سقوط کارگر، کارفرما را به بند کشید

به گزارش مجله باهام، سقوط کارگر اردبیلی به دلیل عدم تعادل کافی حین حرکت در ارتفاع، کارفرمای تهرانی را به بند کشید.

سقوط کارگر، کارفرما را به بند کشید

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران از ستاد دیه، اردیبهشت 1393 بود که هاشم طبق یک قرارداد کتبی (پیمانکاری) دایر بر اجرا و تکمیل اسکلت فلزی ساختمانی واقع در تهران پارس از دو کارگر برای انجام جوشکاری در ارتفاع دعوت به همکاری کرد.

یکی از این کارگران که جوانی آذری زبان بود علی رغم تجربه کافی در انجام کار فنی در ارتفاع برای مدت 15 روز مشغول همکاری با این پروژه نیمه کاره می گردد. درست در آخرین روز فعالیت در شرایطی که وظایف محوله به این کارگر به نحو احسن صورت گرفته بود در شرایطی که قصد داشت برای جمع آوری بندها و اقلامی که در طبقه چهارم ساختمانی به ارتفاع تقریبی 12 داشت، بپردازد به دلیل عدم حفظ تعادل سقوط می نماید.

به دنبال این اتفاق، این کارگر جوان از ناحیه کمر با آسیب جدی روبرو شده و بعد از انجام خدمات پزشکی اعلام می گردد که کارگر 21 ساله این قرارداد قطع نخاع شده است.

در ادامه خانواده فرد آسیب دیده به علت عدم رعایت نظامات ایمنی ساختمانی با طرح دادخواستی از کارفرمای او شکایت نموده و پس از رسیدگی های لازم محکمه ذیصلاح (شعبه 1087 دادگاه کیفری دوم مجتمع قضائی شهید مدرس تهران) کارفرمای این پرونده را که جوان عائله مند و تحصیل نموده ای بود تا میزان 50 درصد به پرداخت دیه محکوم می نماید.

با استناد به نرخ مشخص شده برای دیه در امسال پیمانکار مذکور با پیگیری مجدد در مرداد ماه امسال به دلیل ناتوانی در تأمین مبلغی بالغ بر 6 میلیارد و 990 میلیون ریال روانه زندان می گردد.

پس از ورود به زندان و شناسایی این زندانی از سوی مددکاران زندان پرونده ای جهت مساعدت به این فرد در ستاد دیه تشکیل و نسبت به اخذ استعلام های ثبتی و انتظامی اقدام می گردد که پس از تاییدات لازم با اعطای وام بدون سودی تا میزان 2 میلیارد ریال به شخص زندانی تا حدودی میزان محکوم به تأمین می گردد.

با عنایت به هزینه های سنگین نگهداری و درمانی شخص مصدوم، ستاد دیه تا میزان 1 میلیارد و 700 میلیون ریال نیز برای تسریع در زمینه رسیدگی به شرایط این زندانی کمک ویژه اختصاص می دهد اما علی رغم همه این کوشش ها کارفرمای 45 ساله با چهار سر عائله بابت عدم توانایی در پرداخت الباقی در زندان حضور دارد.

آقا هاشم به عنوان مسئول اجرایی پروژه از طرف مالکان ساختمان طی قراردادی متعهد بود اجرای عملیات حمل، برشکاری، نصب و جوشکاری اسکلت فلزی یک مجتمع 5 طبقه را در موعد مقرر انجام و تمامی واحدها را تحویل دهد که بابت خسارات وارده در پی عدم تحویل به موقع در قرارداد تا میزان 800 میلیون تومان هم اینجا بدهکار می گردد که البته با برگزاری جلسات صلح و سازش ستاد دیه تمامی دیرکرد خوشبختانه بخشیده می گردد اما بابت سهل انگاری او در قبال ماده 2 آئین نامه ایمنی کار که تصریح دارد در نصب سامانه های ایمنی در ارتفاع بیش از 1.2 متر ضرورت دارد از وسایل حفاظتی مانند هارنس و طناب نجات استفاده گردد، کارفرمای تهرانی این ماجرا به دلیل غفلت در توجه به این نکات پس از ایراد صدمات متعدد حسی و حرکتی برای کارگر خود گرفتار زندان می گردد.

خیرین و نیکوکارانی که تمایل دارند کمک گر این زندانی در حبس باشند، می توانند کمک های نقدی خود را به شماره حساب های ستاد دیه کشور به قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش پرداختی را با تحریر موضوع کمک صورت گرفته به شماره 88916011 دورنگار نمایند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن 88916012 الی 15 جوابگوی سوالات شما در این زمینه خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1480

به "سقوط کارگر، کارفرما را به بند کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط کارگر، کارفرما را به بند کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید