راه اندازی مجدد پرواز مشهد به تاجیکستان از 25 بهمن ماه امسال

به گزارش مجله باهام، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان از راه اندازی مجدد پرواز مشهد به تاجیکستان از 25 بهمن ماه امسال اطلاع داد.

راه اندازی مجدد پرواز مشهد به تاجیکستان از 25 بهمن ماه امسال

به گزارش خبرنگاران، عبدالرضا محمدی صبح امروز در اولین نشست خبری اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در اتحادیه صادرنمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه متأسفانه 4 ماه است که شرکت هواپیمایی آسمان پروازهای مستقیم مشهد به شهر دوشنبه را قطع نموده است، تاکید نمود: همچنین حدود یک ماه است که شرکت تاجیک ایر نیز پروازهای خود را با ایران قطع نموده است.

وی گفت: لذا در این مدت به سمت آسیای میانه هیچگونه پروازی نداشتیم و ما برای رفتن به این کشورها باید از سمت استانبول مشخص راستا کنیم.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با بیان اینکه در این اتاق مشترک تصمیم بر آن گرفتیم که با همکاری مسئولان ذی ربط این پرواز را فعال کنیم، افزود: در نهایت پیروز شدیم اولین پرواز قشم ایر را در تاریخ 25 بهمن ماه از مشهد به تاجیکستان را راه اندازی کنیم. علاوه بر آن برنامه ما این بوده که تا انتها سال پرواز دوم خود را نیز برقرار کنیم.

محمدی در مورد علت لغو پروازهای شرکت آسمان، تاکید نمود: دلیل عمده این اتفاق مسائل اقتصادی بوده و این شرکت ایرانی و وابسته به تأمین اجتماعی بوده در حدود چهار ماه پیش مطرح شد که به دلیل مقرون به صرفه نبودن پرواز؛ خواهان لغو پروازهای خود هستند.

وی اظهار کرد: ما نیز اعلام کردیم که حاضر به این هستیم که پروازها را به صورت چارتر انجام گردد و طی مذاکرات به 20 هزار دلار دست پیدا کردیم تا پروازها چارتر گردد و مانع لغو آن شویم. در این زمینه حتی حاضر به پرداخت هزینه 25 هزار دلاری بودیم؛ اما با همه این وجود این شرکت قبول نکرد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان اضافه نمود: در نهایت شرکت تاجیک ایر یک پرواز کوچک کانادایی 50 نفره را خریداری کرد و دو مورد را در تهران و یک مورد را در مشهد قرار داد؛ اما به دلیل تخلف اقتصادی که مدیرعامل این شرکت انجام داده بود، رئیس جمهور تاجیکستان در کل پروازهای این کشور به سایر کشورها نیز لغو کرد و در نهایت با ساماندهی جدید این پروازها را راه اندازی کرد.

محمدی با بیان اینکه کوچک و یا بزرگی یک کشور اقتصاد آن را مشخص نمی کند، اعلام کرد: تاجیکستان شاید کشوری کوچک باشد، اما با این وجود تاجیکستان یک رأی در سازمان ملل است.

وی ادامه داد: نقش جمهوری اسلامی ایران در صلح تاجیکان به قدری پررنگ بوده که در ذهن و یاد همه مردم و مسئولان این کشور مانده است.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان بیان کرد: اما بین دو کشور سوتفاءهماتی حاکم شده که این موارد در حال برطرف شدن است. اگر این سو برداشت ها برطرف گردد، یقیناً مسائل ما نیز حل خواهد شد.

محمدی اعلام کرد: یک یادداشت غیر حرفه ای می تواند روابط بین دو کشور را دچار مشکل کند که باید در این زمینه هوشیار باشیم.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان اضافه نمود: با توجه به بحران های اقتصادی دنیا، بحران کشور ما دو چندان شده و دلیل آن دشمنی آمریکا با ما بوده که در حال حاضر 50 درصد اقتصاد را در دست دارد.

وی ادامه داد: ما تنها راه برون رفت از این شرایط را صادرات غیرنفتی می دانیم، زیرا صادرات نفتی ما مشتریان محدودی دارد و معمولاً به دولت ها فروخته می گردد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان اضافه نمود: صادرات غیرنفتی، به صورت معاملات ما با ملت های مختلف انجام می گیرد.

محمدی بیان کرد: تمام توان دولت باید این باشد که از صادرات غیرنفتی حمایت کند تا در سایه آن اقتصاد پویا را رقم بزند، همچنین در کنار آن زمینه افزایش فراوری و برون رفت از شرایط تحریم را نیز رقم خواهد زد.

وی با بیان اینکه نگاه ما به نفت به عنوان کالایی است که نیازهای روزمره خود را برطرف کنیم، اعلام کرد: در نتیجه سیاست دولت باید این باشد که از صادرات غیرنفتی حمایت کند و مسائل پیمان های ارزی را نیز به گونه ای حل و فصل کند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان اعلام کرد: ما در رابطه با اتاق مشترک جلسات مختلفی را برگزار کردیم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم، ما همیشه به دنبال اجرایی کردن تصمیمات خود خواهیم بود.

وی در مورد دادگاه اقتصادی شهر دوشنبه، اعلام کرد: ما حدود 500 شرکت ثبت شده در تاجیکستان داریم که این شرکت ها باید برنامه کاری خود را به اداره دارایی ارائه نمایند و اقتصادیات خود را نیز پرداخت نمایند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان ادامه داد: از این تعداد شرکت 50 مورد که در این کشور فعال بوده و اقتصادیات خود را پرداخت می نمایند، باقی آن ها به ایران آمدند و نه تنها شرکت خود را تعطیل نکردند، بلکه اقتصادیات و صورت حساب ماهانه خود را نیز پرداخت نمی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 145

به "راه اندازی مجدد پرواز مشهد به تاجیکستان از 25 بهمن ماه امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مجدد پرواز مشهد به تاجیکستان از 25 بهمن ماه امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید