همکاری مهندسان و پزشکان برای جایگزینی دریچه های قلبی

به گزارش مجله باهام، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، شایع ترین دلیلی که فرد را نیازمند تعویض دریچه های آئورتی می سازد، استنوز آئورتی یا تنگ گردیدن منفذ دریچه ها است که در آن ها لت های دریچه های آئورتی به دلیل رسوب کلسیم یا کلسیفیکاسیون سفت می شوند و این موجب ایجاد مشکل در پمپاژ خون از بطن چپ به آئورت خواهد گردید.

همکاری مهندسان و پزشکان برای جایگزینی دریچه های قلبی

دو گزینه جراحی های باز قلب و استفاده از ترانس کاتترها برای جایگزینی دریچه های بیمار وجود دارد. برای تصمیم گیری در مورد این که کدام روش برای هر بیماری مناسب است، محققان و مهندسان زیست پزشکی در دانشگاه اوهایو مدل های سه بعدی شخصی را از دریچه های آئورت و ساختارهای مجاور آن ایجاد نموده اند که نحوه عملکرد آن ها را شبیه سازی می نماید.

برای اغلب بیماران، دریچه های موجود می توانند کارایی مناسبی داشته باشند اما در برخی موارد گره های کلسیفه گردیده ای روی لت های دریچه های قلبی یا شریان های کرونری شکل می گیرد که دریچه را تقریبا به طور کامل مسدود می نماید. توانایی بازسازی این نواحی به نحوی که دریچه بتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر لیلی و همکارانش در اوهایو توانسته اند بر مبنای تصاویر سی تی اسکن، مدلی سه بعدی و پرینت گردیده از دریچه آئورت بیماران مهیا نمایند که به خوبی می تواند به دلیل شفافیتی که دارند، جریان خون در حین پمپاژ قلب را در دریچه نشان داد.

با استفاده از این مدل سه بعدی و با استفاده از لیزر و دوربین های با سرعت بالا، محققان می توانند سرعت جریان خون و الگوی حرکت خون درون دریچه معیوب یا دریچه سنتتیک جایگزینی که به جای آن استفاده می گردد را اندازه گیری نمایند و در صورت احتیاج تغییرات لازم را در طراحی آن برای بیمار اعمال نمایند.

این دریچه های طراحی گردیده بر مبنای احتیاج فرد می توانند شرایط بسیار بهتری را برای بیمار فراهم نمایند.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 9 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 7

به "همکاری مهندسان و پزشکان برای جایگزینی دریچه های قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری مهندسان و پزشکان برای جایگزینی دریچه های قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید