با کمردرد چه باید کرد؟

به گزارش مجله باهام، اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمریکی از شایع ترین شکایاتی است که افراد را به مطلب پزشکان می کشاند.گاهی فقط با بلند کردن یک بارسنگین ، کمرمان درد می گیرد . بلند کردن نادرست یک بارسنگین یا حتی بلند کردن نادرست یک بار سنگین یا حتی بلند کردن نادرست وزنه

با کمردرد چه باید کرد؟

با کمردرد چه باید کرد؟

اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمریکی از شایع ترین شکایاتی است که افراد را به مطلب پزشکان می کشاند.

گاهی فقط با بلند کردن یک بارسنگین ، کمرمان درد می گیرد . بلند کردن نادرست یک بارسنگین یا حتی بلند کردن نادرست یک بار سنگین یا حتی بلند کردن نادرست وزنه ی ورزشی می تواند به درد پشت منجر گردد و البته گاهی اوقات علت واضحی هم برای این نوع دردها پیدا نمی گردد.

درد پشت ممکن است درهرقسمتی از ستون فقرات ایجاد گردد ،ولی بیشتر در قسمت تحتانی پشت دیده می گردد.

حدود یک درصد تمامی موارد کمردرد ، ناشی از یک علت زمینه یی جدی نظیر شکستگی ستون فقرات به علت ضربه ،فتن دیسک کمری ، عفونت یا تومور ستون فقرات است و 99درصد بقیه مربوط به فرسودگی روزانه می گردد . گاهی اوقات درست در زمان کشیدگی عضله یا پیچ خوردن رباط ،شما متوجه درد می شوید . در سایر موارد ،ناراحتی به تدریج پدید می آید و شما ممکن است با ناراحتی از خواب برخیزید .صرف نظر از چگونگی شروع درد ، معمولاً برای پزشک مشکل است که علت دقیق درد را تعیین کند.

درد پشت و سفتی آن و بعلاوه احساس سختی در حرکت از علایم کشیدگی عضلات پشت است .به همین علت هنگام مراجعه به پزشک ،از شما در خصوص مسائل احتمالی ستون فقرات سؤال خواهد شد و سپس معاینه ی بدنی صورت می پذیرد .اگرمدرکی باشد که پزشک را به مسائل ستون فقرات مشکوک کند ،وی از وسایل تشخیص برای رد مسائلی نظیر فتق دیسک بهره خواهد برد .

به هر حال ،به هیچ وجه نمی توان ناراحتی که در اثر کمردرد ایجاد می گردد نادیده گرفت . در صورت داشتن کمردرد ، انجام امور روزمره بسیار دردناک خواهند بود و درد شدید ممکن است شما را بی حرکت کند . در بیشترموارد ، با استراحت کردن ، مشکل کمرنگ می گردد . متأسفانه عود حملات درد ،یک قانون است تا یک استثنا، بنابراین در صورت مشاهده ی هریک از علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:

درد شدید ،تب ،لرز ،تعریق شبانه یا درد غیرمنتظره ،دردی که به یکی از اندام های تحتانی منتشر می شود و با ضعف دراندام تحتانی یا تغییرات عملکرد مثابه یا روده همراه است ؛دردی که به شدت فعالیت های روزانه ی شما را محدود نموده است و علایم و نشانه هایی که ظرف یک تا دو هفته بهبود نمی یابند.

تشخیص علت دردپشت اغلب آسان نیست ، ولی ضرری است که مسایل جدی زمینه یی رفع شوند.درحقیقت شناخت دقیق علت درد ، رویکرد درمانی را تغییر نمی دهد .

نود درصد دردهای پشت با درمان یا بدون درمان ظرف مدت چهار تا شش هفته بهبود می یابند . در ده درصد دیگر ،درد مدتش طولانی تر است و ظرف شش تا داوزده هفته یا بیشتر بهبود می یابد ، مخصوصاً اگر درد ناشی از پیچ خوردگی رباط ها یا کشیدگی شدید عضلانی باشد

افراد دارای درد پشت و اندام تحتانی حتی به زمان بیشتری برای بهبود احتیاج دارند ، اما با گذشت زمان و انجام مراقبت های مناسب ، علایم تخفیف می یابند.

مراقبت های شخصی که شما می توانید در منزل انجام دهید ،برای رهایی از درد مهم است . استفاده از گرما یا سرما (نظیرحمام آب گرم ،کمپرس گرم یا سرد) می تواند درد را تسکین دهد و عضلات ملتهب را آرام کند. البته استفاده ی مکرر از سرما بهتر است ، ولی هر بار نباید بیش از بیست دقیقه طول بکشد ، چون موجب آسیب رسیدن به پوست می گردد .

از یخ پوشیده با کسیه ی نایلونی که آن را در پارچه یا حوله یی پیچیده اید ،استفاده کند تا به پوست آسیبی نرسد .شرایط پوست خود را هر پنج دقیقه آنالیز کنید .درهنگام استفاده از یخ ،پوست شما قرمز می گردد . هنگام شروع محو شدن قرمزی ،یخ را از محل بردارید.

از بین رفتن قرمزی می تواند بیانگر سرمازدگی باشد ،لذا بعد از قطع درد شدید(معمولاً ظرف یک تا دو روز) ، به وسیله چراغ گرم نماینده ی مخصوص ، محل را گرم کنید.گرما دادن را تا بیست دقیقه ادامه دهید.

از قرار دادن یخ یا وسیله ی گرم بر نقاطی از پوست که حس وگردش خون آن کاهش یافته است ،خودداری کنید .بعلاوه در صورت ابتلا به ناراحتی شدید قلبی این روش ها را بکار نبرید.

ناگفته نماند که تمرینات ورزشی ،روشی کلیدی برای بهبودی است . هرکاری که می توانید انجام دهید؛ راه رفتن ، دوچرخه سواری با دوچرخه ی ثابت ،یا شنا می تواندمفید باشد . اما به خاطر داشته باشید که باید با شدت کم فعالیت بدنی را شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

در گذشته پزشکان توصیه می کردند که برای تسکین درد کمر،باید دو تا شش هفته در رختخواب استراحت کرد . ولی در حال حاضر استراحت یک تا دو روزه توصیه می گردد ،آن هم در موارد شدید بیماری . استراحت طولانی مدت عموماً برای پشت مناسب نیست،زیرا قدرت و مقاومت بدن را کاهش می دهد.

داروهای کاهنده ی درد که در دسترس عموم مردم هستند و احتیاج به نسخه ی پزشک ندارند. نظیر استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیراستروییدی نظیر ایبوپروفن یا آسپرین می توانند درآرام کردن درد یاری نمایند،بسته به علت و اندازه درد شما ،ممکن است پزشک از داروهای ضد درد قوی تر و شل نماینده های عضلانی استفاده کند.

فیزیوتراپی هم در موارد مزمن تأثیر دارد . فیزیوتراپی ممکن است بعد از خلاصی از درد حاد برای برگرداندن آمادگِی ستون فقرات ، هماهنگی بین انقباض عضلانی و انعطاف پذیری صورت پذیرد .فعالیت های جسمی برای کشیدن و تقویت عضلات پشت احتمال مسائل آینده را کم می نماید.برای برخی ها فیزیوتراپ ممکن است حرارت درمانی و ماساژملایم را انجام دهد .گاهی استفاده ازبریس ها ،کرست ها و کشش مکانیکی مفید است .

و در نهایت جراحی برای کمتر از یک درصد موارد کمر درد توصیه می گردد . جراحی ، بیشتر برای درمان فتق دیسک که بروز درد و دراندام تحتانی به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب را در پی دارد ، توصیه می گردد .جراحی بعلاوه برای برداشتن فشارازروی نخاع کاربرد دارد .

در صورتی که تنگ شدگی ناشی از فشار استخوان درستون فقرات بر یک یا چند عصب فشار وارد کند ،پزشک جراحی را توصیه می نماید.

منبع:نشریه 7 روز زندگی،شماره 91

منبع: راسخون
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1904

به "با کمردرد چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کمردرد چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید