نگرانی ناتو از همکاری موشکی ترکیه با چین

به گزارش مجله باهام، خبرنگاران: دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز دوشنبه، ضمن ابراز نگرانی درمورد تصمیم ترکیه به همکاری موشکی با چین، توضیح داد، آنکارا بایستی سامانه ای مشابه سامانه های اعضای ناتو انتخاب کند.

نگرانی ناتو از همکاری موشکی ترکیه با چین

با تور چین ارزان سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو درمورد تصمیم ترکیه به فراوری مشترک سامانه دفاع موشکی با یک شرکت چینی ابراز نگرانی کرد و گفت: امیدوار است آنکارا سامانه ای را انتخاب کند که با سامانه های دیگر متحدانش در ناتو سازگاری داشته باشد.

راسموسن اضافه کرد: یک سامانه دفاعی یک تصمیم ملی است. موضوع مهم برای ما این است که سامانه ای که یک کشور عضو ناتو برای خود انتخاب می نماید، باید با سامانه های دیگر کشورهای عضو سازگاری داشته باشد. من امیدوارم ترکیه نیز به این مسئله پایبند باشد.

دبیر کل ناتو همچنین گفت: از این موضوع نیز آگاه است که ترکیه هنوز در این زمینه تصمیم گیری نهایی ننموده است.

ترکیه، پیشتر، اظهار داشت که محتمل است موافقتنامه ای را به ارزش سه میلیارد و 400 میلیون دلار با یک شرکت چینی در زمینه ساخت سامانه دفاع موشکی امضا کند. آمریکا این شرکت چینی را تحریم نموده است.

به همین دلیل، عصمت ییلماز وزیر دفاع ترکیه گفت: چین به ما بهترین قیمت را برای خرید این سامانه موشکی ارائه نموده و شرکت چینی سازنده این سامانه توافق نموده است موافقتنامه ای را با ترکیه در زمینه فراوری مشترک چنین سامانه ای امضا کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز گفت: مذاکرات با این شرکت چینی شروع شده اما هنوز هیچ موافقتنامه ای بین دو طرف امضا نشده است و این روند همچنان ادامه دارد.

آمریکا نیز با ابراز نگرانی جدی درمورد این تصمیم ترکیه، اظهار داشت این سامانه دفاع موشکی چینی با سامانه های ناتو سازگاری ندارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 414

به "نگرانی ناتو از همکاری موشکی ترکیه با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ناتو از همکاری موشکی ترکیه با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید