آب در مشتری بیشتر است یا زهره؟

به گزارش مجله باهام، این یافته بعلاوه نشان می دهند که اتسمفر امروزین مریخ برای اینکه میزبان حیات باشد بسیار کم و رقیق است. مطالعات نشان داده اند که برای انجام فراوری مثل و متابولیسم، دست کم به فعالیت آبی به اندازه 0.585 احتیاج است -، اما این اندازه در مریخ فقط 0.537 برآورد شده است، تقریبا شبیه به لایه دوم اتمسفر زمین.

آب در مشتری بیشتر است یا زهره؟

بر اساس یک آنالیز تازه، میزان آب ابر های موجود بر فراز زهره بسیار کمتر از آن است که این سیاره بتواند میزبان حیات باشد. این پژوهش در عین حال می تواند در پیدا کردن سیارات دیگری که ممکن است میزبان حیات فرازمینی باشند به ما کمک کند.

دانشمندان می گویند این یافته های تازه، وجود حیات بیگانه در سیاره زهره را رد می نماید. اشاره آن ها به بحث ها و برآورد های داغی است که در ماه های پس از انتشار یک مقاله سر زبان ها افتاد. مقاله ای که از وجود نشانه های شگفت انگیز شیمیایی بر فراز این سیاره خبر می داد.

اما این پژوهش [تازه]بعلاوه نشان می دهد که اغلب سیارات سامانه خورشیدی درگیر همین مشکل اند و [از این رو]بعید است که بتوانند میزبان حیات باشند.

دانشمندان، اما از کشف شگفت انگیزی خبر می دهند که بر مبنای آن، به نظر می رسد که ابر های مشتری، احتمالا محیط مناسبی برای حفظ و پشتیبانی از حیاتند. هرچند که برای اظهار نظر درباره اینکه حیات در آنجا واقعا وجود دارد یا نه، هنوز لازم است چیز های بیشتری شناخته گردد.

محققان بعلاوه می گویند ابزار ها و تجهیزاتی که برای به نتیجه رسیدن این کشف استفاده شده می تواند به جست وجوی سیارات قابل سکونت در جا های دیگر در سامانه خورشیدی کمک کند و در مقیاس زمانی کوتاه مدت به درک بهتر سیارات دوردست کمک رساند.

ایده مبنایی پژوهش تازه بر این اساس بوده که [هدف]، جست وجوی مقادیر زیاد آب - مانند دریاچه ها و اقیانوس ها - (یا نشان دادن اینکه در گذشته چنین چیز هایی در آنجا وجود داشته) نبوده است. این مساله در واقع زمانی مهم است که در جست وجوی حیات فرازمینی باشیم. در عوض هدف در اینجا چیزی بوده است که دانشمندان آن را فعالیت آبی می نامند یا میزان گیری اینکه چه میزان مولکول آب در اتمسفر جمع شده است.

محققان این روش را برای مطالعه و آنالیز فعالیت آبی در دوردست ها، روی سیاره زهره یا سایر سیارات طراحی نموده اند. این روش نشان می دهد که غلظت آب در سیاره زهره صد بار کمتر از میزانی است که برای به ثمر رسیدن انواع حیات روی زمین لازم است.

جان هالزورت، دانشمند سرپرست این پژوهش از دانشگاه کوئینز بلفاست، در اظهاراتی می گوید: پژوهش ما نشان می دهد بر اساس آنچه که ما ازحیات در روی زمین می شناسیم، در سیاره زهره ابر های سولفوریک اسید برای آنکه بتوانند حیات فعال داشته باشند آب بسیار کمی دارند. ما بعلاوه دریافتیم که با فرض وجود مواد مغذی، شرایط آبی و جوی در ابر های مشتری می تواند امکان بقای حیات از نوع میکروبی را فراهم کند.

او اضافه نمود: از آنجایی که ناسا و سازمان فضایی اروپا اعلام نموده اند که در سال های آینده سه برنامه فضایی به سیاره زهره خواهند داشت، این کشف از نظر زمانی به موقع است. یکی از این ماموریت های فضایی میزان گیری ها و آنالیز هایی در اتسمفر زهره انجام خواهد داد که ما قادر خواهیم بود آن میزان گیری ها را با یافته های خودمان مقایسه کنیم.

فارغ از این مقاله، دانشمندان (از جمله گروهی که روی پژوهش مربوط به شواهد وجود فسفین در زهره کار کردند) یادآور شدند که این پژوهش بر پایه چیزی بود که ما از حیات زمینی می شناسیم. دیوید کلمنتس که روی پژوهش قبلی کار نموده بود تاکید می نماید سایر انواع حیات ممکن است [مانند زمین]به همان میزان تجمع و غلظت آب در اتمسفر احتیاج نداشته باشند.

این یافته بعلاوه نشان می دهند که اتسمفر امروزین مریخ برای اینکه میزبان حیات باشد بسیار کم و رقیق است. مطالعات نشان داده اند که برای انجام فراوری مثل و متابولیسم، دست کم به فعالیت آبی به میزان 0.585 احتیاج است -، اما این میزان در مریخ فقط 0.537 برآورد شده است، تقریبا شبیه به لایه دوم اتمسفر زمین.

در عین حال، جو سیاره مشتری در دما های بین منفی چهل تا مثبت 10 درجه سانتیگراد، عددی بالاتر از 0.585 را نشان می دهد. این میزان می تواند برای پا گرفتن حیات کافی باشد - اگرچه دانشمندان یادآور می شوند بسکمک از مسائل بالقوه دیگر هم در مورد وجود حیات در ابر های سیارات وجود دارد. این پژوهش تازه با نام فعالیت آبی در ابر های غیرقابل حیات زهره و سایر اتمسفر های سیاره ای در نیچر آسترونومی منتشر شده است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1864

به "آب در مشتری بیشتر است یا زهره؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب در مشتری بیشتر است یا زهره؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید