آیا موج دوم کرونا منجر به کاوازاکی شده است؟

به گزارش مجله باهام، افزایش مواد التهابی بر اثر این بیماری می تواند کشنده باشد، اما اگر بیماری به موقع شناسایی و درمان گردد، جای نگرانی وجود ندارد.

آیا موج دوم کرونا منجر به کاوازاکی شده است؟

چند هفته ای است که خبر ابتلای بچه ها به سندروم کاوازاکی و ارتباط آن به ویروس کووید-19 خانواده ها را نگران نموده و انتشار اخبار پراکنده و ضد و نقیض درباره آن به این نگرانی ها دامن زده است.

کاوازاکی، کابوسی است که این روز ها با تیتر کرونای بچه ها دلهره به جان پدر و مادر هایی انداخته که تا به امروز تصور می کردند کووید-19 علائمی در بچه ها از خود نشان نمی دهد و آن ها صرفا می توانند ناقل ویروس باشند.

اما پیش از احساس نگرانی و یا آسودگی خاطر نسبت به ارتباط این سندروم با کرونا، باید در اولین گام کاوازاکی را بشناسیم، با علائم آن آشنا شویم و به موقع برای درمان آن اقدام کنیم، چه با کرونا مرتبط باشد چه نباشد!

دکتر رکسانا منصورقناعی - فوق تخصص بیماری های عفونی بچه ها و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این سندروم شرح می دهد: کاوازاکی، فرم شدید سندرم شوک سمی (TSS) یا شوک توکسیک است که بر اثر التهاب و تحریک ناشی از وجود عفونت یا توکسین عفونت در بدن ایجاد می گردد و می تواند منجر به تحریک عروق گردد.

بچه ها پسر زیر پنج سال؛ بیشترین مبتلایان به سندروم کاوازاکی

وی درباره بیشترین سن ابتلا به این سندروم می گوید: این بیماری بیشتر در بچه ها زیر 5 سال مشاهده می گردد و عوارض آن در پسربچه ها شدیدتر است. گرچه بسیاری نام سندروم کاوازاکی را برای اولین بار در هفته های اخیر و در سایه بیماری کرونا شنیده اند، اما این سندروم نوپدید نیست و از سال های قبل تعدادی از بچه ها را مبتلا نموده است.

منصورقناعی نیز با اشاره به مشاهده موارد ابتلا در بچه ها به کاوازاکی از سال های قبل می گوید: البته این بیماری در کشور ما شایع نبوده و هنوز هم علت آن در دنیا پیدا نشده است.

وی درباره نحوه بروز این سندروم شرح می دهد: یک آنتی ژن عفونی هنگام ورود به بدن موجب تحریک اندام ها می گردد که این تحریک منجر به فراوری مواد التهابی بر ضد این عامل عفونی شده و در نهایت باعث تخریب عروق می گردد.

آیا کووید 19 می تواند عامل بروز کاوازاکی باشد؟

منصورقناعی ادامه می دهد: تا به امروز پژوهشگران پیروز به رد وجود ارتباط ابتلا به کاوازاکی با عفونت های دیگر نشده اند و از طرفی بیشترین عامل بروز کاوازاکی، عفونت استوکوک عنوان می گردد. همچنین از لحاظ تئوری کووید-19 یا SARS-CoV-2 نیز به علت ماهیت عفونی می تواند عامل بروز کاوازاکی باشد، اما تا به امروز این ادعا به اثبات نرسیده است.

فوق تخصص بیماری های عفونی بچه ها با بیان اینکه عفونت به طور مستقیم منجر به کاوازاکی نمی گردد اضافه می نماید: چیزی که باعث بروز این سندروم می گردد، التهاب ناشی از عفونت است که چند روز یا چند هفته بعد منجر به بروز این سندروم می گردد.

آیا کاوازاکی کشنده است؟

این متخصص درباره خطرات این سندروم می گوید: افزایش مواد التهابی بر اثر این بیماری می تواند کشنده باشد، اما اگر بیماری به موقع شناسایی و درمان گردد، جای نگرانی وجود ندارد.

قلب بچه ها و ریه بزرگسالان؛ مهمترین ارگان های درگیر در کاوازاکی

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در جریان کووید -19 فراوری مواد التهابی در بدن، هم در بزرگسالان و هم در بچه ها افزایش می یابد و این حالت در بچه ها منجر به التهاب عروق و در نهایت ناراحتی قلبی می گردد، اما در بزرگسالان عارضه ریوی ایجاد می نماید.

این متخصص عفونی با بیان اینکه از هفته های اخیر در بعضی کشور ها از جمله آمریکا و انگلیس گزارش هایی مبنی بر ابتلای بچه ها به کاوازاکی ارائه شده که تست کرونای بعضی از آن ها نیز مثبت بوده است، می گوید: به همین دلیل این احتمال داده شد که یکی از سوپر آنتی ژن هایی که باعث بروز کاوازاکی می گردد، کووید-19 است و در سارس (SARS-COV) هم این نظریه مطرح بود.

نمی توان به صورت قطعی کووید-19 را علت بروز کاوازاکی دانست

همچنین فریبا شیروانی - فوق تخصص عفونی بچه ها و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این سندروم با تاکید بر اینکه هنوز نمی توان با قطعیت رابطه مستقیم بین کرونا و کاوازاکی را تایید کرد، می گوید: هنوز مقاله واضحی مبنی بر ارتباط این دو بیماری منتشر نشده و این ادعا بر مبنای مشاهدات بیان شده است، پس نمی توان قطعا ذکر کرد که کووید-19 علت بروز کاوازاکی است.

این متخصص ادامه می دهد: البته با توجه به اینکه بیماری کاوازاکی مولتی فاکتوریال بوده و عامل ایجاد کننده آن معین نشده است، احتمال بروز آن توسط عفونت ها وجود دارد و این موضوع در مقاله هایی به اثبات رسیده است.

افزایش احتمال بیماری های تنفسی در بچه ها مبتلا به کاوازاکی

وی یادآوری می نماید: از طرفی در سال 2014 مطالعاتی انجام شد که نشان داد احتمال وجود بعضی بیماری های تنفسی در بچه های که به کاوازاکی دچار شده اند، بیشتر از سایر بچه ها است.

وی درباره علائم قطعی کاوازاکی می گوید: علائم تب بیشتر از پنج روز، قرمزی چشم غیرچرکی، آدیوپاتی گردن، ضایعات جلدی و دهانی، وجود کاوازاکی را قطعی می نماید، اما در خصوص گزارش هایی که درباره ابتلای بچه ها دچار کرونا به سندروم کاوازاکی مطرح شده این علائم کامل نبوده است.

شیروانی تاکید می نماید: اگر بچه ای تب بیشتر از پنج روز، ناتوانی در خوردن و آشامیدن، گیجی، ضایعات پوستی، خستگی، بی حالی، عدم اشتها، تهوع و استفراغ، ضربان قلب بالا و تنگی نفس را تجربه می نماید، احتمال همراهی کاوازاکی با کرونا وجود دارد. در این موارد از واژه همراهی استفاده می گردد؛ چراکه تا به امروز هیچ مستند علمی مبنی بر ابتلای بچه ها به کاوازاکی بر اثر ویروس کووید-19 منتشر نشده است.

آیا فاز دوم کووید 19 منجر به کاوازاکی شده است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: از طرفی در نمونه های گزارش شده سایر کشورها، بیشتر بچه ها PCR مثبت نداشتند و فقط میزان آنتی بادی بالا بوده است. همچنان باید قبول داشته باشیم که رفتار ویروس را نمی شناسیم و قطعی نمی توانیم بگوییم کرونا ویروس بچه ها را هم درگیر نموده است. از طرفی فرضیه دیگری مطرح است که فاز دوم ابتلا به کووید-19 منجر به بروز کاوازاکی شده است.

هوشیاری را جایگزین نگرانی کنید

این فوق تخصص بیماری های عفونی بچه ها، ضمن تاکید بر اینکه نباید نگرانی در میان خانواده ها ایجاد گردد، می گوید: ابتلا به کاوازاکی می تواند بر اثر تغییر فصل یا عوامل ناشناخته دیگری نیز باشد؛ به همین خاطر مهمترین نکته تشخیص زودرس این بیماری است، زیرا این سندروم درمان پذیر است، اما اگر به موقع درمان نگردد عوارض جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اگر همه مردم هم تهدید کووید-19 را جدی بگیرند، باز هم موجب نمی گردد از تاکید بر رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی غافل شویم. حال که این بیماری بچه هاه را بهتر می شناسیم، باید گوش به زنگ باشیم و برای اقدام به موقع خود را آماده کنیم و هیچ گاه فراموش نکنیم در مسائل مربوط به سلامت جایی برای غفلت وجود ندارد؛ پس تا حد امکان بچه ها را هم تشویق به شستن صحیح دست ها کنیم و از حضور آن ها در تجمعات ممانعت کنیم.

منبع: فرادید
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1133

به "آیا موج دوم کرونا منجر به کاوازاکی شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا موج دوم کرونا منجر به کاوازاکی شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید