خبرنگاران رویاهای بناپارت کوچک در ویرانه های عروس سابق خاورمیانه

به گزارش مجله باهام، تهران-خبرنگاران- امائول مکرون، رییس جمهوری فرانسه در حالی به بیروت، عروس سابق خاورمیانه سفر کرد که در پاریس، مخالفان دولت وی از چپ افراطی تا راست افراطی به او بابت نواستعمارگری خزنده و امتیازگیری از لبنان در ازای کمک هشدار داده و او را بناپارت قرن بیست و یکم لقب داده اند.

خبرنگاران رویاهای بناپارت کوچک در ویرانه های عروس سابق خاورمیانه

امانول مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه 16 مرداد ماه به بیروت سفر کرد؛ در فاصله کوتاهی بعد از انفجار مهیب و پر رمز و راز بیروت. سفری که بحث های بسکمک را به همراه داشت و بسکمک از رسانه ها به طعنه خطاب به رییس کاخ الیزه نوشتند که گویا فرانسوی ها خیال می کنند این کشوری که در کرانه مدیترانه قرار گرفته هنوز هم سرزمین مستعمره آنهاست!

تارنمای روزنامه اکونومیک تایمز درجدیدترین نوشتار خود درباره سفر رییس جمهوری فرانسه به بیروت می نویسد: آیا مکرون قصد دارد به لبنان کمک کند یا می خواهد دوباره آن را فتح کند؟

نویسنده در مقدمه نوشتار خود می نویسد: مانند این بود که مکرون فراموش کرده بود که لبنان دیگر کشور تحت الحمایه فرانسه نیست! او در بازدید از ویرانه های شهر بیروت در حالی که تلاش می کرد مردم را تسلی بدهد گفت که فرانسه هرگز لبنان را رها نخواهد کرد و ادعا کرد که این انفجار قلب فرانسه را جریحه دار کرده است. او گفت که قلب مردم فرانسه هنوز به خاطر بیروت می تپد.

نویسنده مقاله با اشاره به منتقدان رییس جمهور فرانسه در این سفر می افزاید: منتقدان وی این پیشنهادها را به عنوان نوعی حملات و عرض اندام های استعمارگری رهبران اروپایی دانسته اند که در تلاش برای احیای نفوذ بر یک سرزمین خاورمیانه ای و منحرف کردن اذهان عمومی از مسائل خود فرانسه در حال انجام است. کاریکاتوری در همین خصوص در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که به رییس جمهوری فرانسه لقب مکرون بناپارت امپراتور قرن بیست یکم داده است.

تحلیلگر این روزنامه اما روی دیگر این سکه را نیز می نمایاند:عده ای نیز مدافع مکرون هستند؛ از جمله ساکنان درمانده بیروت که وی را تنها امید خود می دانند و او را به خاطر بازدید از محلات ویران شده ای که رهبران لبنان از قدم گذاردن در آنجا وحشت دارند، ستایش می کنند. آنها همچنین مکرون را به خاطر اینکه سیاستمداران لبنان را وادار کرده است به خاطر فساد و سوء مدیریت شان در انفجار روز سه شنبه گذشته پاسخگو باشند، تحسین می کنند.

این تارنما همچنین در راستای حضور رییس الیزه در لبنان چالش داخلی فرانسه را برملا می کند و در این باره می نویسد:س فر مکرون چالش اساسی فرانسه را فاش کرد؛ اینکه چگونه به کشوری که درگیر بحران است، در جایی کهبا فرانسه روابط عمیق دارد بدون مداخله در امور داخلی آن کمک کند.

نویسنده در همین باره به نقل از جک لانگ، یکی از وزرای سابق دولت فرانسه که اکنون رییس موسسه جهان عرب در پاریس است، می افزاید: ما اکنون موقعیت بسیار حساسی داریم و می بایست به مردم لبنان کمک کنیم و از آنها حمایت و آنها تشویق کنیم. اما در عین حال ما نباید این احساس را که می خواهیم یک کشور تحت الحمایه جدید شکل بدهیم به وجود بیاوریم. این یک کار کاملا احمقانه است. ما باید راهکار های جدید و هوشمندانه برای کمک به مردم لبنان پیدا کنیم.

این تارنمای انگلیسی زبان در ادامه می افزاید:در روزهای گذشته یک طومار اینترنتی حیرت آور در راستای تقاضا از فرانسه برای بازیابی قیمومیت خود بر لبنان منتشر شده که در آن گفته شده است رهبران لبنان در تامین امنیت و مدیریت کشورشان ناتوان هستند. اما این ادعا عمدتا توخالی و پوچ به نظر می رسد چرا که خود مکرون روز چهارشنبه به ساکنان بیروت گفته بود این شما هستید که می بایست تاریخ تان را بنویسید.

نویسنده همچنین خاطرنشان می کند:بسکمک در لبنان اعتقاد دارند مکرون علاوه بر اینکه ازاین سفر قصد دارد حمایت بین المللی زیادی جلب کند، تاکید دارند این نیاز به جلب حمایت مالی در بدهی های بسیار جدی بوده که رییس جمهوری فرانسه را راهی ویرانه های بیروت کرده است. کنایه های ظریف دیگری هم به این این اقدام مکرون در بیروت زده شد. در حالی که مکرون مشغول گشت زدن در محله های تخریب شده در اثر انفجار سه شنبه گذشته بود، وزیر بهداشت لبنان به بازدید از بیمارستانهای میدانی اعطا شده از سوی ایران و روسیه، بازیگران بزرگ قدرت در منطقه پرداخت.

مکرون در حالی در سرزمین تحت قیمومیت سابق فرانسه گردش می کرد که در پاریس، مخالفان سیاسی دولت وی از چپ افراطی تا راست افراطی به این رهبر میانه روی فرانسه از بابت نواستعمارگری خزنده و امتیازگیری سیاسی از لبنان در ازای کمک هشدار داده اند. جولین بایو رئیس حزب مردمی سبزهای فرانسه در این باره توییت کرده است: همبستگی با لبنان باید بی قید و شرط باشد.

خود مکرون با قاطعیت ایده احیای قیمومیت فرانسه را بر لبنان رد کرده است و در این باره گفت است:شما نمی توانید از من بخواهید جایگزینی برای رهبران شما پیدا کنم. هیچ راهکاری از سوی فرانسه (برای مشکل شما) وجود ندارد.

به نظر می رسد که مکرون که بر ویرانه های بیروت که روزی عروس خاورمیانه لقب داشت، قدم گذاشته فراموش کرده است که دوران شکوه و بزرگی امپراتوی گل ها سرآمده است اما بناپارت کوچک درون رییس جمهوری فرانسه هنوز نمی تواند این را بپذیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1270

به "خبرنگاران رویاهای بناپارت کوچک در ویرانه های عروس سابق خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رویاهای بناپارت کوچک در ویرانه های عروس سابق خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید