بازسازی آپارتمان: 10 شهر مهم بازسازی شده پس از تخریب کامل (قسمت اول)

به گزارش مجله باهام، آیا می دانید بعضی از شهرهای مهم دنیا مانند برلین و لندن زمانی بر اثر جنگ یا بلایای طبیعی تخریب و پس از آن بازسازی شده اند؟ در ادامه شما را با 10 مورد از این شهرها آشنا می کنیم.

بازسازی آپارتمان: 10 شهر مهم بازسازی شده پس از تخریب کامل (قسمت اول)

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

از زمان پیدایش شهرنشینی تا به امروز، شهرهای زیادی نابود شده اند و به تاریخ پیوسته اند. از دو شهر باستانی سدوم و گموراه گرفته که مردم آن ها گرفتار غضب الهی شدند و آتش آن ها را کامل نابود کرد، تا بابل و تیسفون که پس از سقوط امپراتوری ها اشکانی و بابل، ویران شدند و با مدفون شدن در انبوهی از شن و ماسه به فراموشی سپرده شدند. در ادامه 10 شهر را معرفی می کنیم که زمانی به علت بلایای طبیعی یا حوادث انسانی کاملا ویران شده، اما پس از تخریب کامل بازسازی شده اند و جان دوباره ای گرفته اند.

برلین

این شهر تا به امروز حوادث ویران کننده زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از بمباران نیروی هوای سلطنتی بریتانیا گرفته تا بمباران نیروی هوایی آمریکا. ارتش جماهیر شوری نیز قبل از سقوط این کشور، برلین را تحت تصرف خود آورد و نیروهای آن خیابان به خیابان برای کنترل شهر می جنگیدند. نیروهای ارتش شوروی حتی ساختمان مجلس آلمان یعنی ساختمان ریسش تاگ (Reichstag) را نیز تصرف کردند و پرچم خود را از سقف آن آویزان کردند.

این حوادث در حدود 80 درصد از آلمان را به تلی از خاک تبدیل کرد و جای گلوله ها هنوز هم بر پیکره بسیاری از ساختمان های بازمانده از آن موقع، دیده می گردد. فرایند بازسازی این شهر از سال 1946 شروع شد؛ البته هنوز هم در بخش مرکزی مرکز آلمان، فضاهای باز عجیبی به چشم می خورد.

میدان پوتسدارمر (Potsdamer Platz) که در بین سال های 1919 تا 1939 یکی از میدان هان اصلی برلین بود و هنوز هم جزو اصلی ترین میادین این شهر است، در جریان جنگ ها با خاک یکسان شد؛ اما پس از بازدید مجدد به دوران شکوه خود بازگشت و در حال حاضر ساختمان های مهمی مانند سونی سنتر (Sony Center) و مجموعه ورزشی دایملر (Daimler) را در خود جای داده است. سقف گنبدی شیشه ای ساختمان ریسش تاگ که شاهکار نرمان فاستر، معمار بریتانیایی است، نیز هر بیننده ای را مجذوب خود می نماید.

لیسبون

در سال 1775 زلزله مهیبی کابوس وحشتناک لیسبون، بزرگ ترین شهر پرتغال و مرکز این کشور شد. این زلزله چهل دقیقه پس از سونامی وحشتناکی که لیسبون را در هم کوبید، بلای جان مردم شد. آتش سوزی گسترده ناشی از زلزله، در مدت کوتاهی سراسر شهر را درنوردید و ساختمان های کاخ مانند، کتابخانه ها، گالری های هنری، کلیساها و بسیاری از ساختمان های مدرن را طعمه خود کرد.

30 هزار نفر در این زلزله جان باختند و 85 درصد از بافت شهر به طور کامل تخریب شد؛ اما پرتغالی ها تسلیم سرنوشت نشدند و برای بازسازی این شهر کمر همت بستند. ساختمان های ناحیه ای به نام Baixa Pombalina در بخش مرکزی شهر با مساحتی درحدود 718 مترمربع، با فنداسیون بسیار قوی و مقاومت بالا در برابر زلزله به صورت شبکه ای درهم تنیده از یکدیگر، دوباره ساخته شدند.

ضمناً یکی از میادین اصلی شهر به نام Praça do Comércial با چهره نو و کمان بسیار بزرگی به نام Triumphal Arch بازسازی شده است که کمان آن نماد پیروزی و مقاومت حماسی شهر محسوب می گردد.

هیروشیما

این شهر که تاریخ پیدایش آن به قرن شانزدهم باز می گردد، در طول جنگ جهانی دوم مقرهای نظامی زیادی را در خود جای داده بود. مردم هیروشیما در سال 1945 فاجعه ای را تجربه کردند که هرگز از یاد نخواهند برد.

بمباران اتمی آمریکا 70 هزار از مردم این شهر را به خاک و خون کشاند و پس از اتفاق نیز همین تعداد از شهفرایندان، به علت جراحت های مختلف و آسیب های ناشی از تشعشعات رادیواکتیو جان باختند و بخش عمده ای از شهر به مخروبه تبدیل شد؛ اما مردم هیروشیما اجازه ندادند که این اتفاق پایانی تلخ برای این شهر باشد. جمعیت شهر پس از اتمام جنگ با سرعت کمی رشد کرد، ساختمان های نو دوباره در این شهر قد برافراشتند و قلعه هیروشیما که یادگاری از قرن شانزدهم بود، در دهه 1950 دوباره بازسازی شد و به موزه ای برای ثبت تاریخ شهر تبدیل شد.

ساختمان جنباکو (Genbaku) که نزدیک ترین ساختمان بازمانده به محل اصلی بمباران اتمی است، در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یادبودی برای ایجاد صلح و آشتی است.

موستار

این شهر تاریخی یکی از شهرهای مهم بوسنی و هرزگوین است که رودخانه نرتوا از میان آن می گذرد. موستار چندین قرن است که به خاطر معماری منحصر به فرد، فرهنگ غنی آن که ترکیبی از فرهنگ اسلامی و فرهنگ کاتالوگ و ارتدکس صربی است و پل مشهور موستار که روی رودخانه نرتوا کشیده شده، معروفیت پیدا نموده است.

مهندسان عثمانی این پل قدیمی را در دهه 1560 به افتخار سلطان سلیمان، یکی از قدرتمندترین پادشاهان این امپراتوری، بنا کردند. متاسفانه جنگ خونین بین کروات ها و بوسنیایی ها که از سال 1992 تا 1995 طول کشید، خسارت های جبران ناپذیری به این شهر وارد کرد.

این شهر تاریخی به علت اینکه در آن موقع از موقعیت راهبردی بسیار مهمی برخوردار بوده است، بارها از جهات مختلف تصرف شد و بمباران و یورش های متعدد باعث نابودی شهر شد. تمام مساجد، کلیساها، کتابخانه ها و حتی پل موستار در جریان این جنگ نابود شدند. پس از اتمام جنگ، سازمان های مالی بین المللی نظیر بانک جهانی، اتحادیه اروپا و سازمان Aga Khan Trust for Culture که وظیفه احیای اجتماعی، فرهنگی، مالی و فیزیکی شهرهای کشورهای در حال توسعه را بر عهده دارد، بودجه لازم برای بازسازی این شهر را تامین کردند. بعلاوه در سال 2004 گام بزرگی برای بازساری پل موستار برداشته شد.

منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2090

به "بازسازی آپارتمان: 10 شهر مهم بازسازی شده پس از تخریب کامل (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی آپارتمان: 10 شهر مهم بازسازی شده پس از تخریب کامل (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید