فرضیه سکونت در شمال تخت جمشید، تل جلوگیر مرودشت احتمالا یک قلعه هخامنشی بوده است

به گزارش مجله باهام، شواهد باستان شناسی به دست آمده اخیر در پروژه آنالیز روشمند تل جلوگیر مرودشت، این فرضیه را برای باستان شناسان بیان کرد که کاربری این مکان یک قلعه هخامنشی و احتمالا در عصر ساسانی نیز محل سکونت بوده است.

فرضیه سکونت در شمال تخت جمشید، تل جلوگیر مرودشت احتمالا یک قلعه هخامنشی بوده است

میراث آریا: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیئت آنالیز روشمند تل جلوگیر سعادت آباد ابرج در شهرستان مرودشت 7دی ماه از شروع آنالیز روشمند این محوطه با مجوز پژوهشگاه اطلاع داد.

وحید یونسی با اشاره به اهمیت ویژه موضوع باستان شناسی دشت مرودشت گفت: تل جلوگیر در حدود 40 کیلومتری شمال تخت جمشید و در یک کیلومتری جنوب روستای سعادت آباد ابرج واقع شده است.

او درباره اهداف آنالیز روشمند این محوطه تاریخی گفت: شناخت گاه نگاری نسبی و معرفی شاخصه های سفالی دوره های تاریخی (هخامنشی، اشکانی، ساسانی) این محوطه در حوزه رودخانه کراستان فارس زمینه ساز دستیابی ما به اطلاعات و یافته های ارزشمندی از میراث فرهنگی خواهد شد.

سرپرست هیئت آنالیز روشمند تل جلوگیر توضیح داد: با توجه به شواهد باستان شناختی که هم اکنون در حال آنالیز است می توان این فرضیه را عنوان کرد که کاربری این مکان نیز یک قلعه هخامنشی بوده و احتمالا در عصر ساسانی نیز سکونت در آن وجود داشته است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1523

به "فرضیه سکونت در شمال تخت جمشید، تل جلوگیر مرودشت احتمالا یک قلعه هخامنشی بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرضیه سکونت در شمال تخت جمشید، تل جلوگیر مرودشت احتمالا یک قلعه هخامنشی بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید