معضل حساب های بی هویت همچنان ادامه دارد

به گزارش مجله باهام، خسروی گفت: برخی از حساب های بانکی، کد ملی، شناسه هویتی و شغلی ندارند.

معضل حساب های بی هویت همچنان ادامه دارد

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

میثم خسروی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به فرایند غیر شفاف افتتاح حساب های بانکی، اظهار کرد: اخیرا طرحی در وزارت امور اقتصاد و دارایی تحت عنوان اقتصادیات بر مجموع درآمد مطرح شده است. در این طرح اقتصادیات دهنده باید درصد تعیینی از پایه اقتصادیاتی تعیین شده از درآمدش را که توسط سازمان امور اقتصادیاتی تعیین شده، پرداخت کند.

خسروی در رابطه با جزییات طرح اقتصادیات بر سپرده های بانکی، افزود: به طور مثال در مورد سپرده های کوتاه مدت، 60 درصد از سود این سپرده ها، پایه اقتصادیات بر مجموع درآمد تعیین شده است.

خسروی در پاسخ به این سوال که آیا اقتصادیات بر سپرده های بانکی باعث ایجاد نقدینگی در بازار های موازی می شود یا خیر؟ افزود: به دلیل نظارت ممیزی اقتصادیاتی، هزینه و درآمد شرکت ها و بنگاه ها بررسی می شود و مانع ورود شرکت ها به بازار های موازی مثل ارز و سکه می شود.

او با بیان اینکه در حساب بانکی اشخاص حقیقی نظارتی وجود ندارد، افزود: در گام اول اجرای اقتصادیات بر سپرده های بانکی، بهتر است اولویت به جای اشخاص، با شرکت ها و بنگاه های اقتصادی باشد، اما به شرطی که ساختار درستی برای آن طراحی شود.

از اجاره 700 حساب بانکی تا استفاده از کارت های هدیه برای فرار اقتصادیاتی !

این کارشناس اقتصادی در شرح سازوکار این سیستم بیان کرد: باید مکانیزمی طراحی شود که یک شرکت برای جلوگیری از پرداخت اقتصادیات برسپرده هایش، سرمایه را در حساب سهام داران خود واریز نکند.

او شرح داد: سود حاصل از سپرده های بانکی مشمول دریافت اقتصادیات نمی شود، اما این در حالی است که شرکت های تولیدی بابت هزینه های صرف شده برای نرخ سود تسهیلات بانکی، باید اقتصادیات پرداخت پرداخت کنند.

خسروی بیان کرد: افرادی در کشور دارای سپرده هایی با مبالغ کلان در بانک ها هستند، و این در حالی است که بسیاری از حساب های سپرده، دارای تعیینات هویتی درستی نیستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی از حساب های بانکی فاقد تعییناتی از جمله شناسه هویتی و شغلی هستند، افزود: در صورتی که حساب بانکی مربوط به هر کد ملی تعیین باشد، می توان برای سپرده هایی که از یک مبلغ خاصی بالاترست، اقتصادیات تعیین کرد.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 832

به "معضل حساب های بی هویت همچنان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضل حساب های بی هویت همچنان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید