سبک زندگی شاد و سبکبار در ایرلند و شهر گالوی

به گزارش مجله باهام، اگر به شهر گالوی Galway در ایرلند فکر کنید، تصاویر مشخصی ممکن است به ذهنتان بیاید. بارهای شلوغ، نوشیدنی های تازه و البته موسیقی زنده و خوش نوا. همه این ها بخش های مهمی از زندگی مردم ایرلند در گالوی Galway هستند؛ شهری با حدود هشتاد هزار سکنه در سواحل غربی ایرلند. بیشتر گردشگران نیز همین چیزها بیشتر به چشمشان می آید. اما اگر بحث بر سر این باشد که روح شاد و سبکبار گالوی Galway و سبک زندگی منحصر به فرد و خصوصیات اخلاقی مردم ایرلند از کجا می آید، چیزهای بیشتری وجود دارند که با چشم قابل تماشا نیستند. موارد مهمی از گالوی ایرلند که در این مطلب مجله گردشگری خبرنگاران به آنها می پردازیم...

سبک زندگی شاد و سبکبار در ایرلند و شهر گالوی

کلمه کلیدی در فرهنگ مردم ایرلند

خانم مک نامارا McNamara، صاحب رستوران Ard Bia At Nimmos در گالوی ایرلند Galway می گوید: مردم در خصوص انرژی شهر گالوی Galway صحبت می نمایند و این کاملا مشهود است. بسیاری از مردم در این رستوران توقف می نمایند؛ مردمی که همه جای دنیا را دیده اند. اما انرژی خاصی در گالوی ایرلند Galway وجود دارد که حقیقتا مشهود و قابل لمس است.

هر جای شهر گالوی Galway که بروید، از بازارهای روباز آن تا مسیرهای پیاده روی ساحلی، رستوران ها تا فستیوال های این شهر، انگار یک همهمه و انرژی خاصی وجود دارد. اما این انرژی به هیچ وجه با سراسیمگی، استرس و جنون همراه نیست. بلکه شاد است و سبکبار. پر شور است؛ اما بی شتاب. بین خصوصیات اخلاقی مردم ایرلند این شادی و سبکباری پرشور، کلمه ای مخصوص به خود دارد: کراک craic. خارج از ایرلند، افراد کمی معنی کلمه کراک craic را می دانند. روش زندگی در لحظه و انجام دادن کاری فقط و فقط بخاطر این که عاشق انجام دادنش هستید.

شیطنت، سرکشی و همسو بودن با جریان زندگی

قبل از این که به گالوی ایرلند Galway برسم، یکی از مردم محلی به من گفت کراک craic شهر را می توانم در جای غیر منتظره ای پیدا کنم. در بلک راک Blackrock، ساحلی در انتهای مسیر پیاده روی شهر؛ در ساعت هشت صبح یک روز تعطیل در ماه ژانویه. برای شهری که بخاطر خوش گذرانی های دیر هنگام شبانه در شب های تعطیلی شناخته شده است، بسیار عجیب به نظر می رسد که مردم دوست دارند صبح روز بعد، خیلی زود از خواب بیدار شوند. این وقتی عجیب تر به نظر می رسد که آب و هوای سرد، مرطوب و زمستانی این منطقه را در نظر بگیریم. با خودم فکر کردم حتما اشتباه می نماید. ممکن نیست هیچ کس در این وقت سال و صبح به این زودی به درون آب دریا شیرجه بزند. اما اشتباه می کردم. وقتی به آنجا رسیدم، آدم های مختلفی را دیدم که یکی پس از دیگری لباس های رویی خود را در می آوردند و با لباس شنا به درون آب های خروشان و گل آلود طوسی رنگ دریا شیرجه می زدند. سه نفر از این آدم ها، دانشجویان دانشگاه این شهر بودند؛ دانشگاهی که سهم بزرگی در فراهم آوردن انرژی جوانی به این شهر دارد. آنها در حالی که آب از لباس هایشان چکه می کرد و می لرزیدند، در خصوص سرد بودن آب با هم صحبت می کردند و می خندیدند. یکی از آنها گفت: این کار رو فقط بخاطر کراک craic انجام می دیم.

این جمله آنها، مرا به یاد مکالمه ای که با کریگ فلاهرتی Craig Flaherty، مدیر تئاتر گالوی Galway داشتم انداخت. او به من گفته بود: چیزی در هوای گالوی ایرلند Galway وجود دارد. نوعی شیطنت و سرکشی. کریگ فلاهرتی Craig Flaherty جمله دیگری گفت که بسیار اهمیت داشت: خصوصیات اخلاقی مردم ایرلند که در گالوی Galway زندگی می نمایند، خوی طبیعی به همسو شدن با جریان زندگی دارند و همواره برای کراک craic آماده هستند.

علت اصلی وجود این روحیه سبکبار

بیشتر این روحیه خاص و خصوصیات اخلاقی مردم ایرلند، منحصر به فرد شهر گالوی Galway از موقعیت جغرافیایی آن به وجود آمده است. این شهر که رو به اقیانوس اطلس قرار گرفته است، مکانی است که مردم آن به غیر قابل پیش بینی بودن زندگی عادت نموده اند. یک روز ممکن است بادهای شدید در این شهر بوزند و روز دیگر کاملا آفتابی و آرام باشد. این جغرافیا از نظر سیاسی نیز موثر بوده است. شهر گالوی ایرلند Galway در نقطه مقابل سواحل دوبلین، تا حدی همسنگ و معادل مرکز به شمار می رود.

اما اگر این روحیه سبکبار شهر به یاری موقعیت جغرافیایی آن به وجود آمده باشد، به وسیله طرح و نقشه جالب آن بیشتر پرورش داده شده است. گالوی Galway آنقدر کوچک است که شما آدم های مشابه را بارها و بارها می بینید؛ حتی من هم که یک توریست بودم، مرتبا با تعدادی از مردم محلی که می شناختم برخورد می کردم. و از آنجایی که همه پیاده هستند (چرا که مرکز تاریخی شهر تنها ویژه پیاده هاست)، برای همه آسان است که بایستند و با هم گپ بزنند و انتظار آن را هم دارند. خانم مک نامارا McNamara می گوید: این شهر یک شهر واقعی نیست؛ بلکه یک شهرک است. بنابراین من هیچ وقت احساس نکردم که باید برای بیرون رفتن، کیف یا کفش خاصی بپوشم. این حس واقعا دوست داشتنی است و به انسان احساس رها بودن می دهد. زندگی در این شهر بسیار ساده و بی دبدبه و کبکبه است.

جشن ها و فستیوال ها در یک مرکز فرهنگی

این احساس شادی و سبکباری خیابان ها را نیز به طریقه های دیگر در بر گرفته است. فلاهرتی Flaherty می گوید: مردم ایرلند، تمایل بسیار زیادی به جشن گرفتن وجود دارد. شما می توانید این تمایل را به آسانی در خیابان ها، از آوازه خوان های دوره گرد تا مکان های عمومی تا هنر خیابانی (مثلا نقاشی های دیواری) ببینید. از همین خیابان های کوچک و پیچ در پیچ تا میدان های بزرگ عمومی، منظره ها طبیعی فوق العاده ای برای خوش گذراندن و تجربه کردن کراک craic وجود دارد.

و البته فستیوال ها نیز مهم هستند. آنگوس آفرتی Aonghus Oferty از بار محبوب Tig Coili می گوید: هیچ ماه از سال وجود ندارد که یک نوع فستیوال ویژه در شهر گالوی ایرلند Galway برگزار نگردد. اصلا هیچ ماهی در سال نیست که چیزی سرشار از کراک craic در آن اتفاق نیفتد.

فستیوال بین المللی غذاهای دریایی و صدف، مسابقات گالوی Galway، فستیوال نوشیدنی، فستیوال غذا، فستیوال هنر موسکالت Múscailt، فستیوال تئاتر، فستیوال بین المللی ادبیات و لیست بلند بالایی از فستیوال ها و جشنواره های دیگر. با وجود سرسپردگی شهر به کراک craic، اصلا عجیب نیست که شهر گالوی ایرلند Galway با عنوان مرکز فرهنگی اروپا در سال 2020 انتخاب شده است.

ارتباط برقرار کردن با دیگران و داشتن احساس تعلق

با هر کدام از مردم ایرلند صحبت کردم، تعریف کمی متفاوتی از کراک craic در این شهر داشت. اما تونی برک Tony Burke که سالهای طولانی در شنبه بازار شهر به فروختن گل مشغول بوده است از همه بهتر به جمع بندی این موضوع می پردازد. او می گوید: کراک craic یعنی یکپارچگی مکالمات، ارتباط با آدم های دیگر و احساس تعلق داشتن. اختلاف های طبقاتی در اینجا اصلا اهمیت ندارند. مهم این است که فکر بازی داشته باشی و متوجه شوی که ممکن است بی خانمان باشی و هیچ چیز مهمی در زندگی ات اتفاق نیفتد، اما با این وجود می توانی یک مکالمه دوست داشتنی داشته باشی. زندگی برای همه ما مشابه است و همه مان داریم سعی می کنیم که آن را بگذرانیم. بنابراین پیشگویی نکردن یک اصل است.

خانم مک نامارا McNamara با او موافق است. او می گوید: نکته کلیدی مردم ایرلند، هم صدایی در عین توافق نداشتن است. یک احساس خاص برای سرگرم شدن وجود دارد و آدم ها واقعا دلشان می خواهد با هم ارتباط برقرار نمایند. خیلی اوقات من از توریستان آمریکایی می پرسم داستان شما چیست!؟ آنها شوکه می شوند و در فکر خود می گوید این چه سوال عجیبی است که این زن می پرسد. اما من در واقع فقط می خواهم بدانم شما در چه حالی هستید و چه حسی دارید. چون برایم مهم است که این را بدانم؛ و دنیا به انسان های بیشتری از این نوع احتیاج دارد؛ انسان هایی که به مسائل اهمیت بدهند.

موسیقی، زبان ارتباطی انسان ها

البته موسیقی گالوی ایرلند Galway نیز بخوبی نمایانگر همه چیز در خصوص روح شهر است و مفهوم کرک craic را به درستی نشان می دهد.

پیش گویی نکردن یک اصل است. (بیشتر بارهای این شهر حتی سن درست و حسابی هم ندارند. نوازنده ها اغلب در یک گوشه از بار می نشینند). شکسته شدن موانع (اغلب، از قبل برای اجرا با نوازنده ها و باندهای موسیقی قرار و مدار گذاشته نمی گردد. بلکه هر کسی می تواند به داخل بیاید و اجرا کند. در رستوران Tig Coili یک توریست چینی را دیدم که با خجالت وارد شد و در دستانش یک ویولون قرار داشت. اما به گرمی از او استقبال شد). احساس زندگی در لحظه و انجام دادن کاری، فقط بخاطر این که عاشق آن کار هستی در فضا موج می زند. (دستمزد اغلب نوازنده ها تنها در حد یک نوشیدنی است). و اهمیت ارتباط برقرار کردن با سایر آدم ها. (نوازنده ها می نوازند تا نه تنها با سایر نوازنده ها بلکه با میهمانان بار ارتباط برقرار نمایند.)

تجربه لذت بخش شادی و سبکباری در ایرلند

بورک Burke می گوید: گالوی ایرلند Galway یک شهر خیلی خیلی باز و پذیرنده است. این موضوع را می توانید در تعداد ملیت های مختلف که به اینجا می آیند ببینید. این میهمانان کم کم لهجه، اخلاقیات و ضرب المثل های ایرلندی را می گیرند و عاشق آن می شوند.

در نهایت، وقتی بودن در شهری که کرک craic در آن موج می زند را تجربه کنید، دیگر با هیچ چیز دیگری راضی نمی شوید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2303

به "سبک زندگی شاد و سبکبار در ایرلند و شهر گالوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبک زندگی شاد و سبکبار در ایرلند و شهر گالوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید