بالگرد نبوغ برای نخستین بار پره های خود را در مریخ حرکت داد

به گزارش مجله باهام، بالگرد مریخ پیمای نبوغ که برای پرواز در جو رقیق مریخ آماده می شود، برای نخستین بار عملکرد پره های خود را آزمایش کرد.

بالگرد نبوغ برای نخستین بار پره های خود را در مریخ حرکت داد

نبوغ (Ingenuity) 18 فوریه (1 اسفند) به همراه مریخ نورد پشتکار (Perseverance Rover) به مریخ رسید و در هفته گذشته طی چند مرحله از شکم این مریخ نورد بیرون آمد تا در سطح مریخ تنها شود. اکنون با سپری کردن پیروز سرمای شدید شب های مریخ، بالگرد سیستم های دیگر خود را آزمایش می کند و کم کم برای پرواز آماده می شود.

در ساعت های گذشته این بالگرد قفل روتورهای خود را باز کرد و برای نخستین بار در سطح سیاره سرخ این پره ها را با سرعت 50 دور در دقیقه به حرکت درآورد.

نخستین پرواز مریخ نورد، برای 11 آوریل (22 اسفند) برنامه ریزی شده است. پروازی که به گفته ناسا همانند پرواز برادران رایت که نخستین پرواز کنترل شده و موتوردار روی زمین را انجام دادند، یک پرواز تاریخ ساز خواهد بود زیرا برای نخستین بار یک ساخته بشر در سیاره ای دیگر پروازی کنترل شده را تجربه خواهد کرد.

طی این پرواز بالگرد نبوغ برای مدت 30 ثانیه در ارتفاع 3 متری سطح مریخ معلق خواهد ماند. در همین هنگام مریخ نورد پشتکار هم از بالگرد فاصله می گیرد و به منطقه ای می رود که دید خوبی به سراسر میدان پروازی درنةر گرفته شده برای نبوغ داشته باشد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بالگرد مریخ پیمای نبوغ در ادامه مأموریت های پیچیده تر و مسیرهای پروازی متنوع تری را دنبال خواهد کرد. این مسافر کوچک هیچ ابزار علمی با خود حمل نمی کند اما مراحل پرواز را به کمک دوربین وضوح بالای خود ثبت و مستندسازی خواهد کرد.

مأموریت نبوغ در حقیقت آزمونی برای بررسی توانایی پرواز در جو رقیق مریخ است و در صورت پیروزیت مأموریت های آینده به این سیاره شامل یک هلیکوپتر هم خواهد بود که می تواند به عنوان دستکمک برای مریخ نوردهای اصلی عمل کند.

عکس کاور: عکسی از پره های بالگرد نبوغ در سطح مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: JPL

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1702

به "بالگرد نبوغ برای نخستین بار پره های خود را در مریخ حرکت داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالگرد نبوغ برای نخستین بار پره های خود را در مریخ حرکت داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید