ناکامی پدافند هوایی عربستان در مقابل توان نظامی مقاومت

به گزارش مجله باهام، یک روزنامه آمریکایی نوشت که حملات اخیر مقاومت عراق و یمن به عربستان سعودی، ضعف و میزان آسیب پذیری سامانه های پدافندی سعودی ها را نمایان ساخت.

ناکامی پدافند هوایی عربستان در مقابل توان نظامی مقاومت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال طی یادداشتی ضمن بررسی عملیات های پیروز نیرو های مقاومت یمن و عراق علیه عربستان سعودی، به ضعف و ناکامی سامانه های پدافندی سعودی اعتراف کرد.

در این یادداشت آمده است که در حالی که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حال تجدیدنظر در رویکرد ایالات متحده آمریکا در قبال منطقه است، گروه های مقاومت در یمن و عراق از شکاف های مستمر در سامانه های پدافندی سعودی بهره می جویند و حملاتی با دقت بالا علیه عربستان سعودی انجام می دهند.

نگارنده با اشاره به حمله پهپاد های بمب گذاری شده از سوی یک گروه عراقی به یک ساختمان پادشاهی در عربستان سعودی در 23 ژانویه گذشته آمده است: این حمله پیچیدگی فزاینده خطراتی که پادشاهی سعودی با آن روبرو است را روشن می کند و نشان می دهد که این امر تنها به پهپاد ها محدود نمی شود بلکه شامل موشک های بالستیک و کروز نیز می شود.

وال استریت ژورنال نوشت: ائتلاف سعودی طی بیانیه ای خاطرنشان کرد که ارتش با یک حمله هوایی روبرو شده، اما منابع آگاه گفتند که پهپاد ها عملا به پدافند هوایی عربستان نفوذ کردند و از آن عبور کردند و یکی از آن ها در نزدیکی دروازه جلویی کاخ الیمامه مقر دولت سعودی سقوط کرده است.. یک مقام مسئول آمریکایی نیز گفت که یک باند هواپیمایی نزدیک به این کاخ نیز هدف قرار گرفت.

در ادامه این یادداشت که ترجمه عربی آن در پایگاه خبری شبکه الحره منتشر شد، همچنین به حملات ارتش و کمیته های مردمی یمن علیه مرز های جنوبی عربستان سعودی، هدف قرار دریافت فرودگاه های جده و أب ها با موشک و پهپاد های یمنی نیز اشاره شده و آمده است که تمامی این عملیات ها در حالی صورت می گیرد که ائتلاف سعودی مدعی رهگیری همه آن ها است.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: این تحولات جدید، محدودیت های دفاعی سعودی و وسعت دسترسی دشمنانش به آن را نمایان می سازد. هر چند که در هیچ یک از این حوادث، خسارات جانی قابل ملاحظه ای وارد نشده است.

با وجود بهبود توانمندی های نظامی عربستان سعودی در سال های اخیر، مقامات مسئول کنونی و پیشین آمریکا می گویند که عربستان هنوز کار های زیادی برای ادغام بهتر رادارها، باطری های سامانه پاتریوت، پدافند های هوایی کوتاه برد، هواپیما های اف- 15 در یک سیستم دفاعی موثر دارد.

این مقامات اذعان می دارند که با وجود تعهدات مصطفی الکاظمی مبنی بر کنترل مسأله حملات پهپادی از عراق به عمق خاک سعودی، توقف حملات گروه های مقاومت در عراق که هنوز تهدیدی امنیتی برای عربستان سعودی به شمار می فرایند، با دشواری هایی روبرو است.

این روزنامه آمریکایی سپس به حمله موشکی هفته پیش علیه ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در شمال عراق و به کشته شدن یک پیمانکار غیر آمریکایی و زخمی شدن چندین نفر که برخی از آن ها آمریکایی بودند، اشاره می کند و می نویسد: به نظر می رسد که این حمله یک امتحان زودهنگام برای دولت بایدن باشد که با کاهش میلیارد ها دلار فروش اسلحه به ریاض و لغو قرار دریافت نام حوثی ها [جنبش مقاومت انصارالله]در فهرست سازمان های تروریستی خارجی در سه شنبه هفته پیش، تلاش دارد تا جنگ داخلی در یمن را به پایان برساند.

در بخش پایانی این یادداشت آمده است: اما از دیگر سو بایدن همچنین به حمایت از سعودی به عنوان همپیمان اصلی در خاورمیانه و بزرگترین مشتری اسلحه آمریکا برای دفاع از اراضی خود، متعهد است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1605

به "ناکامی پدافند هوایی عربستان در مقابل توان نظامی مقاومت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناکامی پدافند هوایی عربستان در مقابل توان نظامی مقاومت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید