وکلا چگونه 7، 000، 000، 000، 000 تومان مالیات نمی دهند!

به گزارش مجله باهام، در حالی که مردم عادی با پایین ترین میزان درآمد به طور کامل و پیش از دریافت حقوق حقه خود، مالیاتشان را پرداخت می نمایند، اما مشاغل لوکسی، چون وکالت بیش از 7 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

وکلا چگونه 7، 000، 000، 000، 000 تومان مالیات نمی دهند!

گروه مالی خبرنگاران - سید مهدی حاجی آبادی؛ یکی از اساتید حقوق دانشگاه اخیرا در مصاحبه ای پیشنهاد کرد که دریافت مالیات وکلا را به کانون صنفی خودشان واگذار نمایند؛ چون وکیل تعامل حرفه ای با کانون صنفی خودش دارد و معین و دریافت مالیات راحت تر است!

فرض کنید نهادی که ده ها سال مقابل افزایش سرانه وکالت کشور به هر شکلی مخالفت نموده است و اخیرا با ورود قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری، انحصار پذیرش وکلا در آزمون شکسته شد، خودش مامور دریافت مالیات از خودش گردد!

وقتی بدانید رقم فرار مالیاتی وکلا چیزی بیش از 7 هزار میلیارد تومان در هر سال است، تعجب ایجاد شده از پیشنهاد مذکور، فروکش می نماید.

وکالت در کنار پزشکی، دندانپزشکی و ... جزئی از مشاغل پردرآمد و لوکس کشور محسوب شده که رقم فرار مالیاتی در این مشاغل بیش از 70 هزار میلیارد تومان است.

این در حالی است که اقشار پایین جامعه به خصوص کارمند و کارگر پیش از دریافت حقوق پایینشان، مالیاتشان را پرداخت نمایند.

وکلا چگونه مالیات نمی دهند!

درآمد وکلا مجموع حق الوکاله های پرونده هایی است که در طول سال دریافت و پیگیری می نمایند. نحوه محاسبه حق الوکاله ها نیز به دو صورت مطابق با تعرفه و قرارداد خصوصی انجام می گردد. در واقع میزان حق الوکاله ها بسته به توافق وکیل و موکل در یکی از دو صورت ذکر شده صورت می گیرد. در قرارداد خصوصی میزان حق الوکاله ها کاملا توافقی است و از آن با عنوان عرف یاد می گردد و معمولا بین 5 تا 25 درصد است! اما در حق الوکاله های مطابق با تعرفه، این میزان معین می گردد.

قرارداد های مطابق با تعرفه نیز خود بر اساس پرونده های کیفری و حقوقی تعرفه گذاری های متفاوتی دارد. در پرونده های حقوقی که مربوط به پرونده های مربوط به ملک و زمین و ... است؛ طبق تعرفه 6 درصد از بهای ملک به عنوان حق الوکاله وکیل معین می گردد. برای پرونده های کیفری نیز بسته به نوع پرونده (قتل، دزدی و.) ارقامی معین شده و به عنوان حق الوکاله به وکیل داده می گردد. حال که نحوه محاسبه حق الوکاله ها گفته شد، به سازوکار دریافت مالیات با توجه به دریافتی وکلا پرداخته می گردد.

سازوکار اخذ مالیات از وکلا به این صورت است که بسته به میزان حق الوکاله های دریافتی وکیل و با توجه به پلکان های مالیاتی مشاغل بر روی پرونده و دفتر مالیاتی وکیل تمبر باطل می گردد. یعنی فرض کنید که یک وکیل رسیدگی به یک پرونده ملکی به ارزش یک میلیارد تومان را بر عهده گرفته است. اگر حق الوکاله طبق تعرفه محاسبه گردد به میزان 6 درصد از ارزش ملک یعنی 60 میلیون به وکیل پرداخت می گردد که طبق پلکان های مالیاتی باید 20 درصد آن را یعنی 12 میلیون تومان مالیات بپردازد.

بر این اساس آن پرونده قبل از آنالیز قاضی توسط مسئول ابطال تمبر آنالیز می گردد و به میزان مالیات محاسبه شده در پرونده و دفتر مالیاتی وکلا تمبر مالیاتی چسبانده و روی آن مهر میزند. به این فرآیند ابطال تمبر می گویند. قاضی نیز در صورتی به پرونده رسیدگی میکند که ابطال تمبر انجام شده باشد وگرنه آن پرونده برگشت خورده تا کار های مربوط به ابطال تمبر صورت گیرد.

بدین صورت در خاتمه سال مالیاتی، ممیز های سازمان امور مالیات به سراغ وکلا آمده و پس از آنالیز دفتر مالیاتی وکلا، با توجه به تمبر های باطل شده میزان مالیات وکیل را معین نموده و آن را دریافت می نمایند. حال که نحوه محاسبه حق الوکاله ها و سازوکار اخذ مالیات معین شد؛ بستر های فرار مالیاتی وکلا مورد آنالیز قرار می گیرد.

مالیات مشاغل لوکس در کشور های دنیا

طبق گزارش یکی از رسانه ها، درصد مالیات بر درآمد در کشور های مختلف متفاوت است همان طور که درآمد افراد مشغول در یک کار مشابه در کشور های مختلف متفاوت است، ولی می توان گفت: در اکثر کشور های دنیا پزشکان و وکلا بیشترین درآمد را دارند و در عین حال بیشترین درصد مالیات بر درآمد را پرداخت می نمایند.

آنالیز ها نشان می دهد در کشوری، چون کانادا مالیات در ایالات مختلف تفاوت هایی را داراست و بر این اساس قوانین مالیاتی یکی از سخت ترین قوانین حاکم تلقی می گردد. عدول از این قوانین مجازات های جدی را برای فراریان به همراه خواهد داشت. جدول درصد مالیات پرداختی بر مبنای درآمد را در این کشور را نشان می دهد.

کانادا

میانگین درآمد پزشکان در شهر های مختلف کانادا از سالانه 250 هزار دلار شروع می گردد و تا 350 هزار دلار افزایش می یابد به عنوان مثال درآمد پزشکان در شهر کبک سالانه 325 هزار دلار است که مالیاتی که آنان باید بپردازند نزدیک به 100 هزار دلار تخمین زده می گردد.

میانگین درآمد وکلا در شهر های مختلف کانادا از 55 هزار دلار شروع می گردد و تا 150 هزار دلار افزایش پیدا می نماید و بر همین اساس مالیاتی که آنان باید بپردازند متفاوت است، ولی به عنوان مثال میانگین درآمد وکلا در شهر کبک 80 هزار دلار و است و مالیاتی که باید بپردازند نزدیک به 16 هزار دلار است.

چین

اقتصاد نوظهور چین که حالا میرود تا عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا را از آن خود کند، برای موضوع مالیات اهمیت ویژه ای قائل است. مالیات بر درآمد شهروندان آن به صورت ماهانه محاسبه می گردد و نمودار پرداخت مالیات بر درآمد آن ها به توضیح زیر است:

درآمد پزشکان در چین به طور متوسط ماهانه 50.000 یوآن است. آنالیز ها نشان می دهد پزشکان ضروری است از درآمد 600 هزار یوآنی خود در سال 180 هزار دلار مالیات پرداخت نمایند، به این ترتیب حجم مالیات ماهانه پزشکان برابر با 15 هزار یوآن است.

میانگین درآمد وکلا در چین نیز ماهانه در حدود 42.000 یوآن است و بر همین اساس وکلا در این کشور باید ماهی 12.600 یوآن مالیات بپردازند که اگر بخواهیم این مبلغ را سالیانه حساب کنیم به عدد 151.000 یوآن خواهیم رسید.

آمریکا

مالیات در آمریکا اصلی انکارناپذیر است. پرداخت مالیات یکی از مهمترین دغدغه ها و عدم پرداخت آن از بزرگترین خط قرمز ها در این کشور تلقی می گردد. رقم پرداخت مالیات ر. ایلات مختلف این کشور نیز تفاوت هایی را داراست. درصد مالیات بر درآمد در آمریکا نیز به توضیح زیر است:

درآمد پزشکان در آمریکا سالانه از 60 هزار دلار شروع می گردد و تا 300 هزار دلار افزایش می یابد، ولی میانگین درآمد پزشکان سالیانه 105 هزار دلار است و مالیاتی که پزشکان باید پرداخت نمایند سالیانه 25.200 دلار است.

درآمد وکلا در آمریکا سالانه از 78 هزار دلار شروع می گردد و تا 178 هزار دلار افزایش می یابد، ولی میانگین درآمد آن ها در آمریکا سالانه 119 هزار دلار است که بر ین اساس مالیاتی که باید پرداخت نمایند سالانه 28.000 دلار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 512

به "وکلا چگونه 7، 000، 000، 000، 000 تومان مالیات نمی دهند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وکلا چگونه 7، 000، 000، 000، 000 تومان مالیات نمی دهند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید