لابی ثروتمندان نمی گذارد دولت از خانه های خالی مالیات بگیرد

به گزارش مجله باهام، روزنامه اعتماد نوشت دولت در بازار مسکن سردرگم عمل می نماید و با وجود قانون مصوب، 4 سال است که از خانه های خالی و احتکار شده مالیات نمی گیرد.

لابی ثروتمندان نمی گذارد دولت از خانه های خالی مالیات بگیرد

از وبلاگ نیک دل دیدن فرمایید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، این روزنامه با اشاره به کمبود ساخت وساز در عین حال احتکار مسکن می نویسد: دولت در اقتصادیات گیری از این واحد ها ناموفق بوده است تا جایی که یزدانی کارشناس بازار مسکن می گوید بخش زیادی از واحد های خالی متعلق به گروه های پردرآمدی است که تنها برای حفظ و ارتقای سرمایه خود خانه می خرند و لابی همین افراد یا عدم ریسک پذیری دولت، راه مقابله بر این جریان را بسیار سخت نموده است.

به بن بست رسیدن طرح های تسهیلاتی دولت در حمایت از رونق در بخش مسکن دو علت مهم دارد. از سویی، با توجه به افزایش نرخ تورم در ماه های گذشته، بالا بردن دوباره سقف تسهیلات مسکن در شرایط فعلی، می تواند به افزایش پایه پولی و تشدید تورم منجر گردد. عامل مهم تر، اما محدودیت جدی منابع درآمدی دولت و به تبع آن، کاهش توانایی در افزایش تسهیلات و هزینه های جدید است.

در این چارچوب یکی از سیاست هایی که گام نخست آن اجرایی شد، اصلاح در نظام پرداخت یارانه ها بود که به دولت درآمدی جدید رساند و البته تمام منابع حاصل از آن به طرح حمایت معیشتی دولت رسید. دیگر موضوعی که در ماه های گذشته بحث درباره آن به شکلی جدی افزایش یافته است، افزایش درآمد های اقتصادیاتی دولت است. بر اساس برآوردی که از سوی وزیر اقتصاد ارایه شده در ایران رقمی بین 30 تا 40 هزار میلیارد تومان فرار اقتصادیاتی وجود دارد.

هرچند امروز تمرکز اصلی دولت در حوزه عدالت اقتصادیاتی معطوف به اصنافی است که در سال های گذشته یا اقتصادیات نپرداخته اند یا میزان اقتصادیاتی پرداختی شان بسیار پایین تر از درآمدشان بوده، اما در عین حال اجرای بعضی قوانین مسکوت باقی مانده نیز می تواند به افزایش درآمد های اقتصادیاتی دولت و بالا رفتن میزان عدالت اقتصادی یاری کند. یکی از اصلی ترین بخش هایی که در سال های اخیر بار ها صحبت هایی درباره چگونگی پرداخت اقتصادیات در آن مطرح شده، موضوع واحد های خالی است. عدد این خانه ها بسیار بالاست. بر اساس برآورد های انجام شده، در ایران بیش از 2/6 میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد که نزدیک به نیم میلیون این واحد ها در تهران قرار دارند. صاحبان خانه های خالی معمولا خانه های شان را از بدنه در حال چرخش بازار خارج می نمایند و به نوعی با تبدیل ملک از طریق ای برای سرمایه گذاری، خانه های خود را برای سودآوری در آینده و حفظ قدرت اقتصادی شان حفظ می نمایند. قیمت بالاتر واحد های نوساز و نبود قوانین سخت گیرانه اقتصادیاتی باعث شده، بسیاری از این صاحب خانه ها حتی علاقه ای به اجاره دادن واحد های شان نیز نداشته باشند. باقی ماندن این واحد ها در شرایطی که همیشه در اقتصاد ایران، میزان عرضه خانه از تقاضای موجود در بازار پایین تر بوده، باعث شده عملا این واحد ها برنامه ریزی برای کاهش قیمت مسکن و بازگشت تعادل به این بازار را نیز سخت کند.

آنچه که در این حوزه اهمیت زیادی دارد مسکوت ماندن قانون اخذ اقتصادیات از این واحد ها از سال 94 تاکنون است. طبق ماده 54 قانون اقتصادیات های مستقیم؛ واحد های مسکونی واقع در شهر های با جمعیت بیش از یکصدهزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر این قانون) به عنوان واحد خالی شناسایی می شوند، از سال دوم به بعد مشمول اقتصادیات معادل اقتصادیات بر اجاره خواهند شد. فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن می گوید بخش قابل توجهی از واحد های مسکونی خالی در مناطق بالای شهر و با قیمت هایی بسیار بیشتر از حد توان خرید متقاضیان عادی هستند. زیرا این واحد ها نه برای استفاده شخصی یا درآمدزایی که برای حفظ سرمایه و سود کلان خریداری شده اند. این کارشناس مسکن معتقد است، با توجه به نبود قوانین سخت گیرانه اقتصادیاتی، صاحبان این خانه ها ترجیح می دهند بدون ارایه واحدهای شان به بازار، صرفا آن ها را به عنوان بخشی از سرمایه حفظ نمایند.

یزدانی در پاسخ به این سوال که چرا دولت هیچگاه ورودی جدی به بحث دریافت اقتصادیات از این واحد های مسکونی ننموده، شرح داد: در ابتدا باید در نظر داشت که چنین تصمیمی احتیاج به یک سامانه اطلاعات مسکن در سراسر کشور دارد که در آن مشخصات هر ملک به طور دقیق ثبت شده و آمار معاملات آن وجود داشته باشد. در کنار آن، باید دو موضوع را نیز در نظر داشت. از یک سو با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این خانه ها مربوط به طبقات ثروتمند جامعه است، قطعا آن ها لابی های قدرتمندی برای جلوگیری از ورود دولت به این نوع اقتصادیات ستانی دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 695

به "لابی ثروتمندان نمی گذارد دولت از خانه های خالی مالیات بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لابی ثروتمندان نمی گذارد دولت از خانه های خالی مالیات بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید