مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو ، خرید کدام را در سال 2020 منطقی می دانید؟

به گزارش مجله باهام، در این مطلب به مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو می پردازیم تا ببینیم عملکرد روزمره و مشخصات فنی آن ها تا چه حد با یکدیگر تفاوت دارد و اینکه آیا ترجیح عضو کوچک و جدید خانواده به پرچم دار 2019، منطقی است؟

مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو ، خرید کدام را در سال 2020 منطقی می دانید؟

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

آیفون 11 پرو به لطف دوربین های سه گانه و قدرتمند (تله فوتو، فوق عریض و اصلی)، نمایشگر OLED با کیفیت و پردازنده بی رقیب، بدون شک بهترین گوشی هوشمندی است که اپل تا به امروز تولید کرده اما قیمت بسیار سرسام آوری دارد. نسخه پایه این محصول 999 دلار هنگام عرضه قیمت گذاری شد و خب به همین خاطر هر کسی نمی توانست تجربه در اختیار داشتن یک گوشی هوشمند همه فن حریف را داشته باشد.

اپل برای جبران این قیمت بالا، آیفون 11 را با دو دوربین و نمایشگری با وضوح پایین تر طراحی کرد که نسخه پایه آن 699 دلار قیمت داشت. اما ظاهرا برخی از کاربران توان خرید این مدل را هم نداشتند و بدین ترتیب اپل سیاست جدید و عجیبی را در پیش گرفت و گوشی میان رده ای را با نام آیفون SE 2020 و قیمت پایه 399 دلار راهی بازار کرد. این محصول از یک دوربین بهره می برد و از نظر پردازنده هیچ تفاوتی با پرچم داران سری 11 ندارد. اما میزان رم آن از 4 به 3 گیگابایت کاهش پیدا کرد که خب این موضوع آنقدرها در آیفون مسئله مهمی نیست.

آیفون SE 2020 تفاوت های دیگری هم آیفون 11 پرو دارد. مثلا دیگر از نمایشگر 5.8 اینچی تقریبا بدون حاشیه و با کیفیت OLED خبری نیست و کاربران مثل گذشته باید با نمایشگری 4.7 اینچی مجهز به پنل LCD کار کنند که از بالا و پایین با حواشی نسبتا زیادی محاصره شده. به عبارتی آیفون SE جدید صرفا با زنده کردن خاطرات گذشته راهی بازار شد اما آنقدر قدرتمند و جذاب هست که بتوان به عنوان گوشی اول از آن استفاده کرد. حال سوال بسیار مهمی که پیش می آید این است: آیا تفاوت قیمتی 600 دلار بین این محصول و آیفون 11 پرو منطقی است؟ به عبارتی اگر شما قصد خرید یک گوشی هوشمند از اپل را داشتید، بین این دو محصول کدام را انتخاب می کردید؟ در این مطلب به بررسی عملکرد هر دو محصول می پردازیم تا ببینیم آیا تفاوت قیمتی 600 دلاری ارزشش را دارد که قید SE را بزنیم یا خیر.

5 دلیلی که می تواند آیفون SE 2 را به انتخاب اول شما در سال 2020 بدل کند

مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو | طراحی، اندازه و کیفیت ساخت

آیفون SE 2020 از نمایشگر 4.7 اینچی از نوع IPS LCD با شکل و شمایل کاملا قدیمی بهره می برد که بسیاری ها حتی آن را آیفون 8 با سخت افزار قدرتمندتر می دانند. یعنی مثل گذشته به کلید محبوب هوم دسترسی دارید که اثر انگشت نیز با آن ادغام شده. در این گوشی دیگر خبری از تشخیص چهره نیست و تنها راهکار امنیتی که اپل برای آن در نظر گرفته همین اثر انگشت است.

در طرف مقابل اما آیفون 11 پرو واقع شده است با نمایشگر 5.8 اینچی OLED و طراحی جدید. کلید فیزیکی درون نمایشگر به چشم نمی خورد و دیگر خبری از حواشی زیاد و نه چندان زیبای بالا و پایین نیست. به جای آن اما یک ناچ نسبتا بزرگ در قسمت بالایی نمایشگر تعبیه شده که میزبان دوربین و سنسورهای مختلف اپل است.

آیفون SE فریم آلومینیومی دارد که همین مسئله باعث کاهش وزن چشمگیر آن به 148 گرم شده. در طرف مقابل اما وزن آیفون 11 پرو به خاطر نمایشگر بزرگ تر و همچنین فریمی از جنس فولاد ضد زنگ، به 188 گرم می رسد. تمام گوشی های اپل هم در قسمت پشت و هم در جلو از شیشه های سفارشی ساخت شرکت Corning بهره می برند. در بررسی های سقوط، آیفون 11 پرو متحمل آسیب های جدی نشد و به همین خاطر می توان به صحت گفته اپل مبنی بر اینکه این گوشی از بهترین شیشه ساخته شده پی برد.

آیفون SE جدید از نظر کیفیت ساخت تفاوت چندانی با آیفون 8 ندارد که در تست سقوط و بعد از رها شدن از ارتفاع 1.5 متری، نمایشگر آن شکست. با این حال پیشنهاد می شود هنگام استفاده از هر دو گوشی حتما یک قاب محافظ برای آن ها تهیه کنید چون ایجاد خط و خش روی بدنه شیشه ای، کمی از جذابیت آن می کاهد.

اپل آیفون 11 پرو را با استاندارد IP68 راهی بازار کرد. یعنی این محصول تا عمق 4 متری آب می تواند 30 دقیقه از نفوذ آن به درون جلوگیری کند. این در حالی است که آیفون SE از استاندارد IP67 بهره برده و در مدت زمان مشابه می تواند تا عمق 1 متری از نفوذ آب جلوگیری کند. البته آیفون 11 پرو در بررسی هایی که صورت گرفت حتی در عمق بیشتر از 4 متر هم قرار گرفت بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود و به همین خاطر پیش بینی می کنیم کننده کوچک اپل هم مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. هرچند آسیب دیدگی ناشی از نفوذ آب تحت هیچ شرایطی مشمول گارانتی نمی شود؛ بنابراین حسابی از گوشی خود مراقبت کنید.

برنده: آیفون 11 پرو با نمایشگر بزرگ تر و همچنین طراحی زیباترو و مقاوم تر، برنده این بخش است. کار با یک دست هم با این گوشی اصلا آزاردهنده و مشکل نیست چون هیچ حاشیه ای در آن مشاهده نمی شود.

مقایسه دوربین وان پلاس 8 پرو با آیفون 11 پرو در عکاسی و فیلم برداری

مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو | کیفیت نمایشگر

آیفون SE از پنل LCD با فناوری رتینا مایع استفاده می کند در حالی که آیفون 11 پرو از نمایشگر OLED با فناوری سوپر رتینا XDR بهره می برد. شکی در فزونی پرچم دار اپل در این بخش نیست اما اگر منصفانه به داستان نگاه کنیم، آیفون SE نیز کیفیت بدی ندارد. یعنی آنقدرها تفاوت زیاد نیست که عملکرد عضو جدید را ناامید کننده بدانیم. نمایش دقیق رنگ ها، خوانایی آسان متون، روشنایی مناسب در فضای بیرون از خانه و مواردی از این دست، از نقاط قوت انکار ناپذیر SE هستند. اما به طور کلی به خاطر نمایشگر بزرگ تر و البته با کیفیت تر، تماشای فیلم و انجام بازی در آیفون 11 پرو تجربه بهتری را برایتان رقم خواهد زد.

برنده: آیفون 11 پرو (شکست آیفون 11 پرو در بخش نمایشگر برای پرچم دارها نیز بسیار مشکل است)

تاچ آیدی یا فیس آیدی؟

به طور کلی، تاچ آیدی بهتر است. تشخیص چهره (فیس آیدی) در آیفون 11 پرو عملکرد فوق العاده ای دارد اما گاهی اوقات ممکن است در شناسایی شما با مشکل روبرو شود. خصوصا زمان هایی که صبح از خواب بیدار می شوید. از طرفی با زدن ماسک به صورت هم شاید به سختی بتوانید گوشی را باز کنید. در طرف مقابل آیفون SE در صورتی که دستکش به دست داشته باشید مشکل ساز خواهد شد در غیر این صورت از همه لحاظ می توان آن را انتخاب بهتری به نسبت تشخیص چهره دانست.

البته این سهولت و رفاه، به قیمت تمام صفحه نشدن آیفون SE تمام شد. بخش بسیار بزرگی از نمایشگر فقط برای تعبیه همین کلید فیزیکی از دست رفت و برای ایجاد توازن، اپل مجاب شد در بخش بالایی نمایشگر نیز همین مقدار حاشیه را در نظر بگیرد. البته نقد بزرگی که به اپل وارد است، عدم نوآوری در تعبیه همین حسگر اثر انگشت بود. این شرکت می توانست به جای حواشی زیاد، نمایشگر را کمی بزرگ تر کرده و از حسگر اثر انگشت درون نمایشگر استفاده کند. اگرچه در این صورت قطعات دیگر باید تعویض می شد و قیمت کمی بالاتر می رفت اما به نظر می رسد در این صورت آیفون SE با استقبال بیشتری روبرو می شد.

برنده: آیفون SE با عملکرد عالی و بدون نقص اثر انگشت

آیا خرید گلکسی اس 10 در سال 2020 را منطقی می دانید؟

مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو | دوربین

آیفون 11 پرو روی پنل پشتی خود میزبان سه دوربین 12 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت است که وظیفه عکاسی فوق عریض، معمولی و عکاسی در حالت بزرگ نمایی 2 برابر اپتیکال را بر عهده دارند. در طرف مقابل آیفون SE تنها به یک دوربین 12 مگاپیکسلی عریض مجهز شده که اتفاقا توانایی بالایی دارد و به گفته شخصی که این دو را مورد بررسی قرار داد، تفاوت تصویر ثبت شده با دوربین استاندارد هر دو گوشی تفاوت چندانی نداشت. البته بدیهی است کیفیت نمایشگر باعث نمایش متفاوت دو تصویر می شود اما باز هم عملکرد دو گوشی نزدیک به هم بود.

دوربین اصلی در هر دو محصول از فناوری Smart HDR پشتیبانی می کند که باعث نمایش جزئیات در نقاط تاریک و روشن می شود. البته آیفون 11 پرو در خلق تصاویری با محدوده دینامیکی بیشتر در شرایط نوری نامساعد، توانایی بالاتری از خود نشان داد اما در برخی از صحنه ها، آنقدر نمایش رنگ ها و پردازش های تصویر به دقت صورت می گرفت که انتخاب برنده بین دو گوشی واقعا سخت می شد.

آیفون 11 پرو از فناوری پردازش تصویر اپل موسوم به Deep Fusion بهره می برد که باعث می شود در شرایطی که میزان نور متوسط است، تصاویر شارپ تری داشته باشیم. (مثلا در محیط خانه). با نگاهی به تصویر زیر، به خوبی می توانید تاثیر این قابلیت و تفاوتی که بین نمونه ثبت شده توسط دو گوشی ایجاد می کند مشاهده کنید. برای مشاهده تصویر با کیفیت اصلی روی آن کلیک کنید.

به طور طبیعی، به خاطر بهره مندی محصول بزرگ تر از دو دوربین فوق عریض و تله فوتو، دست کاربر برای خلق تصاویری هنری تر و زیبا باز است. بزرگ نمایی 2 برابری اپتیکال شاید زیاد نباشد اما همینکه می دانیم در آیفون SE چنین مقداری را دریافت نمی کنیم کمی توی ذوق می زند. از طرفی دوربین فوق عریض یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می آید که متاسفانه در SE به آن هم دسترسی نداریم. همچنین دوربین سلفی آیفون 11 پرو از قابلیت طراحی Animoji و Memoji که حالت صورت کاربر را شبیه سازی می کند، بهره می برد و می تواند در وضوح 4K به فیلم برداری بپردازد.

دوربین اصلی آیفون SE اگرچه کیفیت بالایی دارد و تصاویری زیبایی خلق می کند، اما عدم بهره مندی از لنزهای فوق عریض و تله فوتو در کنار آن به شدت حس می شود. همچنین دوربین سلفی این محصول از قابلیت های یاد شده در بالا پشتیبانی نکرده و از فیلم برداری 4K نیز در آن خبری نیست.

یکی دیگر از قابلیت های فوق العاده کاربردی و مهم که فقط در آیفون 11 پرو شاهد آن هستیم، حالت شب است. در نور کم، تصاویر ثبت شده توسط این دو گوشی تفاوت بسیار زیادی دارند. آنچه که پرچم دار اپل قادر به ثبت آن در تاریکی است هم رنگ های بهتری دارد، هم روشن تر است و جزئیات بیشتری را به نمایش می گذارد و هم شارپ تر است. بنابراین نمی توان به جز عکاسی در حالت استاندارد، در دیگر بخش ها این دو را با یکدیگر مقایسه کرد.

برنده: آیفون 11 پرو (اگر به دوربین فوق عریض و تله فوتو نیاز دارید و در شب، عکس های هنری زیبایی می خواهید)

علاقه انکار ناپذیر مدیرعامل شیائومی به آیفون 11 خبرساز شد

مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو | قدرت سخت افزاری

از نظر قدرت سخت افزاری هر دو گوشی تا حد زیادی به هم شباهت دارند جز اینکه آیفون 11 پرو از یک گیگابایت رم بیشتر به نسبت آیفون SE 2020 برخوردار است (4 در مقابل 3). اما نکته مهم، پردازنده A13 است که در هر دو گوشی به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می کند. همین مسئله موجب شده در کارهای روزمره هیچ تفاوتی بین عملکرد دو محصول شاهد نباشیم. البته در بنچمارک گیک بنچ و در بخش چند هسته ای، امتیاز آیفون 11 پرو اندکی بیشتر بود که خب طبیعی است.

باز کردن برنامه ها، اجرای بازی، ویرایش ویدئوی 4K و به طور کلی انجام هر کار سنگین دیگر، در هر دو گوشی با بالاترین سرعت ممکن صورت گرفت و حتی آیفون SE در انجام برخی کارهای روزانه سریع تر نیز بود! (به گفته شخص بررسی کننده).

اپل مقدار دقیق باتری هیچ یک از گوشی های خود را اعلام نمی کند اما می دانیم آیفون SE باتری کوچک تری دارد؛ به عبارتی مشابه همان که در آیفون 8 بکار گرفته شد. البته با کالبد شکافی هایی که صورت گرفت، متوجه شدیم آیفون 11 پرو از یک باتری 3046 میلی آمپر ساعتی و آیفون SE 2020 نیز از یک باتری 1821 میلی آمپر ساعتی بهره می برند.

بدیهی است در عملکرد باتری این دو محصول تفاوت هایی را ببینیم. آیفون 11 پرو با نمایشگر کم مصرفی که دارد، به راحتی می تواند تا یک روز شما را همراهی کند. حتی این مقدار می تواند در عین حال که کارهای نیمه سنگین با آن انجام می دهید به یک روز و نیم هم افزایش پیدا کند. آیفون SE اما با انجام کارهای سبک تر، یک روز کامل دوام آورد. مثلا اگر تماشای ویدئو یا استفاده از دوربین مد نظر شماست، آیفون کوچک می تواند در طول روز همراهیتان کند. خوشبختانه هر دو گوشی از شارژر بی سیم و شارژ سریع پشتیبانی می کنند اما متاسفانه فقط آیفون 11 پرو است که با شارژر 18 واتی درون جعبه راهی بازار می شود و کاربر برای بهره مندی از سرعت شارژ بیشتر، باید مبلغی جداگانه برای تهیه آداپتور آیفون SE بپردازد.

برنده: به طور کلی در کاربری روزانه هر دو گوشی برابر بودند اما با در نظر دریافت طول عمر بیشتر باتری در آیفون 11 پرو، این محصول را برنده اعلام می کنیم

مقایسه سرعت شارژ آیفون SE 2020 با شارژرهای 5 و 18 واتی

نتیجه گیری

خوشبختانه آنقدر تفاوت در دو گوشی زیاد هست که اگر نیازتان گسترده باشد نگرانی از بابت انتخاب بین این دو نداشته باشید اما اگر در محدودیت بودجه قرار دارید و در عین حال به دنبال محصولی قدرتمند، سریع و با کیفیت هستید، قطعا آیفون SE می تواند انتخاب جذابی برای شما باشد. در غیر این صورت آیفون 11 پرو با در اختیار داشتن دوربین های متعدد و با کیفیت تر، نمایشگر بهتر، باتری قوی تر و بدنه مستحکم تر، انتخاب بهتری خواهد بود.

لازم به ذکر است هر دو گوشی از لحاظ دریافت بروزرسانی سیستم عامل iOS، تا سال های زیادی شما را همراهی خواهند کرد ولی باید این نکته مهم را هم در نظر بگیریم که کننده قدرتمند اپل 999 دلار و کننده کوچک اپل تنها 399 دلار قیمت دارند. بنابراین حتما قبل از خرید دو گوشی، تفاوت قیمتی آن را هم در نظر بگیرید چون برخی از قابلیت ها ممکن است با 600 دلار توجیه پذیر نباشند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ اگر قصد خرید یکی از این دو را در سال 2020 داشته باشید، انتخاب منطقی تر برایتان کدام محصول خواهد بود؟

منبع: Cnet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1136

به "مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو ، خرید کدام را در سال 2020 منطقی می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه آیفون SE 2020 با آیفون 11 پرو ، خرید کدام را در سال 2020 منطقی می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید