بانک مرکزی به جای دستکاری نرخ سود روی بازار ارز تمرکز کند

به گزارش مجله باهام، یک اقتصاددان با بیان اینکه بانک مرکزی نمی تواند با دستکاری نرخ سود بانکی نقدینگی را کنترل کند، به این نهاد توصیه کرد که تمام تمرکز خود را روی کنترل بازار ارز بگذارد.

بانک مرکزی به جای دستکاری نرخ سود روی بازار ارز تمرکز کند

آلبرت بغزیان - عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که در بازار ثانویه قیمت ها روی کاغذ معین می گردد اما در عمل اوضاع طور دیگری است، اظهار کرد: در بسته جدید ارزی چیزی که گم گردیده در واقع عرضه ارز است، چرا که تقاضا تا پیش از این هم معین بود و همه واردکنندگان را شامل می شد.

وی با بیان این که آنچه که اتفاق نیفتاده، در واقع عرضه ارز از سوی پتروشیمی ها به بازار بوده است گفت: آن ها نرخ ارز دولتی را نمی پذیرند، بنابراین ما نمی توانیم اسم چنین بازاری را بازار ثانویه ارز یا بازار ارز شناور مدیریت گردیده بگذاریم.

این اقتصاددان همچنین با بیان اینکه در بحث افزایش نقدینگی ها ما به خاطر کم کاری سازمان های نظارتی و ناتوانی بانک مرکزی ضربه خوردیم، اظهار کرد: نباید حالا نگران این باشیم که پول ایجاد گردیده به کدام بازارها می رود. چیزی که باید روی آن متمرکز شویم در واقع این است که بتوانیم بازار ارز را ساماندهی کنیم.

بغزیان با اشاره به دستکاری نرخ های سود بانکی توسط بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اضافه نمود: واقعیت این است که بانک مرکزی نمی تواند با دستکاری نرخ های سود بانکی نقدینگی را کنترل کند. ما اینجا توصیه می کنیم که بانک مرکزی کاری به نرخ سود بانکی نداشته باشد و همه تمرکز خود را روی کنترل بازار ارز بگذارد.

لازم به ذکر است، اخیرا اغلب بانک ها به مشتریان خود اعلام نموده اند که امکان خرید اوراق گواهی 18 درصد یک ساله فراهم گردیده است؛ سودی که سه درصد بالاتر از نرخ 15 درصد سپرده بانکی است. به اعتقاد کارشناسان، این تصمیم نمی تواند در این شرایط باعث عقبگرد سیل نقدینگی به بانک ها گردد و چه بسا در بلندمدت باعث افزایش حجم نقدینگی ها هم خواهد شد.

منبع: isna.ir
انتشار: 14 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 11

به "بانک مرکزی به جای دستکاری نرخ سود روی بازار ارز تمرکز کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی به جای دستکاری نرخ سود روی بازار ارز تمرکز کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید