رایزنی پاییزه بانکی از آسیا تا آمریکا

به گزارش مجله باهام، هفته اخیر با همزمانی سفر رئیس جمهور به جنون شرق آسیا و از سویی دیگر برگزاری اجلاس پاییزه صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی (WBG)،مقامات بانکی و مالی در دو گروه در این سفرها شرکت و مذاکراتی با طرف های مقابل داشتند، از رایزنی هایی برای گسترش روابط بانکی تا درخواست به منظور استفاده از تمامی ظرفیت ها برای توسعه ساختار مالی.

رایزنی پاییزه بانکی از آسیا تا آمریکا

به گزارش خبرنگاران، اجلاس پاییزه صندوق بین المللی پول و بانک دنیای که هر ساله در واشنگتن برگزار می شود، این بار بدون حضور رئیس کل بانک مرکزی کشورمان بود و وی همراه با رئیس جمهور به جنوب شرق آسیا سفر کرد. اما در این سو وزیر امور و اقتصاد و دارایی به همراه قائم مقام بانک مرکزی و معاونان ارزی و اقتصادی این بانک به آن سوی دنیا و به واشنگتن رفتند.

در اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانک دنیای، علاوه بر مقامات بانک های مرکزی و وزرای دارایی کشورها، فعالان اقتصادی از بانک ها و موسسات اقتصادی نیز گرد آمده و با مقامات تجاری و بانکی کشورها گفت و گو و گفتگو کردند. در این اجلاس نمایندگان بانک مرکزی ایران نیز با مقامات اقتصادی صندوق بین المللی پول و مدیران ارشد بانک های مرکزی و تجاری بعضی کشورها به طور جداگانه دیدار داشتند و باتوجه به شرایط پسابرجام، در خصوص راهکارهای گسترش روابط بانکی و برطرف موانع موجود با مقامات اقتصادی سایر کشورها رایزنی هایی انجام شد.

ایران و گروه 24

از دیگر دیدارهای مهم مقامات بانکی ایرانی در اجلاس پاییزه می توان به شرکت کمیجانی-قائم مقام بانک مرکزی- و هیات همراه وی در جلسه ای با گروه(24) اشاره داشت. در این جلسات به عوامل اثرگذار بر اقتصاد دنیا از جمله رشد ضعیف اقتصادهای پیشرفته، تنش های سیاسی و نااطمینانی ناشی از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، اشاره و از اقتصادهای پیشرفته درخواست شد با استفاده از ابزار اقتصادی مناسب و اصلاحات ساختاری، سیاستهای پولی مناسب خود را به منظور افزایش رشد و تقاضای دنیای به کار برند.اعضای گروه (24) ضمن استقبال از گنجاندن یوآن چین در سبد حق برداشت مخصوص (SDR) از صندوق بین المللی پول IMF)، گروه بانک دنیای (WBG) و سایر نهادهای ذیربط درخواست کردند اقدامات خود را در خصوص یافتن راه چاره های ملموس برای برطرف مشکل کاهش روابط بین بانکی و جلوگیری از محدودیت های اقتصادی بیشتر ارایه نمایند.

باید یادآور شد که گروه(24) شامل ایران، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، سوریه، لبنان از آسیا و کشورهای برزیل، آرژانتین، مکزیک، ونزوئلا، کلمبیا، پرو، گواتمالا، ترینیداد و توباگو از آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی، مصر، الجزایر، نیجریه، کنگو، ساحل عاج و غنا از منطقه آفریقا می شود که کشورهای چین، عربستان و مراکش به عنوان ناظر در این اجلاس هستند و همه ساله مواضع خود را در امور پولی و اقتصادی بین المللی هماهنگ می نمایند.

مذاکره برای دریافت ریاستIFSB))

هیات بانک مرکزی در این سفر طی برگزاری جلساتی با ادارات مختلف صندوق بین المللی پول، در خصوص مسایل مختلف اقتصادی کشور در زمینه استفاده از دوره های آموزشی و یاری های فنی در راستای استفاده از تجارب این صندوق مذاکره کردند. به طوری که کمیجانی در جلسه ای با دبیرکل هیئت خدمات اقتصادی اسلامی (IFSB)، در رابطه با مقدمات انتقال ریاست آن موسسه به ایران از ابتدای سال 2017، برگزاری نشست سیاست گذاری اعضا و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه ابزارهای تامین اقتصادی اسلامی در تهران رایزنی هایی داشت.

تصمیم مهم (IMF) و (WBG)

اما مدیر عامل صندوق بین المللی پول در این اجلاس خبر داده که تصمیم دارند طی یک سال، نرخ بهره تسهیلات صندوق به کشورهای کم درآمد به سطح صفر درصد رسانده و افزایش منابع صندوق برای اعطای تسهیلات به سطح 340 میلیارد دلار را در دستور کار قرار دهد. از سویی دیگر مدیر عامل بانک دنیای نیز کاهش هزینه های بانک دنیای و افزایش منابع موردنیاز برای اعطای تسهیلات را از جمله اقدامات مهم این بانک دانسته و میزان تسهیلات اعطایی توسط بانک دنیای و موسسات تابعه آن طی چهار سال گذشته را حدود 240 میلیارد دلار اعلام نموده است.

در این اجلاس همچنین طیب نیا-وزیر امور اقتصاد و دارایی- با شرکت در جلسات رسمی بانک دنیای و صندوق بین المللی که گزارش اقتصادی و عملکرد این دو نهاد نیز عرضه شد ضمن اعلام درخواست هایی از طرف های مقابل مذاکرات دو جانبه ای با وزرای اقتصاد و دارایی کشورهایی همچون فرانسه، سوئد، نروژ، ایتالیا، ترکیه، چین، هند و هلند در خصوص راههای گسترش همکاری های اقتصادی دوجانبه ای با وزرای اقتصاد و دارایی کشورهایی همچون فرانسه، سوئد، نروژ، ایتالیا، ترکیه، چین، هند و هلند در خصوص راه های گسترش همکاری های اقتصادی داشته است.

وی در این دیدارها به بد عهدی امریکا در عمل به تعهدات برجام، ضرورت برقراری روابط بانکی اشاره داشته است. در عین حال که در ملاقات با مقامات بانک دنیای و صندوق بین المللی پول خواسته تا دور جدید همکاری ها بابهره گیری از همه ظرفیت ها بتوان به تحولات ساختاری اقتصادی در چهارچوب سیاستهای ملی دست یافت.

از سویی دیگر با توجه به اینکه ایران از موسسان و سهامداران بزرگ بانک دنیای هب عنوان یک نهاد بین المللی است این انتظار را مطرح نموده گه این بانک دنیای به تعهداتش پایبند بوده و نه فقط در همکاری های جدید سرعت عمل به خرج دهد بلکه جبران سالهایی که همکاری ها متوقف بوده است را کند.

سیف چه می کرد؟

اما در این سوی دنیا و در جنوب شرق آسیا نفر اول بانک مرکزی که به اجلاس پاییزه بانک دنیای و صندوق بین المللی پول نرفته و رئیس جمهور را همراهی می کرد دیدارهایی با مقامات ویتنامی و مالزیایی داشت.

به دست آوردهای سیف، در این سفر نیز می توان به توافق برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایرن و ویتنام تا پنج برابر و رقمیس حدود دو میلیارد دلار اشاره نمود. همچنین توافق مهم قبلی یعنی ایجاد حساب مشترک بین دو بانک مرکزی ایران و ویتنام برای تسویه سریعتر مبادلات تجاری دو کشور برای عملیاتی شدن تاکید شد تا فعالان بتوانند مبادلات خود را با سهولت بیشتری انجام دهند. در کنار این موضوع قرار شد تا حمایت گسترده ای از سوی بانکهای مرکزی دو رف برای حمایت از روابط کار گزاری بانکهای تجاری انجام شود.

موضوع مهم دیگر مورد مذاکره بین طرف های ایرانی و ویتنامی به اتصال سوئیچ کارت های بانکی بر می شود که احتمالا در آینده ای نزدیک عملیاتی خواهد شد. در عین حال که مذاکراتی برای ایجاد بانک مشترک ایرانی-ویتنامی با سرمایه ای مشترک انجام و برای ضمانت اجرای آن تفاهم هایی صورت گرفت.

در دیدارهای دیگر رئیس کل بانک مرکزی به جنوب شرق آسیا، وی که در مذاکرات خود با مالزی معتقد است اصلی ترین موضوع برای دست یابی به توسعه روابط اقتصادی دو طرف، حوزه مسایل بانکی است در دیداری که با معاونان بانک مرکزی این کشور داشته ظاهرا توانسته به نتایج مثبتی در خصوص برقراری و گسترش سطح روابط اقتصادی دست یابد. همچنین مباحث مرتبط با بانک های تجاری و از آن جمله برقراری ارتباط به وسیله تشکیل حساب مشترک برای تسهیل تسویه حساب مبادلات تجاری بین دو کشور، اتصال سوئیچ کارت های بانکی، تشکیل کمیته ای برای برطرف و بیان مسایل بانکی میان دو طرف از از دیگر محورهای اصلی مذاکرات میان دو بانک مرکزی ایران و مالزی بوده است.

از آنچه که هر چند کوتاه و مختصر از جریان سفر اخیر مقامات بانکی و اقتصادی منتشر شد ظاهرا به نظر می رسد مذاکرات مناسبی در خصوص توسعه روابط و انجام توافقاتی اجرا شده باشد ولی شاید لازم باشد وزارت امور اقتثصاد و دارایی و به ویژه بانک مرکزی گزارشی مبسوط از دیدارهای اخیر در اجلاس پاییزه بانک دنیای و صندوق بین المللی پول اعلام و جزئیات مذاکرات قائم مقام بانک مرکزی، معاون ارزی و اقتصادی که به عنوان نماینده ایران شرکت نموده بودند را منتشر و دست آوردهای این حضور را برای شبکه بانکی اعلام نمایند، چراکه گزارش های منتشره شفافیتی در این رابطه ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 629

به "رایزنی پاییزه بانکی از آسیا تا آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی پاییزه بانکی از آسیا تا آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید