حقایق جالب در خصوص سن پترزبورگ

به گزارش مجله باهام، شهر سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ در پهناورترین کشور دنیا، یعنی روسیه، محسوب می گردد. همراه خبرنگاران باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

حقایق جالب در خصوص سن پترزبورگ

سن پترزبورگ شهری است که برای سالیان طولانی پاتیخت کشور روسیه محسوب می شده است. این شهر با توجه به ویژگی هایی که دارد، به خوبی، خود را از زیر سایه مرکز کنونی روسیه، شهر مسکو، بیرون آورده و به عنوان یکی از شهرهای مهم این کشور مطرح است.

جاذبه های این شهر موجب شده که گردشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا، سن پترزبورگ را به عنوان مقصد خود انتخاب نمایند. جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی که این شهر را در صدر لیست برترین مقاصد گردشگری اروپا قرار داده است.

با این مقدمه، به سراغ بعضی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته ایم.

1. قدمت شهر سن پترزبورگ به ابتدای قرن هجدهم، در سال 1703 باز می گردد.

2. شهر سن پترزبورگ در سال 1703 به دستور و با نظارت پتر کبیر (Peter the Great)، ساخته شد. پتر کبیر در این سال تصمیم گرفت در باریکه سواحل دریای بالتیک که به تصرف خود درآورده بود، این شهر را بنا کند.

3. بر خلاف باور خیلی ها نام شهر سن پترزبورگ برگرفته از موسس آن، یعنی پتر کبیر، نیست. نام این شهر برای گرامیداشت روحانی کشیش پیتر (Saint Peter) یا همان شمعون (Simon)، است. او یکی از 12 یار عیسی مسیح، از رهبران کلیسای مسیحیت، بود که در تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی نیز، به تصویر کشیده شده است. او نفر چهارم از سمت چپ است.

4. در طول تاریخ، نام شهر سن پترزبورگ چندین بار عوض شده است. این در حالی است که این منطقه در ابتدا همین نام را داشته است. پس از جنگ دنیای اول بود که پتروگراد (Petrograd) نام گرفت. بعلاوه بعد از انقلاب شوروی به لنین گراد (Leningrad) تغییر نام داد. با فروپاشی شوروی نیز مجددا به همان سن پتربوزگ نامیده شد.

5. سن پترزبورگ برای 206 سال، طی سال های 1712 تا 1918، مرکز کشور روسیه بود.

6. سن پترزبورگ امروزه جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر دارد.

7. شهر سن پترزبورگ شمالی ترین شهر دنیا است که جمعیتی بالغ بر 1 میلیون نفر را دارد.

8. این شهر که در شمال غرب روسیه واقع شده است، دارای 42 جزیره و 40 رودخانه است؛ از این رو به ونیز شمال نیز معروف است.

9. میانگین دمای این منطقه در فصل سرما 13 درجه زیر صفر و در فصل گرما 20 درجه است. به طور میانگین این شهر در 130 روز از سال، برفی است.

10. رودخانه نوا (Neva) با طول 74 کیلومتر در شهر سن پترزبورگ جریان دارد. این رودخانه، چهارمین رودخانه بزرگ اروپا محسوب می گردد.

11. نزدیک به 600 پل در سن پترزبورگ وجود دارد که 22 عدد از آن ها متحرک هستند.

12. دین غالب مردم شهر سن پترزبورگ مسیحیت است. طی سال های اخیر با تنوع ملل، پیروانی از اسلام، یهود و بودا نیز در این منطقه زندگی می نمایند.

13. موزه آرمیتاژ یا هریمتاژ (Hermitage) قدیمی ترین موزه در دنیا محسوب می گردد. این موزه دومین موزه بزرگ دنیا نیز به شمار می رود. آرمیتاژ بیش از 3 میلیون آثار فرهنگی و هنری را در خود جای داده است. بعلاوه بسیاری از کشورهای دنیا، برای آثار و تاریخ خود، سالن های مجزایی در این موزه دارند.

14. آرمیتاژ در سال 1764 به دستور ملکه کاترین کبیر (Empress Catherine the Great) تاسیس شد. ملکه وقت 4000 تابلوی نقاشی، 38 هزار کتاب نفیس و مجموعه ای از 16 هزار سکه قدیمی را به این موزه واگذار کرد.

15. آرمیتاژ از 350 سالن و 5 ساختمان متشکل شده است. اگر به تمامی آثار این موزه فقط برای یک دقیقه نگاه کنید، 8 سال زمان می برد تا بتوانید نظاره گر همه آن ها باشید.

16. مجموعه کاخ زمستانی (Winter Palace) مقر رسمی و اصلی خانواده های سلطنتی روسیه طی سال های 1732 تا 1917 بود.

17. مجموعه کاخ زمستانی پس از انقلاب روسیه در سال 1917، به موزه هرمیتاژ پیوست و پس از آن به عنوان موزه انقلاب فعالیت کرد. در طی سال های بعد نیز بازسازی هایی بر روی این کاخ اجرا شده شد.

18. یکی دیگر از بنایای تاریخی این شهر، کلیسای اسحاق (Isaac Cathedral) است. ساخت این کلیسا در سال 1818 شروع شد و بیش از 40 سال به طول انجامید. وزن بنای این کلیسا 300 هزار تن است. بعلاوه گنبد بالای آن نیز از طلای خالص ساخته شده است.

19. خیابان نوسکی (Nevesky) یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین خیابان های این شهر است که از جاذبه های گردشگری آن نیز به شمار می رود. راستا 5 کیلومتری این خیابان گذرگاهی است به میادین و منطقه ها تاریخی این شهر. به طور روزانه، نزدیک به 2 میلیون نفر از این خیابان تردد می نمایند.

20. یکی دیگر از جاذبه های سن پترزبورگ، شب های سفید آن است که در حد فاصل ماه های اردیبهشت تا تیر رخ می دهد. در طی این پدیده طبیعی، خورشید در نزدیکی نیمه شب غروب می نماید، آن هم نه به طور کامل، بلکه آسمان، روشنایی نسبی دارد. از طرف دیگر نیز خورشید در ساعت 3 بامداد طلوع می نماید.

21. متروی سن پترزبورگ در سال 1955 تاسیس شد و هم اکنون دارای 5 خط و 67 ایستگاه است.

22. ایستگاه های متروی سن پترزبورگ از عمیق ترین ایستگاه های دنیا محسوب می شوند. میانگین عمق این ایستگاه ها به 60 متر می رسد. عمیق ترین آن نیز در عمق 90 متری از سطح زمین واقع شده است.

23. سن پترزبورگ از اصلی ترین بندرهای روسیه محسوب می گردد؛ به همین علت از مهم ترین مراکز تجاری نفت، گاز، مواد شیمیایی و دیگر صنایع به شمار می رود.

24. امروزه سن پترزبورگ به نوعی مرکز فرهنگی کشور روسیه محسوب می گردد. سالانه بیش از 20 فستیوال فرهنگی و 80 جشنواره تئاتر و موسیقی در این شهر برگزار می گردد.

25. برای آخرین مورد جالب است بدانید، در ادبیات کشور روسیه، بیشترین اشعار برای شهر سن پترزبورگ در قیاس با دیگر شهرها، سروده شده است.

منبع: کجارو / friendlylocalguides.com / saint-petersburg.com
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2107

به "حقایق جالب در خصوص سن پترزبورگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در خصوص سن پترزبورگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید