رقابت تسلیحاتی چین و آمریکا در اقیانوس آرام

به گزارش مجله باهام، خبرنگاران: بعد از چند دهه محدود کردن فعالیت های هسته ای، چین اخیرا موشک های بالستیک خود را دوباره طراحی نموده و در طراحی جدید، این موشک ها توانایی حمل چندین کلاهک را دارند.

رقابت تسلیحاتی چین و آمریکا در اقیانوس آرام

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، آنچه که تصمیم چین را قابل توجه می سازد این است که تکنولوژی چین در کوچک کردن کلاهک های هسته ای و سوار کردن چند کلاهک بر یک موشک به چند دهه قبل بازمی گردد. اما رهبران چین برای چند دهه علاقه ای نداشتند که با افزایش تعداد کلاهک های خود بار دیگر صحنه بین المللی مسابقه تسلیحاتی بین ایالات متحده آمریکا و شوروی در زمان جنگ سرد را تداعی نمایند.

لازم به ذکر است بسیاری از اقدامات اخیر دولت چین برای ایالات متحده غافلگیرنماینده بوده و برخورد با چین به چالشی برای دولت اوباما تبدیل شده است. چرا که سازمان های اطلاعاتی آمریکایی پیش بینی نموده بودند که ژی جین پینگ همانند رهبران قبلی بر توسعه مالی تمرکز نموده و به دنبال افزایش صلح طلبی کشور چین باشد.

مقامات ایالات متحده پس از این اتفاق ابراز نگرانی نموده و جان کری وزیر امور خارجه این کشور روز شنبه به پکن پایتخت چین سفر کرد. هدف کری از این سفر مصاحبه در خصوص موضوعات امنیتی و مالی مد نظر آمریکا بود. مقامات این کشور به دنبال آنالیز گسترش سلاح های موشکی چین هستند؛ چرا که اتفاقات اخیر در این زمینه در دستور کار کشور چین قرار نداشت.

با این حال، مقامات آمریکایی در این زمینه به رسانه های این کشور اعلام کردند که کشور چین از بحث و مصاحبه در زمینه گسترش استقرار کلاهک های هسته ای در موشک های بالستیک خودداری می نمایند.

در این زمینه فیلیپ سندرز مدیر مرکز مطالعات امور نظامی چین در دانشگاه دفاع ملی آمریکا می گوید: ایالات متحده آمریکا میخواهد در موضوعات متعددی با چین مذاکره کند که یکی از آنها نوسازی هسته ای و بحث موشک های بالستیک در برنامه دفاعی کشور چین است.

وی اضافه کرد: مقامات چینی تمایلی به بحث در این مورد توسط کانال های رسمی ارتباطی ندارند. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا تاکنون در این زمینه با همتایان چینی خود مکالمات غیررسمی داشتند.

برنامه هسته ای جدید کشور چین از گزارش سالانه پنتاگون به کنگره آمریکا در زمینه پتانسیل های نظامی چین استخراج شده است. موارد مطرح شده در این برنامه تنگنای سختی بر سر راه دولت اوباما ایجاد نموده است چرا که تاکنون به صورت علنی در خصوص گسترش برنامه های هسته ای چین صحبتی نشده بود.

با وقوع رویدادهای اخیر اوباما برای گسترش استقرار سیستم های دفاعی در اقیانوس آرام به شدت تحت فشار است؛ چرا که براساس سیاست خارجی آمریکا هدف این کشور مقابله با کره شمالی است نه چین. از سوی دیگر اوباما در کوشش برای یافتن راهی است تا در برابر برنامه چین برای ترساندن همسایگان، متحدان واشنگتن و دور نگه داشتن آمریکا از اقیانوس آرام ایستادگی کند.

در حال حاضر برنامه مقامات پنتاگون بالا بردن سرعت افزایش سیستم دفاعی اقیانوس آرام و ارسال کشتی های نظامی در آبهای بین المللی در نزدیکی جزیر مورد مناقشه است. این برنامه در واقع از پافشاری آمریکا بر ناوبری رایگان در مناطقی است که چین در این مناطق ادعای انحصار می نماید.

هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته ای در فدراسیون دانشمندان آمریکا (یک گروه تحقیقات سیاسی در واشنگتن) پروژه افزایش کلاهک های هسته ای چین را روز بدی برای برنامه های محدودیت هسته ای خواند.

وی در این زمینه گفت: برنامه های تحمیلی کوچک چین در حال بزرگتر شدن است و پتانسیل های محدود این کشور به تدریج در حال افزایش است.

برای مقامات آمریکایی این حرکت چینی ها یک تغییر سریع در جهت استراتژی رهبر حزب کمونیست در این کشور است. ژی جین پینگ از زمان مائو تسه تونگ و یا دنگ ژیائوپینگ یکی از قدرتمندترین رهبران چین محسوب می گردد. تصویرهای گویا از کوشش چینی ها برای پس دریافت زمینه ها در جزایر مورد مناقشه در شمال دریای چین و ساخت سریع فرودگاه بر روی آنها، مهر تاییدی بر عزم پایدار رئیس جمهور چین بر کنار زدن رقبای خود به اواسط اقیانوس آرام است.

ساخت ناوبرهای جدید هوایی و زیردریایی نشان دهنده عزم پایداری است که می تواند چالش بزرگی برای ایالات متحده و یک بحران منطقه ای باشد؛ بعضی از برنامه های نوسازی نظامی چینی ها به طور مستقیم تکنولوژی های آمریکایی را هدف گرفته است. چین در حال حاضر در جستجوی تکنولوژی هایی است که از نظارت و ارتباطات ماهواره های آمریکایی جلوگیری کند و بزرگترین سرمایه گذاری این کشور نیز در بحث فناوری های اینترنتی، سایبرتکنولوژی، جستجو و حمله به سیستم کامپیوتری آمریکا است. این اقدام چین از نظر مقامات آمریکایی سرقت در مالکیت معنوی و مقدمه ای برای کشمکش های آینده است و ارتقاء فناوری های هسته ای می تواند راه رسیدن به راستا کشمکش را ساده تر کند.

اشلی تلی، عضو ارشد بنیاد کارنگی در امر صلح بین المللی که در دوران جورج بوش یکی از مقامات ارشد امنیت بین المللی آمریکا بود در این خصوص می گوید: چینی ها همواره از توانایی های هسته ای آمریکا ترس داشتند. نیروهای هسته ای آمریکا در حال حاضر هشت برابر چین است. به همین دلیل کوشش چین برای افزایش موشک های هسته ای قابل توجه است، چرا که چین در کوشش است در یک دوره زمانی قدرت خود را به آمریکا برساند.

ایالات متحده آمریکا در دوران جنگ سرد به تکنولوژی موشک های هسته ای با چند کلاهک دست یافته بود. این موشک ها به گونه ای طراحی شده است که هر کلاهک آن جداگانه برنامه ریزی شده و در زمان آزاد شدن کلاهک ها راستاهای متفاوتی را نشانه گرفته اند.

به همین دلیل در زمان جنگ سرد دستیابی به تکنولوژی موشک های هسته ای چند کلاهکه به یکی از ویژگی های مخوف این دوران رقابت تسلیحاتی تبدیل شده بود. چرا که این سلاح ها مجسم نماینده کشتار جمعی به بدترین شکل بود. هر کدام از این موشک ها یک بمب هیدروژنی کوچک شده محسوب می گردد که در واقع چند برابر مخرب تر از بمب اتمی هستند که هیروشیما را باخاک یکسان کرد.

در آن موقع چین از نزدیک تمام این رویدادها را تماشا نموده و به تدریج و با سرعت پایین کلاهک ها و موشک های خود را تقویت کرد. در سال 1999، در زمان دولت بیل کلینتون، جمهوری خواستار در کنگره عنوان کردند که جاسوس های چینی اسرار ساخت بمب های کوچک هیدروژنی را از آمریکا دزدیده اند. ولی سازمان های اطلاعاتی از اشاره مستقیم به پکن خودداری کردند.

سی آی ای در این زمینه گزارش داد: کشور چین پتانسیل و تکنولوژی کافی برای گسترش سلاح های هسته ای با چند کلاهک را دارد و در صورت تمایل می تواند در چند سال با تکنولوژی MIRV سلاح های هسته ای خود را گسترش دهد.

می توان گفت از زمانی که در سال 2004 زمانی که دولت بوش سیستم ضدموشک زمینی را در آلاسکا و کالیفرنیا استقرار کرد محاسبات هسته ای بین المللی تغییر کرد. در اوایل سال 2013 دولت اوباما با ابراز نگرانی از تکنولوژی هسته ای کره شمالی دستور ارتقاء سیستم های موشکی را داد.

امروز تحلیلگران کوشش چین برای افزایش تعداد موشک های چند کلاهکه خود را پاسخی به برنامه ضدموشکی واشنگتن می دانند. کریستنسن از فدراسیون دانشمندان آمریکا در این مورد می گوید: چینی ها برای اطمینان از سیستم دفاعی موشک های بالستیک در حال گسترش برنامه های دفاعی خود هستند.

در یکی از گزارش های منتشر شده از پنتاگون در تاریخ هشتم ماه می آمده است که در حال حاضر بالاترین تکنولوژی موشکی چین کلاهک های MIRV است. موشک های قاره پیمای بالستیک با نام DF -5 شناخته می گردد و پنتاگون ادعا نموده است که چین 20 موشک MIRV را در سیلوهای زیرزمینی نگهداری می نماید.

یکی از تحلیلگران موشک های هسته ای می گوید: روی هر کدام از موشک های DF - 5 سه کلاهک نصب شده است و این کلاهک ها نیمی از دهانه موشک را می پوشانند. همچنین تعداد کلاهک هایی که چین می تواند آنها را به سمت ایالات متحده پرتاب کند از 20 به 40 افزایش می یابد.

اوایل هفته گذشته کریستنسن در گزارشی عمومی در زمینه اطلاعات موشکی گفت: مقامات چینی به ما اطمینان داده اند که این اقدام در واقع در جهت بازدارندگی هسته ای در ابعاد محدودی بوده و بخشی از مسابقه تسلیحاتی در سطح بین المللی نیست.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 662

به "رقابت تسلیحاتی چین و آمریکا در اقیانوس آرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت تسلیحاتی چین و آمریکا در اقیانوس آرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید