رایحه درمانی چیست؟(1)

به گزارش مجله باهام، آروماتراپی به معنای درمان بیماری های مختلف با استفاده از اسانس هاست. این درمان از دسته درمان های کل نگر می باشد که با استفاده از روغن های معطر و اسانس هایی که بسیار برای شامه انسان خوشایند هستند انجام می گیرد. این اسانس ها رز، لیمو، اسطوخودوس، نعناء و بسیاری دیگر را شامل می شوند. روغن های اسانسیل

رایحه درمانی چیست؟(1)

رایحه درمانی چیست؟(1)

نویسنده :الهام امیرآذر

آروماتراپی به معنای درمان بیماری های مختلف با استفاده از اسانس هاست. این درمان از دسته درمان های کل نگر می باشد که با استفاده از روغن های معطر و اسانس هایی که بسیار برای شامه انسان خوشایند هستند انجام می گیرد. این اسانس ها رز، لیمو، اسطوخودوس، نعناء و بسیاری دیگر را شامل می شوند. روغن های اسانسیل می توانند در وان حمام اضافه شوند، یا به وسیله یک ماساژور حرفه ای بر روی بدن ماساژ داده شوند و یا به وسیله دستگاه وارمر(که در آن محفظه ای برای ریختن اسانس در بالای ظرف و جایی برای قرار گرفتن شمع در زیر آن تعبیه شده است، به تدریج که حرارت شمع محفظه حاوی اسانس را گرم می نماید بوی این رایحه دلنواز در سراسر اتاق و یا هر محیطی پخش می شود)استفاده شوند. آروماتراپی برای کاهش درد، محافظت از پوست، کاهش استرس و خستگی کاربرد دارد و بعلاوه می تواند در تحریک انرژی برای تمام بدن مؤثر باشد. روغن های اسانسیل می تواند روی حیطه فرد اثر بگذارند و باعث تغییرات خلقی شوند. وقتی این رایحه استشمام می شود روی مغز و سیستم عصبی اثر می گذارد و این فرایند به وسیله تحریک اعصاب بویایی انجام می شود. روغن های اسانسیل در واقع اسانس هایی خوشبو هستند که از گیاهان، پوست درختان، دانه ها، گل ها و میوه ها استخراج می شوند و اثرات درمانی تعیین در درمان و و هم در پیشگیری از بیماری ها علی الخصوص بیماری های روان-تنی دارند. حدود 150نوع روغن اسانسیل داریم. بیشتر این اسانس ها دارای خواص ضد باکتری(آنتی سپتیک)هستند و برخی از آنها خواص ضد ویروس دارند. گروهی تسکین درد و گروه دیگر ضد التهابند بعلاوه می توان به اثرات ضد افسردگی، خلط آور، آرامش بخش، بهبود دهنده هضم و خواص ادرارآور گروهی دیگر اشاره نمود. اگر بخواهیم برترین نتیجه را از آروماتراپی به دست آوریم بهتر است که از مواد کاملاً طبیعی خالص و ماده خام تهیه شوند. اسانس هایی که از مواد مصنوعی ساخته می شوند دارای اثر درمانی نیستند. آروماتراپی جزو شاخه هایی از طب کل نگر است که در سالهای اخیر رشد بسیار سریعی در کشورهای اروپایی و آمریکا داشته و به طور گسترده در منازل، کلینیک ها و بیمارستان های آنها استفاده می شود. کاربرد مهمی که آروماتراپی در تسکین دردهای زایمان و تسکین دردهایی که بعد از شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان و باز توانی بیماران قلبی ایفا می نماید براهل فن پوشیده نیست. در ژاپن مهندسانی که به کار ساخت و ساز مشغولند سیستم های آروما را در داخل ساختمان ها تعبیه می نمایند و یکی از کاربردهای آن پمپ کردن اسانس رزماری و لاواندر به داخل سالن انتظار است که مشتریان به خاطر زمان انتظار طولانی خسته و کلافه نشوند. از طرف دیگر، پمپ کردن اسانس لیمو و اکالیپتوس به داخل محوطه کارمندان بانک باعث هوشیاری بیشتر آنها می شود.

تاریخچه آروماتراپی

تاریخچه آروماتراپی به 6000سال قبل برمی شود. یونانی ها، رومی ها و مصریان باستان همگی از روغن های اسانسیل استفاده می کردند. ایمهوتپ(خدای پزشکی مصر)استفاده این روغن ها را برای استحمام، ماساژ و حتی زمان مومیایی کردن اجساد توصیه می نموده است. در سال 1930شیمی دان فرانسوی به نام Rene Maurica Gatlefosseتوانست با استفاده از روغن لاواندر دستش را که دچار سوختی شده بود-بدون به جای گذاردن اسکار و جای زخم -بهبود بخشد. از آن به بعد او آغاز به تحقیق و آنالیز بر روی اسانس های مختلف کرد و توانست اثرات مفید آنها را بر روی روح و روان کشف کند. در طی جنگ جهانی دوم یک جراح ارتش فرانسه به نام دکتر جین و النت توانست از این روغن ها به اسم ضد باکتری استفاده کند. بعدها خانم مارگارت ماری توانست آروماتراپ را به اسم درمان کل نگر معرفی کند. او آغاز به تجویز اسانس به صورت درمان برای تمام بیمارانش کرد.

آروماتراپی زمانی که روی روح و جسم همزمان کار می نماید برترین نتیجه را دارد.

آروما تراپی چگونه عمل می نماید؟

روغن های اسانسیل می توانند حس قدرتمند پویایی ما را تحریک نمایند. امروزه تعیین شده که حس بویایی نقش بسیار مهمی در زندگی ما بازی می نماید.پزشکان براین عقیده اند در بیمارانی که دچار اختلال و یا از دست دادن حس بویایی شده اند، آمار مسائل روحی، از جمله اضطراب و افسردگی بیشتر است .

ما توانایی درک و تشخیص ده هزار بوی مختلف را داریم. بوهای مختلف ابتدا وارد سی لیاها می شوند (موهای ریزی که مخاط بینی را می پوشانند)و از آن طریق به سیستم لیمبیک(قسمتی از مغز است که مسئول کنترل خلق و خو، احساسات، حافظه و قدرت یادیگری ماست) راه می یابند! پژوهش های اخیر نشان داده اند که بوییدن اسانس لاواندر می تواند امواج آلف در پشت سر را افزایش دهد که این علامت ایجاد آرامش است . اسانس جاسمین (یاسمن)می تواند امواج بتا(β) را در جلوی سرافزایش دهد که باعث هوشیاری می شود . مطالعات علمی بعلاوه نشان داده است که روغن های اسانسیل شامل مواد شیمیایی هستند که باعث ایجاد اثرات تعیینی در فکر و جسم می شوند. در جدول زیر می توانید اثرات این مواد شیمیایی را ملاحظه فرمایید.

نام اجزای شیمیایی

خواص اجزای شیمیایی

روغن اسانسیل حاوی این جزء شیمیایی

آلدئید-Aldehydes

ضد التهاب، آرام بخش، ضد درد و ضد ویروس

بوهای شبیه به لیمو مانند روغن لیمو، اکالیپتوس، اسانس پوست مرکبات، رز، نعناء ، درخت چای ، چوب صندل

الکل-Alcohol

ضد باکتری، محرک، انرژی زا، احیا نماینده ، ضد ویروس، ادرار آور، (پانکراس ما می تواند32نوع الکل برای تعادل در متابولیسم بدنمان فراوری کند)

زنجفیل

فنل-phenoles

کشنده قوی باکتری، تقویت نماینده محرک سیستم ایمنی،گرم نماینده (البته اگر به مدت طولانی و دوز زیاد مصرف شود می تواند برای کبدسمی باشد)در کرم های لب و قطره های ضد سرفه وجود دارد.

دارچین، میخک، مرزنجوش

کتون-Ketones

ترمیم زخم، خلط آور(ترشح موکوس را راحت تر می نماید). تحریک رشد سلول های نو(در استون استفاده می شود).

کافور، رزماری، اکالیپتوس، مریم گلی، زوفا

ترپن-Terpenes

بسیار محرک ، خواص ضد ویروس، محرک پوست

لیمو، پرتقال، فلفل سیاه، برگاموت،آنجلیکا، جوز هندی

سسکوئی ترپن

(Sesquiterpenes

(مایعات را به حرکت در می آورد)ضد التهاب، مسکن ضد ویروس، ضد سرطان ، باکتری کش، و محرک سیستم ایمنی

بابونه آبی

استر(Ester)

ضد قارچ ، مسکن، آرام بخش، از بین برنده اسپاسم، ضد التهاب

بابونه رومی، رلاواندر

لاکتون(از گروه استرهاست)

Lactones

خلط آور، ضد التهاب

آرنیکا

اتر((ethers

متعادل نماینده سیستم عصبی، ضد عفونی نماینده، محرک اکسپکتورانت(افزایش ترشح)،ضد اسپاسم و ادرار آور

دارچین، جعفری، ریحان، ترخون، میخک

هر روغن اسانسی شامل بیش از 100نوع جزء شیمیایی است که در کنار هم اثرات مهمی در کل بدن می گذارند، به طور کلی هر جزء شیمیایی که در آن ترکیب غالب باشد روغن اسانسیل همان اثر را بیشتر ایفا می نماید.

اسانس هایی مثل لیمو و لاواندر به ناممنطبق شونده یا(adaptogenic)نام دارند، یعنی این اسانس،اسانس ها با مکانیزمی که هنوز شناخته نشده است به طریقی عمل می نمایند که بدن احتیاج دارد. می توان گفت شاید مکانیزم این طرز عمل اثر روی فکر و احساسات فرد است .

منبع:نشریه جهان تغذیه، شماره52

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1917

به "رایحه درمانی چیست؟(1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایحه درمانی چیست؟(1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید