تعویق کنکور ویروسی که به جان کنکوری ها افتاد

به گزارش مجله باهام، موضوع تعویق کنکور سراسری عاملی شده است تا اضطرابی دو چندان سراغ داوطلبان کنکور سراسری 99 بیاید.

تعویق کنکور ویروسی که به جان کنکوری ها افتاد

به گزارش خبرنگار برای چندمین بار حرف از تعویق کنکور سراسری 1399 به میان آمد و دلهره ای دیگر به جان داوطلبان افتاد؛ اغلب فکر می کنیم که خوش به حال کنکوری های این بُرهه کرونایی است که با تعویق کنکور فرصت بیشتری برای درس خواندن و مرور چندباره نصیبشان شد.

این تفکر شاید برای معدود افرادی صدق کند که در همین ماه های آخر آغاز کردند، نه افرادی که برای خود برنامه بلند مدت چیده بودند و با اتمام بودجه بندی کنکور و مرورهایشان دیگر رمقی برای تکرار دروس ندارند و حتی از اینکه مبادا محفوظاتشان از خاطرشان پَر بکشد، دلهره و اضطراب عجیبی را متحمل شده اند.

حالا هم که تنها حرف تعویق کنکور افتاد، ولی نتیجه ای حاصل نشد، در کاهش استرس دانش آموزان هم فرقی نکرد! حرف تعویق کافی بود که اضطرابی دو چندان به سراغ داوطلبان بیاید.

بعضی هایشان می گویند این آزمون تمام بگردد و برود بلکه یک آب خوش از گلویمان پایین رود؛ نه می توانیم بدون نگرانی از ابتلا به کرونا خارج شویم و نه می توانیم راحت باشیم ؛ ماندیم بین درس خواندن و نخواندن و یک عالم محفوظات ذهنی که هر لحظه از خاطرمان می رود.

  • راه حلهای طلایی برای مهار استرس آزمون

پوریا پژوهان فر روانشناس و مشاور تحصیلی در گفت وگو با خبرنگار در مورد درس خواندن، آزمون دادن و اضطراب دوران کنکور اظهار کرد: آزمون هایی که در زندگی همه ما وجود دارند، به چند دسته تقسیم می شوند؛ بعضی از این آزمون ها در روانشناسی به عنوان آزمون های خطیر یاد می شوند.

او ادامه داد: یعنی آزمون هایی که به طور اتوماتیک با خودشان استرس حمل می نمایند. این استرس باعث می گردد که فرد به دلیل نگرانی بابت نتیجه آزمون خود دچار اضطراب گردد و یکی از اشتباهات والدین این است که گمان می برند فرزندشان نباید استرس داشته باشد.

او اضافه کرد: به طور مثال وقتی دانش آموز ابراز نگرانی می نماید با پاسخ هایی روبرو می شوند مانند استرس؟ استرس معنی نمی دهد! اصلا چرا باید استرس داشته باشی و ... ؛ در واقع این ها پُر آفت ترین جملاتی اند که اولیای کنکوری به فرزندانشان می توانند بگویند.

پژوهان فر گفت: استرس بر خلاف تفکر بعضی والدین، بسیار معنا دارد و نیازمند التفات و توجه است؛ در ماهیت هر آزمونی استرس وجود دارد و فرقی نمی نماید چند ساله و در چه مقطعی باشید. وقتی به دانش آموز گفته می گردد که دلیلی برای استرس وجود ندارد، او دچار دوگانگی می گردد و فکر می نماید که شاید خود اوست که مسئله ای دارد! به همین دلیل دوچندان اضطراب گریبان گیرش می گردد.

او تاکید نمود: دانش آموزانی بودند که با وجود استرس نامحدود، رتبه های تک رقمی آوردند. روش هایی برای کنترل استرس است و توصیه می گردد قبل از اینکه دانش آموز قصد مراجعه به دکتر داشته باشد، دقیقا علائم خود را آنالیز کند و متوجه گردد که دچار استرس است یا اضطراب! چرا که اضطراب با علایم خاصی همراه است.

او اضافه کرد: قرمز شدن گوش، سرخ شدن گونه ها، عرق کردن کف دست ها، افزایش نامتعارف ضربان قلب از جمله نشانه های اضطراب است و با استفاده از توصیه های دکتر متخصص می توان برای کاهش و برطرف این شرایط اقدام کرد. سه راه حل غیر از این گونه درمان دارویی وجود دارد که دانش آموزان می توانند با استفاده از آن در حین کنکور، یاری زیادی به کاهش استرس خود نمایند.

  • کنکور 99؛ پُر آفت ترین کنکور پنجاه سال اخیر

این روانشناس و مشاور تحصیلی با اشاره به تکنیک دو انگشت گفت: داوطلبان می توانند انگشت سبابه و شست خود را هر موقع اضطراب به سراغشان آمد روی هم فشار دهند. در حین اعمال این فشار باید ذهن خود را به هر چیزی که حس خوشایندی به آنها می دهد، معطوف نمایند.

او اضافه کرد: نکته بعدی مرور و تکرار آیه أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ است. یاد خدا بی شک موجب آرامش آزمون دهنده می گردد و ترکیب این ذکر همراه با تکنیک دو انگشت تاثیر خوبی دارد. اگر داوطلبان کنکور لحظه ای احساس کردند ضربان قلبشان بالا رفت، وقفه ای کوتاه در آزمون داشته باشند و آغاز نمایند به استفاده از تکنیک پنج پنج. یعنی (پنج ثانیه دم و پنج ثانیه بازدم) داشته باشند و به تعداد پنج بار این حرکت را انجام دهند و حداکثر تا یک دقیقه به طول بینجامد.

او تاکید نمود: همراه داشتن آب و نوشیدن آن به اندازه یک جرعه یاری نماینده خواهد بود. از دیگر روش ها می توان به فوت کردن شست راست یا چپ که بسیار ساده و موثر است اشاره نمود. داوطلب حین آزمون می تواند دست دیگرش را با فوت کردن به کار گرفته تا ذهن آرام تری داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1283

به "تعویق کنکور ویروسی که به جان کنکوری ها افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویق کنکور ویروسی که به جان کنکوری ها افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید