درخشش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در فراخوان طرح های پژوهشی ایران و ترکیه

به گزارش مجله باهام، طرح های منتخب دومین فراخوان طرح های پژوهشی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در چارچوب برنامه TUBITAK-MSRT-NIMAD Joint Call 2020 از میان 172 طرح ارسالی معرفی شدند.

درخشش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در فراخوان طرح های پژوهشی ایران و ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ژانویه ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، طرح های منتخب دومین فراخوان طرح های پژوهشی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در چارچوب برنامه TUBITAK-MSRT-NIMAD Joint Call 2020 از میان 172 طرح ارسالی معرفی شدند.

عجمی، معاون پژوهش وفناوری این دانشگاه گفت: با جمع بندی نظرات داوران هر دو کشور و امتیازات کسب شده، 20 طرح مشترک میان پژوهشگران ایرانی و ترکیه ای منتخب اعلام شد. در میان طرح های پذیرفته شده 2 طرح از اعضای هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان قرار گرفته است. طرح اکبر حیدرزاده با همکاری رقیه محمدزاده از گروه مهندسی مواد و طرح خانم آقامحمدی از گروه مهندسی شیمی جزئ طرح های منتخب فراخوان قرار گرفته است.

وی در خصوص خلاصه طرح برگزیده اکبر حیدرزاده و رقیه محمدزاده از گروه مهندسی مواد گفت: مواد با انتروپی بالا، نسل تازه مواد با ترکیب شیمیایی پیچیده، کاندیدای مواد نودر شاخه مهندسی و علم مواد به حساب می آیند. اما، هزینه بالای فراوری آن ها به علت حضور کبالت در ترکیب شیمیایی باعث شده است که برای کاربرد های مهندسی مناسب نباشند. به همین دلیل، فراوری آلیاژ های انتروپی بالای مقرون به صرفه به یکی از مباحث داغ در عرصه صنعتی و دانشگاهی تبدیل شده است. از طرف دیگر، جوشکاری و اتصال قطعات مختلف در صنعت اجتناب ناپذیر است. روش های جوشکاری مرسوم ذوبی، ساختار منحصر به فرد آلیاژ های نو از قبیل آلیاژ های انتروپی بالا را تخریب می نمایند.

بنابراین، مسائل جوشکاری ذوبی، محققین را بر آن داشته است تا روش های تازهی برای اتصال مواد با جوش پذیری پایین ابداع نمایند. به همین دلیل، روش های جوشکاری حالت جامد نتایج خوبی را نشان داده اند. در بین روش های حالت جامد، جوشکاری همزن اصطکاکی توجه زیادی را در جوشکاری فلزات و آلیاژ های مختلف به خود جلب نموده است. در تحقیق حیدرزاده، برای اولین بار، نسل تازهی از آلیاژ های انتروپی بالای مقرون به صرفه فراوری خواهند شد و در ادامه جوشکاری همزن اصطکاکی آن ها بر اساس نتایج ریزساختاری و خواص مکانیکی آنالیز و بهینه خواهد شد.

وی اضافه کرد: نتایج این تحقیق، اطلاعات ارزنده ای برای فراوری مواد نو با خواص ویژه به ارمغان خواهد آورد. آلیاژ انتروپی بالای مقرون به صرفه مستحکم و انعطافپذیر به همراه روش جوشکاری آنها، محصول این تحقیق است که قابل اجرا در ترکیه و ایران است. علاوه بر این، در هر دو کشور، توجه محققین برای تحقیق در زمینه این مواد نو و شناخت سیستم های چندجزیی آن ها به وجود خواهد آمد. این تحقیق علاوه بر داشتن کاربرد صنعتی، یاری شایانی برای تربیت دانشجویان و فراوری رساله های سطح بالا خواهد نمود.

عجمی در ارتباط با دومین طرح برگزیده این فراخوان مربوط به طرح سوگند آقامحمدی گفت: کاهش منابع نفت خام و نگرانی های زیست محیطی منجر به توسعه تحقیقات در سرتاسر دنیا در خصوص فرآیند های جایگزین برای فراوری مواد شیمیایی شده است. سنتز فیشر تراپش فرآیندی برای فراوری انعطاف پذیر مواد شیمیایی کلیدی از گاز سنتز به دست آمده از منابع غیر نفتی است. مولفه اصلی فرآیند فیشر تروپش کاتالیست است. در این پروژه، ساختار های آلی - فلزی به همراه اکسید های فلزی به صورت هسته-پوسته به روش پیرولیز حرارتی و با استفاده از انرژی پلاسما در فرایند فیشر تراپش مورد آنالیز قرار خواهند گرفت.

عجمی یادآورشد: نتیجه این پروژه درک اساسی ما از سیستم پیچیده سنتز فیشر تراپش را بهبود می بخشد و راه را برای طراحی و توسعه کاتالیست FTS هموار می نماید. لازم به ذکر است که صنعت ودانشگاه در این طرح ذینفع هستند.

وی در خاتمه ضمن تبریک به دانشگاهیان و افراد برگزیده در این طرح، برای همه پژوهشگران پرتلاش دانشگاه آرزوی موفقیت کرد.

شایان ذکراست، پروفسور Alper Sarioglan همکار این طرح از دانشگاه صنعتی استانبول است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1819

به "درخشش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در فراخوان طرح های پژوهشی ایران و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در فراخوان طرح های پژوهشی ایران و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید