سیاست و واکسن ویروس کرونا

به گزارش مجله باهام، ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله ای برای پایگاه خبری پراجکت سیندیکت، به بررسی این نکته پرداخته که فرایند سیاسی پیرامون هرگونه واکسن تولیدی جهت درمان ویروس کرونا چگونه است و خواهد بود. وی در این رابطه می نویسد:

سیاست و واکسن ویروس کرونا

تلفات جهانی پاندمی ویروس کرونا، زیاد و قابل توجه است. تا به امروز بیش از نیم میلیون نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند، صد ها میلیون نفر به دلیل محدودیت های کرونا سر کار خود حاضر نمی شوند و یا شغلشان را از دست داده اند، و تریلیون¬ها دلار سرمایه نیز نابود شده است. با این همه، ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است و احتمال مرگِ انسان های بیشتری نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگاران، چندان شگفت انگیز نیست که در شرایط کنونی، تمایل زیادی برای تولید واکسن ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان وجود دارد. در شرایط فعلی، بیش از صد مورد تلاش برای تولید واکسن کرونا در گوشه و کنار جهان در جریان است. برخی از این تلاش ها، امیدوار کننده به نظر می آیند و به نظر می رسد از این میان، یک یا چند مورد زودتر از بقیه به نتیجه برسند و واکسنی که باید چند سال برای تولید آن زحمت کشید را بتوانند در بازه زمانی محدودتری کشف کرده و به مرحله تولید برسانند.

با این حال، حتی اگر یک یا چند واکسن ظهور پیدا کنند که نویدبخش مصونت حداقلی برای انسان ها در زمینه ابتلا به ویروس کرونا باشند، مسائل در بخش بهداشت و سلامت عمومی، همچنان سرجای خود باقی خواهند ماند. همانطور که هر متخصصی در حوزه بهداشت و درمان می تواند شهادت دهد، واکسن ها، راه حلی عام برای همگان نیستند. آن ها فقط و فقط یک ابزار در زرادخانه های پزشکی هستند.

نمی توان انتظار داشت که هیچ واکسنی تولید شود که قادر به ایجاد ایمنی کامل و ابدی برای تمامی افرادی شود که آن را مصرف می کنند. میلیون ها نفر از واکسیناسیون خودداری خواهند کرد. از سویی نباید فراموش کرد که در جهان حدودا هشت میلیارد مرد و زن و کودک نیز وجود دارد که این مساله خود حاکی از عظمت و گستردگی مساله است. تولید هشت میلیارد دُز از یک یا چند واکسن و توزیع آن ها در سطح جهان، سال ها (و نه ماه ها) زمان می برد.

این ها همه مسائلی هستند که به علم و دانش، تولید، و بحث تدارکات (قابلیت های لجستیکی) ارتباط دارند. مطمئنا مسائل فراوانی در رابطه با این مسائل وجود دارند. با این حال، مسائل سیاسی حول مساله تولید واکسن برای ویروس کرونا و توزیع جهانی آن نیز، به همان اندازه، چالش زا هستند. برای شروع باید این سوال را اعلام کرد: چه کشور یا گروهی هزینه های تولید یک واکسن را خواهند پرداخت؟ چگونه دانش فنی تولید واکسن ویروس کرونا به دیگر کشور ها و شرکت ها در جهان اعطا خواهد شد؟ شاید سخت ترین سوال سیاسی در این رابطه این باشد که بحث دسترسی به واکسن ویروس (دسترسی مردم و کشور های مختلف در جهان به واکسن کرونا) در اقصی نقاط جهان چگونه خواهد بود؟ چه افراد و کشور هایی بایستی نخستین دُزهای واکسن ویروس کرونا را دریافت کنند؟ اولویت ها در زمینه ارائه واکسن ویروس کرونا به اقشار مختلف مردم را چه افراد و گروه هایی تعیین می کنند؟ کشوری که واکسن کرونا در آن تولید شود، از چه مزایای ویژه ای برخوردار خواهد شد؟ موضع کشور های ثروتمند در برابر کشور های فقیرتر در بحث واکسن ویروس کرونا چگونه خواهد بود؟ آیا رقابت های ژئوپلیتیک در بحث اختصاص دادن واکسن ویروس کرونا وارد میدان خواهند شد و بر اساس آن ها کشور ها به دوستان و متحدانِ راهبردی خود واکسن را اختصاص می دهند و از اعطای آن به دشمنانشان مخالفت می ورزند؟

در سطح ملی، هر دولتی بایستی به این مساله فکر کند که چگونه واکسن هایی را که تولید کرده و یا دریافت می¬کند را در میان مردم خود توزیع می کند؟ یک ایده در این رابطه این خواهد بود که در وهله اول، واکسن ویروس کرونا را بایستی به کارمندان نظام بهداشت و سلامت تخصیص داد. در ادامه، نیرو های پلیس، آتش نشانی، ارتش، معلمان، و دیگر کارگرانی که مشاغل حساس دارند، باید واکسن کرونا را دریافت کنند. دولت ها همچنین بایستی برخی گروه های آسیب پذیر در برابر کرونا را نظیر سالمندان و افراد بیمار را قبل از اینکه ویروس کرونا به آن ها آسیب جدی بزند، در نظربگیرند و آن ها را در اولویت دریافت واکسن قرار دهند. در ادامه باید این سوال را پاسخ داد که آیا واکسن ویروس کرونا بایستی برای برخی رایگان باشد یا خیر، همگان بایستی به طور رایگان از آن برخوردار شوند؟

در سطح بین المللی، پرسش ها و چالش ها، به مراتب، پیچیده تر هستند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که فرآیند تولید واکسن کرونا به سرعت پیگیری می شود، قوانین و مقررات در بحث دسترسی به واکسنِ تولید شده کرونا حاکم هستند، و منابع اقتصادی و واکسن به میزان کافی برای کشور های فقیرتر جهان درنظر گرفته می شود تا آن ها هم بتوانند از ویروس کرونا در امان باشند.

البته در بحث تولید واکسن، یک مساله مهم دیگر هم مطرح می شود و آن این است که شاید برخی کشورها، کشور خود را در اولویت اول در مقایسه با دیگر مناطق جهان در بحث توزیع واکسن درنظر بگیرند و به نوعی، ملی گرایی در بحث واکسن کرونا در تضاد با بین المللی گرایی و همکاری های بین المللی قرار بگیرد. حداقل تاریخ تحولات و رویداد های اخیر، این گزاره را به خوبی تایید می کند. ویروس کرونا برای نخستین بار در چین ظاهر شد و خیلی زود به اقصی نقاط جهان گسترش پیدا کرد. با این همه، واکنش به ویروس کرونا، تا حد زیادی به سطح ملی محدود شده است. در این میان، برخی کشور ها به لطف نظام بهداشت و سلامت خوب و با کیفیت خود و همچنین رهبری هوشمندانه سیاسی در کشورهایشان، به خوبی با بحران اپیدمی ویروس کرونا رو به رو شده اند. این در حالی است که در برخی از کشور های دیگر جهان، شرایط به نحو دیگری بوده و خسارت های فراوانی را بر اثر کرونا متحمل شده اند.

تداوم این رویکردِ ملی گرایانه در بحث تولید و توزیع واکسن ویروس کرونا، مقدمه ای جهت بروز یک فاجعه عظیم است. تنها تعداد انگشت شماری از کشور ها قادرند واکسن های کرونا جهت مقابله با این ویروس را بسازند. این مساله یعنی تولید ویروس کرونا بایستی در سطح جهانی انجام شود و نباید محدود به چند کشور بماند. دلایل و استدلال هایی که در رابطه با این مساله مطرح می شوند، فقط اخلاقی و انسان محبت آمیز نیستند، بلکه همچنین اقتصادی و راهبردی نیز هستند. برای اینکه جهان از شر ویروس کرونا خلاص شود، نیاز است تا تلاش و اراده ای در سطح جهانی، امکان بروز و ظهور پیدا کند. آنچه در این میان مهم است، جان میلیون ها انسان، رفاه اقتصادی میلیارد ها نفر، و برقرار ثبات اجتماعی در اقصی نقاط جهان است.

منبع: فرارو
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1242

به "سیاست و واکسن ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست و واکسن ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید