سیب و پرتقال های احتکاری در حال گندیدن!

به گزارش مجله باهام، فعالان بازار میوه به جای اینکه از گرانی قیمت ها و عدم توزیع به موقع سیب و مرکبات در زمستان سال گذشته انتقاد نمایند، حال که میوه ها در انبار ها به حالت پختگی رسیده، به طوری که سیب ها از داخل سیاه و پرتقال های درشت از داخل فاسد شده اند.

سیب و پرتقال های احتکاری در حال گندیدن!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از جوان، فعالان بازار میوه به جای اینکه از گرانی قیمت ها و عدم توزیع به موقع سیب و مرکبات در زمستان سال گذشته انتقاد نمایند، حال که میوه ها در انبار ها به حالت پختگی رسیده، به طوری که سیب ها از داخل سیاه و پرتقال های درشت از داخل فاسد شده اند، داد و فغان به راه انداخته اند که تا یک ماه آینده باید سردخانه ها تخلیه شوند وگرنه تمامی میوه ها غیرقابل استفاده خواهند شد.

هر ساله از اواخر فروردین فروش سیب و پرتقال از سوی وانتی ها و چرخی ها در داخل شهر ها و جاده ها رونق می گیرد. هنگام عبور از کنار این فروشنده ها، بوی نامطبوع پختگی میوه ها به مشام می رسد؛ میوه هایی که تا دیروز کمتر از 25هزار تومان نبود، در این ایام به کیلویی 7 تا 8 هزار تومان کاهش می یابد. همزمان با ارزانی شدید قیمت فعالان بازار میوه و بعضی از انبارنماینده های میوه جاروجنجال به راه می اندازند که فرصت های صادراتی را از ما گرفتند و میوه ها در حال فساد هستند. امسال نیز دبیر اتحادیه صنف بارفروشان میوه و تره بار تهران اعلام نموده است که بیشتر انبار ها و سردخانه ها تا حداکثر یک چهارم ظرفیت تخلیه شده اند و حجم زیادی از پرتقال و سیب های مانده در حال فساد است.

داستان تکراری توزیع نامناسب سیب و مرکبات در زمستان و نوروز و همچنین فساد سیب و پرتقال در اردیبهشت و خرداد هر سال تکرار می گردد.

مدیریت ضعیف بازار میوه از سوی دولت و سودجویی دلالان باعث می گردد که توزیع میوه در زمستان و نوروز کاهش و قیمت ها افزایش یابد، اما از اواخر فروردین و ورود تدریجی میوه های بهاره به بازار خرید سیب و پرتقال کاهش می یابد و در نتیجه انبوهی از میوه ها در سردخانه ها فاسد می شوند. بیش از یک دهه است که این اتفاق می افتد و هیچ دولتی همت نمی کند تا به این شرایط خاتمه دهد و مردم سیب و مرکبات را در فصل پاییز و زمستان با قیمت مناسب خریداری نمایند و به وفور به بازار عرضه گردد. از اواخر پاییز که میوه ها چیده و به سردخانه ها منتقل می گردد، دلالان و واسطه ها حرص نوروز و سود بیشتر را می زنند، به طوری که از اوایل اسفند میوه قطره چکانی توزیع و قیمت ها به شدت گران می گردد. از آنجا که وزارت جهاد و صمت مدیریت ضعیفی در تنظیم بازار میوه دارند، با بگیر و ببند و تهدید سعی می نمایند قیمت ها را کاهش دهند، اما هرگز پیروز نمی شوند. اکنون که در دومین ماه از بهار هستیم و میوه های نوبرانه بهار مانند هندوانه، توت فرنگی، گوجه سبز، ملون و... وارد بازار شده و رغبت کمتری برای خرید سیب و مرکبات است، خبر می رسد بیشتر انبار ها و سردخانه ها تا حداکثر یک چهارم ظرفیت تخلیه شده اند و حجم زیادی از پرتقال و سیب های مانده در حال فساد است.

فعالان بازار میوه به جای اینکه از گرانی قیمت ها و عدم توزیع به موقع سیب و مرکبات در زمستان سال گذشته انتقاد نمایند، حال که میوه ها در انبار ها به حالت پختگی رسیده، به طوری که سیب ها از داخل سیاه و پرتقال های درشت از داخل فاسد شده اند، داد و فغان به راه انداخته اند که تا یک ماه آینده باید سردخانه ها تخلیه شوند وگرنه تمامی میوه ها غیرقابل استفاده خواهند شد.

در این خصوص دبیر اتحادیه صنف بارفروشان میوه و تره بار تهران نسبت به فساد حجم زیادی از پرتقال و سیب های مانده در انبار و سردخانه ها اطلاع داد و گفت: ما قبل تر نیز درباره شرایطی که اکنون باغداران و تجار میوه گرفتار آن شده اند به دستگاه ها و مسئولان مربوطه اطلاع داده ایم، در سال زراعی جاری فراوری پرتقال و سیب با بارندگی های مناسب و به موقع افزایش داشت و به نحوی از همان ابتدای فصل برداشت معین شد، عرضه این میوه ها بیش از تقاضا خواهد بود.

بهمن رحیم وند اضافه نمود: ما در همان زمان به وزارتخانه های صمت و جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف نامه نوشتیم و از آن ها خواستیم که برای بازار مصرف فراوری بالای امسال برنامه ریزی نمایند.

به گفته رحیم وند نه تنها به این توصیه ها توجه نشد بلکه با دخالت دولت در بازار قیمت ها نیز به شکل کاذبی افزایش یافت و شرایط به نحوی شده بود که میوه های تنظیم بازاری مانند سیب و پرتقال را در غرفه های دولتی بیش از قیمت در بازار آزاد می دیدیم.

رحیم وند معتقد است که این اقدام دولت موجب شد بازار در شرایط عرضه مناسب برهم بخورد و اکنون شاهد حجم زیادی سیب و پرتقال در انبار ها و سردخانه ها باشیم. رحیم وند با توجه به زمان اندک به جامانده برای حفظ باقی میوه های مانده در انبار و سردخانه ها از دستگاه های مسئول خواست هر چه سریع تر بازار مصرف برای آن تعریف نمایند که یکی از این بازار ها می تواند صادرات به کشور های همسایه باشد. وی امروز را برای برنامه ریزی صادرات دیر دانست و در مصاحبه با ایلنا گفت: حداکثر تا یک ماه دیگر باید تمام پرتقال های مانده در انباره ها را دور ریخت، چراکه قابلیت مصرف خود را از دست می دهند. رحیم وند در پاسخ به این پرسش که آیا امکان استفاده آن ها در صنایع تبدیلی است، اظهار کرد: صنایع تبدیلی در همان ابتدای فصل برداشت با توجه به فراوانی محصول اقدام به خرید میوه های کیفی نموده اند و اکنون کمتر صنایعی هستند که درخواست خرید پرتقال و سیب را داشته باشند، ضمن اینکه قیمت های خرید صنایع تبدیلی بسیار نازل بوده و به زیان باغدار و تجار است.

وی قیمت امروز هر کیلوگرم سیب در بازار میوه و تره بار را 5 تا 9 هزار تومان و هر کیلوگرم پرتقال را 5 تا 10 هزار تومان بیان کرد. دبیر اتحادیه صنف بارفروشان میوه و تره بار تهران همچنین درباره شرایط بازار میوه نوبرانه بهار گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه سبز بسته به کیفیت آن 40 تا 80 هزار تومان، هر کیلوگرم چاقاله بادام 30 تا 60 هزار تومان و هر کیلوگرم توت فرنگی 30 تا 50 هزار تومان در میادین میوه وتره بار قیمت گذاری می گردد. رحیم وند از مردم خواست برای استفاده از میوه های نوبرانه تا چند روز آینده صبر نمایند تا این میوه ها را با قیمت مناسب تر خریداری نمایند. وی پیش بینی کرد کمتر از یک هفته قیمت میوه های نوبرانه با افزایش عرضه کاهش قابل توجه داشته باشد.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1709

به "سیب و پرتقال های احتکاری در حال گندیدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیب و پرتقال های احتکاری در حال گندیدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید