آیفون شاید در آینده افسردگی و اوتیسم را تشخیص دهد

به گزارش مجله باهام، مدت هاست اپل واچ و آیفون خدمات متنوعی برای پایش سلامت به کاربران ارائه می نمایند، اما اپل در کوشش است تا در نسل های بعدی محصولاتش از پایش سلامت روان هم پشتیبانی کند. به این ترتیب، می توان به ویژگی هایی مانند تشخیص افسردگی با آیفون و اپل واچ امیدوار بود.

آیفون شاید در آینده افسردگی و اوتیسم را تشخیص دهد

وال استریت ژورنال در گزارشی نو به گام جاه طلبانه اپل به سوی تشخیص بیماری های روانی به وسیله آیفون و اپل واچ اشاره نموده است. طبق این گزارش، این کمپانی برای توسعه این تکنولوژی نو در حوزه سلامت روان، تحقیقاتی را در همکاری با مراکز علمی مختلف شروع نموده است. هدف از توسعه این فناوری نو، شناخت بیماری هایی مانند افسردگی، اوتیسم و اختلال های شناختی در کاربران آیفون و اپل واچ است.

برخلاف ویژگی های پایش سلامت اخیر که به اپل واچ وابسته هستند، این فناوری نو از اطلاعات حساس آیفون یاری می گیرد. بعلاوه، افزایش تنوع محصولات پوشیدنی اپل و تجهیز آن ها به سنسورهای مختلف هم با هدف ارتقا ویژگی های سلامتی زیست بوم این شرکت در حال اجرا است.

کوشش های مستمر اپل در تحقیق درباره اضطراب و تشخیص افسردگی که درون کمپانی با نام Seabreeze (نسیم دریا) از آن یاد می گردد، در نتیجه همکاری این شرکت با دانشگاه کالیفرنیا محقق شده است.

پژوهش های UCLA با ردیابی اطلاعات ارزشمند 150 کاربر اپل واچ و آیفون شروع شده و قرار است به زودی و با ردیابی اطلاعات 3000 نفر وارد فاز اصلی گردد.

یکی از مهم ترین داده هایی که در این مطالعات آنالیز می گردد، ردیابی استفاده از صفحه کلید است. به بیان دقیق تر، سرعت تایپ کاربر و مقدار اشتباهات تایپی او آنالیز می شوند. بعلاوه، محتوای متنی نوشته شده به وسیله کاربر هم ممکن است در این تحقیقات آنالیز گردد.

بخش دیگری از این داده ها به اطلاعات دوربین و سنسورهای صوتی آیفون مربوط است که حالات چهره و نحوه صحبت کردن کاربر را می سنجد. علاوه بر این ها، اطلاعات مربوط به الگوهای خواب، تحرک و سلامت عمومی که به وسیله اپل واچ جمع آوری می شوند هم در این پژوهش آنالیز می شوند.

کوپرتینویی ها امیدوارند پس از تکمیل تحقیقات خود، بتوانند الگوریتمی ایجاد نمایند که توانایی تشخیص اتوماتیک علایم افسردگی و استرس را داشته باشد. برای اطمینان از دقیق بودن این اطلاعات، ضروری است همه چیز با منابع معتبر دیگر هم مقایسه گردد.

اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، ویژگی نهایی حاصل از آن می تواند به کاربر هشدار دهد و او را به دریافت مشاوره درمانی تشویق کند. اما اگر اپل نتواند الگوریتم قابل اطمینانی را ایجاد کند، ممکن است این ویژگی کنار گذاشته گردد.

قابل انکار نیست که چنین ویژگی هایی به دسترسی به انبوهی از داده ها احتیاج دارند. همین موضوع ممکن است باعث ایجاد نگرانی هایی در حوزه حفظ حریم خصوصی کاربران گردد. در نتیجه، اپل در توسعه الگوریتم مورد بحث باید به این موضوع هم دقت کند که اطلاعات حساس کاربران به هیچ سروری فرستاده نگردد.

ممکن است این تحقیقات به نتیجه قابل استفاده ختم نشوند

اپل هم زمان در همکاری با یک کمپانی داروسازی به نام بایوژن در حال اجرای پروژه تحقیقاتی دیگری است که با نام رمز Pi شناخته می گردد و ناتوانی های شناختی را مطالعه می نماید. این پروژه دو ساله هم قرار است داده های جمع آوری شده به وسیله اپل واچ و آیفون را در مقیاسی عظیم تر آنالیز کند.

اسناد درونی از مشارکت 20 هزار نفر در پروژه مشترک اپل و بایوژن حکایت دارند که نیمی از این افراد با ریسک بالای ابتلا به ناتوانی های شناختی وارد این تحقیقات شده اند. باور بر این است که افراد مبتلا به اختلال شناختی به گونه ای متفاوت از دستگاه های خود استفاده می نمایند.

بار دیگر، برای اطمینان از دقت اطلاعات، همه چیز باید با داده های جمع آوری شده از منابع معتبرتر مقایسه شوند. در این پرونده خاص، استاندارد تست های سلامت مغز و اسکن هایی که ساختار پلاک مغز را آنالیز می نماید، به نام منابع معتبر در نظر گرفته می شوند.

پروژه دیگری هم وجود دارد که روی اوتیسم بچه ها متمرکز شده است و در همکاری با دانشگاه دوک در حال اجرا است. این پژوهش تا حد زیادی به دوربین آیفون وابسته است تا بتواند مقدار جنب وجوش بچه ها و بعلاوه نحوه تمرکز آن ها را زیر نظر بگیرد.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1914

به "آیفون شاید در آینده افسردگی و اوتیسم را تشخیص دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون شاید در آینده افسردگی و اوتیسم را تشخیص دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید