ارتباط میان فلوراید و ضریب هوشی پایین در بچه ها

به گزارش مجله باهام، پژوهشگران کانادایی در مطالعه اخیر خود ادعا نموده اند که میان فلوراید موجود در آب لوله کشی و ضریب هوشی (IQ) پایین در بچه ها ارتباطی وجود دارد.

ارتباط میان فلوراید و ضریب هوشی پایین در بچه ها

به گزارش، مدتهاست که دانشمندان در حال آنالیز ارتباط میان فلوراید موجود در آب لوله کشی و تاثیر آن بر ضریب هوشی بچه ها هستند. اخیرا پژوهشگران کانادایی اظهار نموده اند استفاده بیش از حد از آب لوله کشی حاوی فلوراید در دوران بارداری می تواند منجر به ضریب هوشی پایین در بچه ها گردد ، با این حال بسیاری از کارشناسان این پژوهش را نپذیرفته اند و یافته های آن را ضعیف دانسته اند.

در این تحقیق جدید ، حدود 500 مادر و کودک مورد آنالیز قرار گرفتند و پژوهشگران میزان فلوراید موجود در ادرار مادران در دوران بارداری و میزان مصرف آنها از آب لوله کشی حاوی فلوراید را اندازه گیری کردند. ضریب هوشی بچه ها نیز زمانیکه آنها سه و چهار ساله بودند، اندازه گیری شد.

آنالیز ها نشان داد که افزایش 1 میلی گرم بر لیتر فلوراید ادرار در دوران بارداری می تواند با کاهش 4.5 درجه در نمره ضریب هوشی کودکی مرتبط باشد. البته این ارتباط فقط در پسران دیده شده و نه دختران. ردیابی میزان مصرف فلوراید از آب لوله کشی نیز نشان داد یک 1 میلی گرم بر لیتر فلوراید می تواند سبب کاهش3.7 در نمرات ضریب هوشی در پسران و دختران گردد.

البته مانند دیگر پژوهش ها، این مطالعه نیز انتقاداتی به همراه داشت و بعضی پژوهشگران از جمله استارت ریتچی(Stuart Ritchie) از کالج سلطنتی لندن این مطالعه را ضعیف خواند.

یکی از اشکالاتی که پژوهشگران از این مطالعه گرفته اند این است که چرا پژوهشگران چند سال پس از تولد کودک میزان ضریب هوشی او را مورد آنالیز قرار داده اند و چرا در آزمایشی که پژوهشگران بر روی ادرار مادران انجام داده اند، کاهش نمره ضریب هوشی تنها در پسران مشاهده شد. تاکنون پژوهشگران کانادایی پاسخی به این سوالات نداده اند اما باید دید در آینده چه خواهند کرد.

با این حال پژوهشگران سراسر دنیا همچنان به مطالعه و آنالیز های خود ادامه می دهند تا بتوانند به یک نتیجه قطعی و صحیح برسند. یافته های این مطالعه در مجله JAMA Pediatrics منتشر شده است.

منبع:ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 437

به "ارتباط میان فلوراید و ضریب هوشی پایین در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط میان فلوراید و ضریب هوشی پایین در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید