تجربیات پیروز تنظیم بازاری، کانادا چگونه به رتبه 5 صادرات غذا رسید؟

به گزارش مجله باهام، امید پیرهادی، عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران در تبادل نظر با خبرنگاران درباره نقش تجارت کشورهای دنیا، در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و امکان استفاده از این تجارب در داخل کشور، گفت: یکی از کشورهایی که در زمینه تنظیم بازار پیروز عمل نموده و تجربیات آن می تواند به ما یاری کند، کانادا است.

تجربیات پیروز تنظیم بازاری، کانادا چگونه به رتبه 5 صادرات غذا رسید؟

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

وی با بیان اینکه کشور کانادا با جمعیتی بالغ بر 36 میلیون نفر، در آمریکای شمالی واقع شده است، بر اساس آمار سازمان خوار و بار دنیای، متوسط فراوری سرانه این کشور در ده سال اخیر در محصولات اساسی (منابع پروتئینی، قند، چربی و کربوهیدرات) حدود 2.6 تن بوده است، اضافه نمود: با توجه به رقم 0.6 تنی ایران در فراوری همین محصولات، کانادا 4.5 برابر ایران غذای اساسی فراوری می نماید.

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران افزود: این کشور رتبه پنجم را در صادرات محصولات غذایی دنیا به خود اختصاص داده است.

پیرهادی ادامه داد: تراز تجاری این کشور در سال گذشته میلادی بالغ بر 11.4 میلیارد دلار مثبت اعلام شد.

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران افزود: مسئولیت خدمات بازرگانی در وزارت کشاورزی کانادا بر معاونت خدمات بازار و تجارت کشاورزی است که توسط دستیار معاون وزیر کشاورزی و ذیل نظر قائم مقام وزیر کشاورزی اداره می گردد. اجرای لوایح و مقررات ابلاغ شده از سوی مجلس کانادا در حوزه تنظیم بازار، اجرای برنامه های حمایتی و توسعه بازار، ایجاد زیرساخت اطلاعاتی و تسهیل گری برای حضور بهتر فراورینمایندگان در تجارت بین المللی از مسئولیت های این بخش است.

وی ادامه داد: معاونت خدمات بازار و تجارت کشاورزی ذیل وزارت کشاورزی کانادا، اطلاعات مفیدی را در دسترس ذی نفعان بخش کشاورزی قرار می دهد. این اطلاعات در قالب گزارش هایی در مورد بازارهای هدف کانادا آماده شده است. این گزارش ها حاوی داده های پایه ای شامل جمعیت، فراوری ناخالص داخلی، عمده فراوریات، تراز تجاری کشاورزی و غیر کشاورزی، سرانه مصرف و فراوری و نمایی از وضعیت تجاری کشور موردنظر است.

به گفته پیرهادی از دیگر اطلاعات مهم و ضروری برای آغاز تجارت کشاورزی، اطلاع از محدودیت ها و ملزومات واردات ازجمله تعرفه ها، محدودیت های بهداشتی و قرنطینه ای و غیره این محصولات است. آخرین شرایط اعلام شده برای واردات توسط معاونت خدمات بازار و تجارت در وزارت کشاورزی کانادا پایش و اطلاع رسانی می گردد.

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران اضافه نمود: ارائه اطلاعات توسط شاخه اجرایی خدمات بازار و تجارت در ذیل وزارت کشاورزی کانادا تنها به قالب گزارش ها محدود نمی گردد. بلکه این وزارت خانه برای تسهیل حضور فراورینمایندگان بازارهای خارجی، کارمندانی را در سفارتخانه های خود مأمور می نماید تا به عنوان یک مرجع اطلاعاتی در حوزه بازار برای فراورینمایندگان عمل نمایند. این افراد که اصطلاحاً رایزن تجاری نام دارند و از طرف دولت مأمور هستند تا در کشور هدف اقامت نموده و موانع تجارت را شناسایی نموده و اطلاعات لازم را برای بخش فراوری تهیه نماید. در حال حاضر 35 رایزن در 15 کشور دنیا خدمات زیر را به بخش کشاورزی کانادا ارائه می دهند: یاری به ایجاد دسترسی برای محصولات غذایی و کشاورزی کانادایی در بازارها، شناسایی و ارتقای فرصت های جدید برای صادرنمایندگان غذا و کشاورزی کانادا و حمایت و دفاع از شهرت مثبت محصولات کانادایی در بازارهای خارجی.

به گفته پیرهادی این مأمورین می توانند با ارائه مشاوره در زمینه های مختلف درباره نحوه تجارت با کشور محل اقامت خود، راه را برای ورود محصولات کانادایی هموار نمایند.

وی اضافه نمود: وزارت کشاورزی کانادا با استفاده از ابزار نهادهای واسط و تشکل های ذی نفع تخصصی فعال در این کشور امور مربوط به زنجیره تأمین را مدیریت می نماید. محصولات کشاورزی در کانادا، بر عهده تشکل های کشاورزی فعال قرار داده شده است. این تشکل ها از طریق مجلس کانادا در اوایل دهه 60 میلادی در انواع گوناگون شکل گرفت و از آن موقع تاکنون در حوزه محصولات مختلف به عنوان موسسه خدمات بازرگانی ایفای نقش می نماید.

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران افزود: این نهادهای واسط به منظور کاهش تماس مستقیم بخش فراوری و مصرف با بدنه دولتی صورت گرفت تا ابزار تنظیم بازار و ارائه خدمات بازرگانی را در اختیار دولت های مرکزی و محلی قرار دهد. در حال حاضر بیش از 80 موسسه یا تشکل کشاورزی به طور تخصصی در کانادا فعالیت می نماید. بعضی از این مؤسسات مانند کمیسیون محصولات لبنی کانادا به صورت خودگردان و توسط فراورینمایندگان محصول اداره می شوند و بعضی دیگر مانند تشکل گندم کانادا، توسط دولت فدرال این کشور اداره می شوند. محدوده جغرافیایی انجام وظایف این نهادها نیز به نوع محصول و فراورینمایندگان آن بستگی دارد.

پیرهادی گفت: در مورد محصولات لبنی کانادا، دولت های محلی اختیاراتی را به مؤسسات بازرگانی محصولات لبنی واگذار نموده اند. این اختیارات در محدوده های جغرافیایی متغیر است ولی به طورکلی مسئولیت هایی ازجمله اعطای پروانه فراوری، معین سهمیه شیر، مذاکرات و معین قیمت و همچنین محاسبه مبلغ نهایی قابل پرداخت به صنایع تبدیلی بر اساس کاربرد نهایی شیر ازجمله وظایف این نهادهای بازرگانی است.

وی افزود: برای مثال تشکل بازرگانی محصولات لبنی که از فراورینمایندگان این بخش تشکیل شده است از طریق قانونی با همین عنوان در سال 1985 در مجلس کانادا به تصویب رسید. هدف از ایجاد این کمیسیون، توانمندسازی و افزایش کارایی فراورینمایندگان در کسب فرصت های سرمایه گذاری در این بخش و همچنین افزایش اطمینان برای مصرف نماینده در مورد تأمین پایدار محصولات لبنی باکیفیت عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 453

به "تجربیات پیروز تنظیم بازاری، کانادا چگونه به رتبه 5 صادرات غذا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربیات پیروز تنظیم بازاری، کانادا چگونه به رتبه 5 صادرات غذا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید