خط لوله صادرات گاز ایران به عمان در پیچ اختلاف نظر مقامات دو کشور

به گزارش مجله باهام، خبرنگاران: صادرات گاز ایران که قرار است برای اولین بار از زیر آب با احداث خطوط لوله زیردریایی به مقصد عمان انجام گردد، درگیر اختلاف نظر مقامات دو کشور از نظر جهت خط لوله و مدت زمان لازم برای اجرا شده است.

خط لوله صادرات گاز ایران به عمان در پیچ اختلاف نظر مقامات دو کشور

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، چهارم شهریورماه امسال در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز این کشور با وزیر نفت کشورمان دیدار کرد.

در این دیدار بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان در مجموعه سعد آباد تهران در زمینه صادرات گاز یک یادداشت تفاهم جدید امضا کردند. براساس این یادداشت تفاهم دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان شروع گردد. صادرات گاز ایران به عمان برای 25 سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز 6 میلیارد دلار تخمین زده می گردد.

کمتر از یک روز پس از امضای این یادداشت تفاهم، شرکت ملی صادرات گاز ایران از معین شدن جهت صادرات گاز ایران به عمان اطلاع داد. بر این اساس، احداث خط لوله ای از رودان به کوه مبارک و از آنجا به سوهار در عمان به عنوان بهترین گزینه ممکن برای صادرات گاز به عمان مطرح شد.

اما به نظر می رسد مقامات عمانی در قبول این جهت به عنوان بهترین و بهینه ترین جهت احداث خط لوله صادراتی تردید نموده اند.

در روزهای گذشته محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان در حاشیه مجمع انرژی عمان 2014 از ضرورت آنالیز های بیشتر به منظور شناسایی بهترین جهت احداث خط لوله زیردریایی صادرات گاز از ایران به عمان اطلاع داد و گفت: با توجه به پیچیدگی های ذاتی احداث یک خط لوله عبوری از زیر دریا بین دو کشور، حداقل 4 سال دیگر زمان احتیاج است تا واردات گاز از ایران به عمان شروع گردد.

این درحالی است که پیش از این بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام نموده بود صادرات گاز ایران به عمان تا سال 94 یعنی حدودا 2 سال آینده شروع خواهد شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 407

به "خط لوله صادرات گاز ایران به عمان در پیچ اختلاف نظر مقامات دو کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط لوله صادرات گاز ایران به عمان در پیچ اختلاف نظر مقامات دو کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید