احتیاج کشور به واردات گوشت با کیفیت رفع می گردد

به گزارش مجله باهام، دکتر محمدمهدی نادری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا و مدیر مرکز فراوری جنین (بایوفارم) این پژوهشگاه در تبادل نظر با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر گاوهای ممتاز با ویژگی های فراوریی و فراوری مثلی خوب همچون شیر پرچرب، وزن گیری مناسب، شیردهی بالا و… در کشور وجود دارند و یا تعداد آنها محدود است.

احتیاج کشور به واردات گوشت با کیفیت رفع می گردد

وی با بیان اینکه هر دامداری آرزو دارد که کل گله آن از گاوهای ممتاز بوده تا ارزش اضافه نموده و سود بیشتری کسب کند، اضافه نمود: به همین دلیل در صدد آمدیم که این گاوها را تکثیر کنیم.

به گفته نادری، از 10 سال گذشته تحقیقات خود را در زمینه فراوری آزمایشگاهی جنین گاو آغاز کردیم و 5 سال گذشته توانستیم جنین های این گاوهای ممتاز را به فراوری برسانیم و به دامداران بفروشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به پروسه فراوری جنین گاوهای ممتاز گفت: از گاوهای ممتاز تخمک می گیریم و بعد از لقاح آزمایشگاهی، به فراوری جنین می رسیم و آن را فریز می کنیم. این جنین ها که از گاوهای ممتاز فراوری شده اند را در رحم گاوهای غیر ممتاز و معمولی می کاریم که نتیجه آن، به جهان آمدن گوساله تاپ و ممتاز از آنهاست.

به گفته وی، این گاوهای ممتاز و از نژادهای کمیاب در کشور را از کشورهای آلمان، فرانسه و دانمارک وارد می کنیم.

ویژگی های گاوهای ممتاز

وی با اشاره به ویژگی های این گاوهای ممتاز گفت: این گاوها به لحاظ ویژگی های زیادی که دارند آنالیز و انتخاب شده اند که مهمترین آنها عبارتند از کمیت و کیفیت شیر، سرعت وزن گیری، باروری، ماندگاری در گله، مقاومت نسبت به بیماری ها و …؛ معمولاً گاوها به سه گروه شیری، گوشتی و دومنظوره تقسیم می شوند که ویژگی های هر گروه جهت انتخاب دام اصلح می بایست مد نظر قرار گیرد.

نادری با اشاره به چرایی استفاده از گاوهایی با نژاد خارجی اضافه نمود: زمان زیادی جهت ارتقای ژنتیکی این نژادها در خارج از کشور صرف شده و در کشور ما نیز با توجه به اقلیم های مختلف و اهداف نگهداری گاو (اعم از محصولات لبنی، گوشت و …) می بایست جمعیت مناسبی از هر نژاد وجود داشته باشد؛ مثلاً گاوهای هلشتاین داخلی وزن گیری خوبی دارند، لیکن بعضی نژادهای فرانسوی با همان میزان تغذیه گاوهای ایرانی، گوشت بیشتری در همان بازه زمانی فراوری می نمایند.

رفع احتیاج کشور به واردات گوشت دام

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه احتیاج سالانه ایران به این گاوهای خارجی بالاست، گفت: به عنوان مثال، احتیاج کشور سالانه به چند هزار گاو از این نژادها است که با توجه به مسئله عدم تخصیص ارز دولتی جهت واردات از سالهای آینده، واردات این نژادها متوقف خواهد شد.

وی ادامه داد: ما می توانیم با واردات 50 راس از این گاوهای ممتاز، حدود 2000 جنین از آنها در سال فراوری و احتیاج کشور را به واردات این گاوها را مرتفع کنیم.

نادری خاطر نشان کرد: در واقع با این کار تعداد محدودی گاو وارد کشور می گردد و ارز کمتری از کشور خارج می گردد ولی تعداد بیشتری گاو ممتاز در کشور فراوری خواهد شد.

راه اندازی مزارع فراوری نژادهای ممتاز گاو و گوساله در کشور

وی با اشاره به تفاهم نامه ای که با سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای راه اندازی مزارع فراوری نژادهای گاو ممتاز منعقد شده گفت: بدین ترتیب به جای فروش جنین به دامداران، این جنین ها در گاوداری های خودمان کاشته شده و پس از مدتی گوساله های ممتاز حاصله، محصول نهایی ما خواهند بود.

راه اندازی 3گاوداری تکثیر گاوهای ممتاز در کشور

نادری ادامه داد: قرار است از سال جاری 3 مزرعه که زیرساخت آنها در سازمان اوقاف آماده است برای فراوری این گوساله های ممتاز راه اندازی گردد؛ ملارد، شهریار و گرگان از جمله گاوداری هایی است که قرار شده در آنجا به فراوری این گوساله ها بپردازیم.

وی با بیان اینکه البته گام های ابتدایی در گاوداری ملارد انجام گرفته است، خاطر نشان کرد: انشاا… در یک ماه آینده اولین انتقال جنین ها به گاوهای گیرنده در گاوداری ملارد انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه توافق شده که 5 گاوداری در کشور برای فراوری گاو و گوساله های ممتاز ایجاد گردد ولی در ابتدای کار در سه مزرعه این کار آغاز می گردد.

وی ادامه داد: این پروژه علاوه بر افزایش رونق مالی گاوداری هایی که از این گوساله های ممتاز استفاده می نمایند، در یاری به خودکفایی در زمینه واردات کره (با تکثیر نژادهایی مثل گاو جرزی) و واردات گوشت (با تکثیر نژادهایی مثل شاروله، لیموزین، آکیتن و …) نیز موثر خواهد بود.

پیشتازی ایران در فراوری جنین های گاوی ممتاز

نادری با بیان اینکه بعضی کشورهای خارجی در زمینه فراوری جنین گاوهای ممتاز فعالیت می نمایند، گفت: در خاورمیانه، ایران تنها کشوری است که به این موضوع ورود پیدا نموده، لیکن در کشورهای امریکا، برزیل، کانادا و اروپا از فناوری فراوری آزمایشگاهی جنین به وفور جهت اصلاح نژاد استفاده می گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: ما توانسته ایم دانش فنی فراوری این جنین های گاوی ممتاز را بدست آوریم.

احتیاج به واردات گاو قطع می گردد

وی با بیان اینکه تنها سال جاری ارز دولتی به واردات گاو تعلق می گیرد، از این رو مجبور هستیم که در زمینه فراوری گوساله های ممتاز خودکفا شویم، گفت: ما در صدد هستیم که با راه اندازی چنین مزرعه هایی برای فراوری گوساله های ممتاز، از واردات این گاوها بی احتیاج شویم و حتی به مرحله صادرات آنها نیز برسیم.

ورود به مرحله صادرات گاوهای ممتاز

نادری خاطر نشان کرد: در حال حاضر هم در مسیری هستیم که می توانیم طی مدت یک تا دو ساله احتیاج کشور را رفع کنیم ولی ما به این موضوع بسنده نمی کنیم و در صدد هستیم که صادرات هم داشته باشیم.

امکان پیاده سازی این روش در فراوری گوسفندهای ممتاز

نادری عنوان نمود: این روندی که برای تکثیر نژاد گاوهای ممتاز اجرایی شده قابل پیاده سازی روی گوسفند نیز هست، لیکن هنوز برنامه ای در این زمینه نداریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 840

به "احتیاج کشور به واردات گوشت با کیفیت رفع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج کشور به واردات گوشت با کیفیت رفع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید