جزئیات توافق مالیاتی اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی

به گزارش مجله باهام، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: دستورالعمل مشخص مالیات مقطوع عملکرد سال 98 بعضی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد.

جزئیات توافق مالیاتی اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی

به گزارش خبرنگاران به نقل از اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته در مورد نحوه رسیدگی به معین مالیات سال 1398 مودیان صنفی در نهایت توافق حاصل و انتها دستورالعمل این توافق اعلام شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس، مودیانی که تا 30 برابر معافیت مالیاتی (تا حدود 990 میلیون تومان) درآمد داشته اند، می توانند از مزایای تبصره ماده 100 استفاده نمایند. بدیهی است که همه مودیان می توانند که از ماده 97 استفاده نموده و اظهارنامه بدهند که در این صورت، برابر اظهارات و اسناد و مدارکی که می دهند مالیاتشان معین می گردد.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: با توجه به شرایطی که اصناف در سال گذشته داشتند و نیز شرایط کلی اصناف خرد و کوچک، بسیاری از ایشان از امکان ثبت دفاتر و حفظ اسناد و حساب و کتاب برخوردار نبوده اند؛ لذا در طول این مذاکرات تاکید داشته ایم که بتوانند در قالب تبصره ماده 100 معین مالیات شوند. با توافق صورت گرفته این افراد کمتر درگیر مراجعه به سازمان امور مالیاتی خواهند شد و با یک تصمیم مالیات آنها معین می گردد.

ممبینی اظهار کرد: بنابر دستورالعملی که صادر شده است تمامی مودیان صنفی اعم از گروه سوم و دوم در صورتی که میزان فروش آنها زیر سقف معین شده باشد، می توانند بنابر تبصره ماده 100 نسبت به معین مالیات خود اقدام نمایند. افرادی که مالیات آن ها در سال 1397 از صفر تا 2.5 میلیون تومان بوده، هیچ افزایشی نخواهند داشت و همان مقدار مالیات برای سال 1398 آنان معین می گردد. افرادی که مالیات آنها در سال 1397 از 2.5 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان بوده نیز 4 درصد افزایش داشته، افرادی که بین 5میلیون تا 10 میلیون تومان بوده با 8 درصد افزایش و افرادی که بیش از 10میلیون تومان مالیات داشته اند می توانند با افزایش 12 درصدی نسبت به سال 1397 مالیات خود را پرداخت نمایند.

وی توضیح داد: این ضرایبی که معین شده، نسبت به سال قبل از کاهشی برخوردار است که با توجه به رکود و سایر مشکلاتی که در سال 1398 رخ داد در مذاکرات اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی مورد تاکید نهاده شد.

ممبینی تاکید نمود: مودیانی که مایل نیستند از تبصره ماده 100 استفاده نمایند، می توانند در اجرای ماده 97 قانون اظهارنامه خود را تسلیم نمایند. همچنین مودیانی که پیش از این، اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی داده اند نگران نباشند. آنان چنانچه مایل هستند در اجرای تبصره ماده 100 معین مالیات شوند، اقدام اخیرشان ملاک خواهد بود. این امر در دستورالعمل ابلاغ شده به صراحت قید شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران از روسای اتاق ها و اتحادیه ها خواست به سرعت توافق فوق را به اطلاع مودیان صنفی برسانند تا ایشان از امکان ایجاد شده (در صورتی که برایشان مناسب است) استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1256

به "جزئیات توافق مالیاتی اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات توافق مالیاتی اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید