طراحی پروژه ناوبری و موقعیت یابی ماهواره ای بومی

به گزارش مجله باهام، رئیس پژوهشگاه هوافضا از طراحی پروژه ناوبری و موقعیت یابی ماهواره ای بومی در این پژوهشگاه به سفارش سازمان فضایی اطلاع داد و گفت: سیستم GPS را مانند سایر کشورها بومی سازی می کنیم.

طراحی پروژه ناوبری و موقعیت یابی ماهواره ای بومی

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرگزاری مالی ایران ، فتح الله امی با اشاره به اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور در حوزه موقعیت یابی و ناوبری ماهواره ای گفت: سند جامع توسعه هوافضای کشور در جلسه 728 شورای عالی انقلاب فرهنگی در 19 دی ماه سال 91 به تصویب رسید و جنبه اجرایی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه سند توسعه هوافضا دارای 6 فصل است و در 3 بخش کلی، فعالیت هایی را در حوزه های فضایی، هوایی و دفاعی تعیین نموده است، ادامه داد: در دو بخش فضایی و هوایی، ماموریت هاییبر عهدهپژوهشگاه هوافضا نهاده شده است و ما نیز در این پژوهشگاهپروژه های مانرا با راهبرد اجرای این سند پیش می بریم.

رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم گفت: در سند جامع توسعه هوافضا در بخش فضایی، تعداد قابل توجهی پروژه فضایی آمده است و 7 محور طرح های کلان در فصل 5 این سند برای بخش فضایی تا سال 1404 تکلیف شده است.

امیبا بیان اینکه در بند 7 این فصل از سند، بحث موقعیت یابی و ناوبری مورد توجه نهاده شده است، اضافه کرد: به این معنی که همانطور که سیستم ناوبری GPS در امریکا فعال است و در اروپا گالیله این خدمات را می دهد، روسیه گلوناس را راه اندازی نموده و چین بی دو را دارد، ما نیز باید سیستم ناوبری و موقعیت یابی خودمان را داشته باشیم و به دنبال این هستیم که بتوانیم این سیستم را راه اندازی کنیم.

وی تاکید نمود: مسئولیت طراحی و ساخت پروژه ناوبری و موقعیت یابی بومی (GPS) از سوی سازمان فضایی ایران به عهده پژوهشگاه هوافضا گذاشته شده است که داریم روی آن کار می کنیم و پروژه هایی برای موقعیت یابی به وسیله سیستم رادیویی طراحی نموده ایم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: ما الان یک طرح کلی روی GPS انجام داده ایم که به سازمان فضایی ایران ارائه شده تا نظرش را بدهد. اگر مورد موافقت نهاده شد و به صورت پروژه با ما قرارداد منعقد شد، جزئیات و زمان بندی اجرای آن را اعلام خواهیم کرد.

وی گفت: هم اکنون هیچ قراردادی منعقد نشده است و ما آمادگی خود را اعلام نموده ایم تا همان مدل سیستم موقعیت یابی GPS را مانند سایر کشورها، در ایران بومی سازی کنیم.

براساس این گزارش، سامانه ماهواره ای ناوبری و موقعیت یابی سیستم هایی هستند که به گیرنده های کوچک در ایستگاههای زمینی اجازه می دهند تا موقعیت خود را (طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی) با خطای چندمتریتعیین نمایند. این قابلیت به وسیله انتقال امواج رادیویی بین دستگاه و ماهواره صورت می گیرد.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1269

به "طراحی پروژه ناوبری و موقعیت یابی ماهواره ای بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی پروژه ناوبری و موقعیت یابی ماهواره ای بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید