ترکیه که حتی یک معدن مس ندارد ده ها برابر ایران کابل صادر می نماید

به گزارش مجله باهام، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امروزه کشورهایی کوچک مانند عمان و امارات شرکت های بزرگ و مطرحی در حوزه کابل دارند، گفت: ترکیه و عربستان سعودی که حتی یک معدن مس ندارند ده ها برابر ایران صادرات دارند.

ترکیه که حتی یک معدن مس ندارد ده ها برابر ایران کابل صادر می نماید

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران،کنگره سالانه فدراسیون دنیای کابل2018 با تمرکز بر صنعت کابل خاورمیانه در شهر مسقط برگزار گردید. نمایندگان بیش از ده کشور دنیا از جمله ایران امارات ترکیه قطر عربستان که بیش از 70 درصد فراوری کابل را در اختیار دارند در این کنگره حضور دارند.

علیرضا کلاهی صمدی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده ایران در این کنگره با اشاره به ظرفیت بالقوه ایران و سهم بالای منابع مس اضافه نمود؛قطعا سرمایه گذاری خارجی و تشکیل کنسرسیوم از شرکت بزرگ فراوریکننده کابل در ایران سهم فراوری کابل در خاورمیانه را افزایش میدهد .

این درحالی است تمرکز کنگره دنیای کابل ،افزایش سهم فراوری در خاورمیانه را هدفگذاری نموده است. از این رو میتوان با تسهیل شرایط سرمایه گذاری و شفافیت حقوق مالکیت، نگاه سرمایه گذاران خارجی را برای حضور در ایران جلب کرد.

وی اضافه نمود:امروزه کشورهایی کوچک مانند عمان و امارات دارای شرکت های بزرگ و مطرح در این حوزه میباشند و ترکیه و عربستان سعودی که حتی یک معدن مس ندارند ده ها برابر ما صادرات دارند.

به گفته علیرضا کلاهی؛یکی از دلایل این عدم موفقیت ایران در صنعت ،جدا بودن از زنجیره تامین دنیای و از دست دادن فرصت های یادگیری و بهبود عملکرد که موجب فاصله دریافت از این صنعت دنیا که در اختیار مدیران می گذارد می باشد.

وی اضافه نمود: تنشهای داخلی و خارجی یک مانع شکل گیری مشارکت های خارجی در این حوزه شد.

کلاهی در این نشست تاکید نمود؛بخش خصوصی ایران تمایل فراوانی برای فراوری مشترک و انتقال تکنولوژی دارد.

به گفته کلاهی؛یکی از دلایل این عدم موفقیت ایران در صنعت ،جدا بودن از زنجیره تامین دنیای و از دست دادن فرصت های یادگیری و بهبود عملکرد که موجب فاصله دریافت از این صنعت دنیا که در اختیار مدیران میگذارد می باشد.

وی گفت:با توجه به پیش بینی رشد 3.5درصدی صندوق بین المللی پول برای منطقه خاورمیانه می توان امیدوار بود که افزایش قیمت نفت منجر به تحقق این رشد گردد.

عضو هیات رئیسه فدراسیون بین المللی صنعت کابل تاکید نمود؛افزایش قیمت نفت فرصتی است که منجربه رشدصنایع زیر ساخت شده است.

کلاهی تاکید نمود:در شرایطی که کشورهای مطرح دنیا بدنبال افزایش سهم خود از بازار دنیای دارند ضرورت دارد فراوریکنندگان مطرح کشور که در شرایطی نابرابر با رقبا بین المللی رقابت میکنند مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

کلاهی تاکید نمود پتانسیل 5 میلیارد دلاری تا ده سال آینده در صنعت سیم و کابل کشور وجود دارد که به تنهایی 5000 هزار شغل پایدار را ایجاد خواهد نمود. در حال حاضر گردش اقتصادی در فدراسیون دنیای کابل 200 میلیارد دلار است که سهم ایران در این بازار در حال حاظر حدود 0.6 درصد است.

لازم به ذکر است، در این نشست ،در کنار ایران نمایندگان کشورهایی اروپایی، آمریکا، چین، ژاپن، ترکیه ، مکزیک، امارات، کره و عربستان حضور داشتند.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 665

به "ترکیه که حتی یک معدن مس ندارد ده ها برابر ایران کابل صادر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه که حتی یک معدن مس ندارد ده ها برابر ایران کابل صادر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید