5 کاری که باید بعد از شکست استارتاپ خود انجام دهید
به گزارش مجله باهام، تجربه شکست روندی است که برای بسیاری از کسب وکارهای نوپا و خصوصا کارآفرینانی که تجربه های اول کاری خود را از سر می گذرانند، اتفاق خواهد افتاد. تقریبا 50 درصد کسب وکارهای کوچک در 4 سال اول راه اندازی خود شکست می خورند، چراکه اولین تجربه های مؤسس خود در فضای کاری هستند.
حتی اگر با یک ایده خارق العاده کار خود را شروع کنید، یک تیم اختصاصی قوی داشته باشید و بسیاری از احتمالات را در نظر بگیرید، باز هم عوامل بیرونی فراتر از کنترل شما وجود خواهد داشت که در کنار کم تجربگی می توانند زمینه ساز شکست استارتاپ شوند.
بنابراین توجه داشته باشید که تجربه شکست ممکن است برای بسیاری از کسب وکارها اتفاق بیفتد، اما بعد از این شکست باید چه کاری انجام داد؟ آیا باید صرفا ناامید شد و از فضای کاری دست کشید یا باید از تجارب گذشته درس گرفت و با نیروی بیشتری به تجارت بازگشت؟
5 مرحله زیر می توانند در ادامه شکست استارتاپ شما، مفید واقع شوند:
تحلیل تجربه شکست
آنالیز و تحلیل شکست استارتاپ، اولین قدمی است که هر کسب وکار شکست خورده ای باید بر دارد، چراکه در پیش دریافت چنین روندی منجر به نتایجی می گردد که در راه اندازی مشاغل دیگر مفید هستند.
در نظر داشته باشید که دلایل شکست یک کسب وکار قابل شناسایی بوده و در نتیجه شما می توانید یک بازنگری دقیق نسبت به استارتاپ خود داشته باشید تا مهم ترین عواملی را که منجر به برکناری کسب وکارتان شده است، شناسایی کنید.
سرمایه خود را بازگردانید
بسیاری از صاحبان مشاغل نوپا، افرادی هستند که تمام دارایی و یا حداکثر سرمایه خود را وارد کسب وکار می نمایند، بنابراین یکی از مهم ترین رویکردهایی که بعد از شکست استارتاپ خود باید در پیش بگیرید، جمع آوری دارایی های شخصی تان است.
خصوصا اگر درصد زیادی از سرمایه خود را در یک استارتاپ قرار داده اید و کسب وکار مذکور در حال پشت سر گذاشتن تجربه شکست است، خیلی زود به فکر منسجم کردن و بازگشت دارایی خود باشید؛ چراکه در صورت راه اندازی یک کسب وکار جدید قطعا به آن احتیاج خواهید داشت.
بعد از شکست استارتاپ خود، با کارآفرینان دیگر همراه شوید
وقتی صاحب یک کسب وکار تجربه شکست را از سر می گذراند، احساس تنهایی و عدم موفقیت او را احاطه می نماید و چنین حسی به لحاظ روحی او را تضعیف خواهد نمود، به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که در کنار کارآفرینان دیگر قرار بگیرید. همراهی با کارآفرینانی که تجربه زیادی دارند و شاید شکست استارتاپ خود را نیز دیده باشند، هم باعث ایجاد حس همدلی شده و هم امکان انتقال تجربیات و آموزش را فراهم می نماید و در نتیجه ایده ها و راه چاره های بیشتری جهت مقابله با مسائل پیش روی شما قرار خواهد گرفت.
شرکت در رویدادهای مختلف، ارتباط با کارآفرینان به وسیله رسانه های اجتماعی و یا حتی معرفی خود به آنها می تواند در یافتن کارآفرینانی که در تجربه شکست به شما یاری خواهند کرد، مؤثر واقع گردد.
برای خود وقت بگذارید
بیایید مثبت تر فکر کنیم! یک کارآفرین بسیار پرمشغله است و 25درصد آنها 60 ساعت و یا حتی بیشتر در هفته کار می نمایند. یکی از کارهایی که می توانید بعد از شکست استارتاپ خود انجام دهید، وقت گذاشتن برای خودتان و استراحت است.
مقابله با استرس ناشی از تجربه شکست و به دنبال آن راه اندازی یک کسب وکار جدید، احتیاج به استراحت ذهن و آرامش دارد، به همین دلیل بهتر است بعد از شکست کسب وکار، مدتی را به خود اختصاص دهید، کارهایی را که دوست دارید انجام داده، به تعطیلات بروید، کارهای خانه را سامان دهید و… تا قوای از دست رفته روحی و جسمی خود را دوباره به دست بیاورید.
فکرکردن به یک بیزینس جدید بعد از تجربه شکست
انتها زمان ارائه یک برنامه جدید فرا خواهد رسید. بعد از شکست استارتاپ خود، به آنالیز دلایل عدم موفقیت پرداختید، با کارآفرینان دیگر مشورت کردید، زمانی را به خود اختصاص داده و سرمایه اصلی خود را جمع آوری کردید؛ حالا نوبت به ارائه یک برنامه جدید می رسد.
اگر در مقام یک کارآفرین وارد عرصه تجاری و کاری شده باشید، قطعا هیچ شکستی شما را ناامید نخواهد نمود بنابراین به دنبال رؤیای کارآفرینی خود بروید و ایده های جدیدتر و کارآمدتر را انتخاب کنید؛ چراکه قطعا از سر گذراندن تجربه شکست، آموخته های زیادی را برای شما بر جای گذاشته است و در کسب وکار جدیدتان مؤثر خواهد بود.
منبع: مجله شنبه