تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان ؛ انواع لامپ ها و مراحل اجرا

به گزارش مجله باهام، هنگامی که خورشید بر روی شهرهای عظیم دنیا غروب می نماید، افق آسمان به نمایشی پویا از نور و رنگ ساختمان ها تبدیل می گردد. بناها تبدیل به اشیاء هنری می شوند، زیرا با استفاده از تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان به نهایت هنرمندی تزئین شده اند.

تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان ؛ انواع لامپ ها و مراحل اجرا

جلوه های منحصربه فرد روشنایی می تواند جلوه ای سه بعدی ایجاد کند، به ساختمان ها شخصیت دهد و آنها را در چشم انداز شهری به عنوان جاذبه هایی پرطرفدار تبدیل کند. سنسورها، کنترل نماینده های هوشمند و به طور کلی تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان، سیستم ها را قادر می سازند تا با سطح روشنایی مطلوب انطباق داشته و جلوه ای پایدار را در همه شرایط آب و هوایی ایجاد نمایند.

در حالی که بعضی از روشنایی ها کاملاً کاربردی هستند، طیف بیشتری از این آنها به طور خاص برای برجسته کردن ویژگی های معماری در نمای خارجی تعبیه می شوند. در هنگام شب نورپردازی نمای ساختمان، شهر را به مکانی پر جنب و جوش تبدیل می نماید؛ با خبرنگاران همراه باشید.

درباره نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان هم به روشنایی بیشتر و هم دارای عملکرد هنری جهت زیباسازی فضا است. روشنایی نما را می توان بر حسب چشم انداز خیابان، کوچه و پارک تقسیم و طراحی کرد.

چراغ ها و روشنایی های ال ای دی (LED) نه تنها به تطبیق پذیری معماری می افزاید، بلکه باعث تغییر در نحوه مشاهده و استفاده از عملکرد ساختمان می گردد. نمای ساختمان، ظاهر ثابت و قدرتمندی است که می تواند برای انتقال پیغام، برقراری ارتباط و عواطف و ایجاد توجه مورد استفاده قرار گیرد.

راه حل های روشنایی برای نمای ساختمان، امروزه به عنوان ارزشی تجاری شناخته می گردد، و باعث می گردد بنا به بهترین وجه ممکن ویژگی های بالقوه محصول را نشان داده و به تبلیغ کسب و کار یاری کند.

استفاده از تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان باعث می گردد که میزان روشنایی بنا بالاتر از روشنایی محیط باشد. نورپردازی، ظاهر ساختمان را نشانه می گیرد و معماری بنا را برجسته می نماید. اثر نورپردازی فقط مربوط به شدت منبع نور نیست، بلکه رنگ و جزئیات را نیز نمایش می دهد.

نورپردازی نما در چشم مردم بسیار جذاب است، آنها به دنبال سرگرمی و اطلاعات هستند و از چنین شگفتی هایی استقبال می نمایند. با این وجود، هدف و جهت گیری برای طراحی نور با وجود تاریکی در شب باید تأمین گردد. نورپردازی نما، تصویر از منظره شهری را شکل می دهد که باعث جلب توجه تعداد زیادی از گردشگران می گردد. این باعث افزایش درآمد و افزایش اعتبار گردشگری کشور در نزد مسافران می گردد. همچنین به سرمایه گذاران، انگیزه مالی می بخشد تا از املاک و مستغلات خود جهت کسب درآمد به خوبی استفاده نمایند. در کنار فواید مالی، نورپردازی نما ارزش فرهنگی خاصی ایجاد می نماید.

در خارج از نمای ساختمان، از تجهیزات ایجاد نور و بازتابش آن گرفته تا تحت تأثیر قرار دادن رهگذران، نورپردازی نما، شیوه ای برای زیبایی ظاهر ساختمان است. جهت نورپردازی نما، ساختمان ها باید دارای سه شرط باشند:

  • نمای ساختمان باید از نظر طراحی و زیبایی دارای بازتاب خاصی باشد.
  • نمای ساختمان باید برای انتشار و پخش نور مناسب باشد.
  • کاربری ساختمان مهم است؛ در ساختمان های مسکونی کوچک و یا بیمارستان ها، نورپردازی نما مفهومی ندارد.
  • نورپردازی نما برای ساختمان های تجاری، برج های مسکونی، مراکز تفریحی، رستوران ها و هتل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان

روشنایی نما باید به هدف زیبایی شناسی هنری و در عین حال نقش تبلیغات تجاری و سیستم رسانه اطلاعاتی معماری اجرا گردد. ترکیب این اهداف احتیاج به تهیه تجهیزات مناسب به توضیح زیر دارد:

پروژکتور ال ای دی (lighting LED)

ال ای دی به منبع نور اشاره دارد و یک نمونه کوچک تر از لامپ های پروژکتورهای مرسوم هستند که برای دیود نورافشان به کار گرفته می گردد. در پروژکتور LED به جای استفاده از لامپ، این پروژکتورها رنگ های سبز، قرمز، سفید و آبی را پخش می نمایند. مهترین مزیت این پروژکتورها، عمر بالای لامپ آنها است که حداقل 10 برابر بیشتر از لامپ های پروژکتورهای مرسوم عمر می نمایند. بسیاری از پروژکتورهای ال ای دی تا 10،000 ساعت یا بیشتر نیز می توانند روشنایی را تأمین نمایند.

وال واشر (Wall Washer)

این اصطلاح به قطعه ای اشاره دارد که به صورت نواری باریک و از تعداد چندین لامپ تشکیل شده است. بر حسب نوع پروژه و ساختمان، تعداد و توان لامپ ها معین می شوند. همچنین زاویه و شدت تابش نیز در وال واشرها قابل تنظیم است. به غیر از رنگ های رایج مهتابی و زرد، این قطعات در رنگ های آبی، قرمز و سبز نیز در دسترس هستند. نصب آسان، مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف، تنظیمات شدت و تابش نور و صرفه جویی در هزینه های برق، تنها بخشی از فواید وال واشر است.

چراغ دفنی (Defni Lighting)

این چراغ به دلیل ایجاد عظیم نمایی در سطح افقی نما نصب می گردد تا جلال و شکوه عناصر معماری را نشان دهد. چراغ دفنی را غالباً در سنگ فرش پارک ها و خیابان ها مشاهده کردید، ولی یکی از پراستفاده ترین تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان هستند. می توان بر حسب توان، میزان شدت تابش و رنگ نور چراغ دفنی مورد نظر را خریداری کرد. ناگفته نماند از این چراغ می توان به صورت مورب یا عمودی نیز استفاده کرد.

نکته: لامپ الکترود بی سیم، لامپ فلورسنت، لامپ کاتدی سرد، لامپ جانبی درخشان فیبری و موارد بیشتر، روشنایی کانتور هستند که آشکارا برای ساخت و ساز یا نورپردازی شیشه ای با صفحه نمایش عظیم در شب کاربرد دارند. همچنین، با داشتن فیبر نوری، لامپ گوگرد مایکروویو، لیزر، چراغ دو راه ساطع نماینده نور، لامپ نئونی، لامپ پروژکتور و سایر تجهیزات و فن آوری مخصوص نورپردازی برای ایجاد تصویر خوب در شب مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل اجرای تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان

فرم طرح نور و جزئیات تزئینی را در امتداد نصب ساختمان، مطابق با طرح کلی بنا اجرا می گردد. رویکرد درست در خصوص اجرای نورپردازی نما باید شامل طراحی، مهندسی و ساخت و نصب باشد. با این حال، مراحل سفارش و اجرای نورپردازی نما به توضیح زیر است:

طرح: طراحی با روشنایی خلاقانه، همان چیزی است که تجهیزات نورپردازی برای نمای بیرونی ساختمان انجام می دهد. جزئیات و حرکت نور در معماری ساختمان به وسیله لایه بندی نور برجسته می گردد.

فراوری: با انتخاب یکی از بهترین فراوری نمایندگان پیشرو در صنعت نورپردازی معماری، در خصوص کیفیت تجهیزات مرتبط، اطمینان لازم را به دست آورید.

عرضه: تجهیزات مناسب با مقدار لازم محاسباتی، جهت نصب و استفاده فوری در محل آورده می شوند. به علاوه تجهیزات روشنایی، ضروری است لوازم مورد احتیاج برای کار در ارتفاع نیز انجام گیرد.

نصب و راه اندازی: نصب و راه اندازی تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان باید با نهایت دقت و امکانات انجام گیرد. در این مرحله بر حسب طرح، تجهیزات جای گذاری می شوند.

نگهداری: بهره برداری و اطمینان از نصب صحیح تجهیزات، مرحله نگهداری است. اینکه طرح به خوبی اجرا شده و روشنایی و نمای مورد نظر کاملاً قابل مشاهده باشد.

اهمیت نورپردازی نمای خارجی ساختمان

نورپردازی مؤثر نما می تواند یک ساختمان اداری، مسکونی و یا تجاری را به یک ویژگی جالب توجه تبدیل کند. استفاده از نورپردازی هوشمند، معماری را برجسته و بر برند تأکید می نماید و منعکس نماینده هویت شرکت نیز هست. تضاد زیاد بین نور و تاریکی می تواند واکنشی عاطفی و واقعی ایجاد کند و به اصطلاح چشم را نوازش می نماید.

از نورپردازی نما می توان برای تقویت جذابیت معماری و زیبایی شناسی ساختمان در عین تقویت اهداف برجسته معماری استفاده کرد.علاوه بر این، می توان از تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان برای ایجاد تعاملی مناسب با رهگذران بهره برد. پیش از این هرگز چنین رویکرد فراگیری برای راه چاره های روشنایی نما به دلیل وجود تجهیزات مدرنِ امروزی، امکان پذیر نبوده است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1623

به "تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان ؛ انواع لامپ ها و مراحل اجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان ؛ انواع لامپ ها و مراحل اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید