درباره روما، پیشتاز جشنواره فیلم ونیز بیشتر بدانید

به گزارش مجله باهام، هنوز فصل جوایز فرا نرسیده اما بعید است سال جاری فیلمی بهتر از روما ساخته آلفونسو کوارون داشته باشیم. فیلم روما در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و تا الان بالاترین امتیاز را از سوی منتقدان دریافت نموده است. فیلمساز 56 ساله مکزیکی در آخرین فیلمش به جوانی، خاطرات و سینما ادای دین نموده است. سینمایی که باعث گردیده زندگی کوارون هم مثل فیلم های سینمایی در یادها ماندگار گردد.

درباره روما، پیشتاز جشنواره فیلم ونیز بیشتر بدانید

فیلم روما شاهکاری برای امروز و همیشه است. با برداشتی نئورئالیسمی که تماشاگر را برانگیخته می نماید. فیلم نقطه عطفی در فیلمبرداری با دوربین دیجیتال است. می گردد تضمین داد که این بهترین فیلمی است که شبکه نت فلیکس تا امروز پشتش ایستاده است. فیلمی که امکان دارد نت فلیکس را به اولین اسکارش برساند.

فیلم برای مخاطبان آمریکایی در جشنواره تلورید، در بخش بزرگداشت آلفونسو کوارون به نمایش درمی آید. روما شخصی ترین فیلم کوارون تا امروز است اما جدا از آن چکیده 27 سال فیلمسازی کوارون است که توانسته فیلم های هنری را با بلاک باسترهای استودیویی ترکیب کند. در این 27 سال کوارون چه فیلم هنری ساخته و چه فیلم استودیویی در هر دو اعتماد به نفس خوبی داشته است.

کوارون که سال 2013 هم برای کارگردانی و هم تدوین فیلم جاذبه جایزه اسکار برد، در فیلم جدیدش با دقت و وسواس زیاد دوران کودکی اش را بازسازی نموده است. 90 درصد صحنه های فیلم درحقیقت از حافظه کوارون نشات گرفته اند. تیم فراوری فیلم روما بسیاری از صحنه ها را در حوالی منطقه رومای مکزیکوسیتی، از جمله خانه پدر و مادر کوارون از نو ساخته اند. حتی بسیاری از لوازم دکوری داخل خانه از همان سال ها و از خانه خانواده کوارون آمده است. او در انتخاب بازیگر هم از بازیگران و هم از نابازیگران در فیلم جدیدش بهره برده است. کوارون فیلمنامه اش را در اختیار بازیگران قرار نداده و از دادن اطلاعات زیاد به آنها خودداری نموده است. بازیگران او هر روز و در حال فیلمبرداری سناریوی آن روز را می خواندند.

خود کوارون در این رابطه گفته است: کل این فیلم درباره لحظات است. لحظات احساساتی که از دل خاطرات مان بیرون می کشیم و مثل آجرهای یک ساختمان روی هم گذاشته می شوند.

ممکن است به نظرتان بیاید که کل این فیلم قرار است یک ارضای شخصی با نوستالژی های کودکی باشد اما روما هر چیزی هست به جز این. آن چیزی که جلوی دوربین کوارون شکل می گیرد درامی درباره یک خانواده است و به خصوص شخصیتی به نام کلوئه که جایگزین دایه کوارون می گردد. این فیلم تصویری کاملا انسانی را در اوج روایت می نماید. این را هم در نظر بگیرید که اگر چه صمیمیت فیلم روما نکته برجسته آن است اما فیلم یک دورنما هم به مخاطبش می دهد. درام فیلم در یک دوره سیاسی مهم از تاریخ مکزیک اتفاق می افتد. از جمله تظاهرات دانشجویان در سال 1971 را به تصویر می کشد اما جدا از آن جزییات سیاسی-اجتماعی دیگری هم دارد.

آپاریچیو در اولین و احتمالا آخرین نقشش در سینما (او در مکزیک معلم است) موفق می گردد توازن و وقار فیلم را حفظ کند.

بعد از سال ها کار کردن با امانوئل لوبتسکی، برنده سه جایزه اسکار فیلمبرداری، کوارون در این فیلم خودش مدیر فیلمبرداری است. او توانسته با دوربین الکسای 65 تصاویر سیاه و سفید درخشانی بگیرد که دوست دارید هر قابش را چاپ کنید و به عنوان تابلو به دیوار اتاق تان بزنید.

از آنجایی که فیلم در فصل فیلم های اسکاری به نمایش درمی آید جالب است که ببینیم آیا اتحادیه فیلمبرداران حاضر می شوند یک کارگردان-مدیرفیلمبرداری را سال جاری میان خودشان بپذیرند یا نه. آنها در گذشته استیون سودربرگ را برای ترافیک و پل توماس اندرسون را برای شبح خیال نادیده گرفته بودند.

منبع: Variety

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 34

به "درباره روما، پیشتاز جشنواره فیلم ونیز بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره روما، پیشتاز جشنواره فیلم ونیز بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید