آشنایی با بسته بندی شیرینگ لیبل در صنایع آشامیدنی

به گزارش مجله باهام، در هر منطقه ای که باشید، صنایع آشامیدنی بخش بزرگی از محصولات مصرفی روزانه خریداران را در بر می گیرد. از آب معدنی که شاید پراستفاده ترین نوشیدنی جهان باشد تا انواع نوشابه و ماءالشعیر و گروه نوشیدنی های شیر و ترکیباتش که بازار گسترده خودش را دارد.

آشنایی با بسته بندی شیرینگ لیبل در صنایع آشامیدنی

در هر منطقه ای که باشید، صنایع آشامیدنی بخش بزرگی از محصولات مصرفی روزانه خریداران را در بر می گیرد. از آب معدنی که شاید پراستفاده ترین نوشیدنی جهان باشد تا انواع نوشابه و ماءالشعیر و گروه نوشیدنی های شیر و ترکیباتش که بازار گسترده خودش را دارد.

بازار نوشیدنی ها چه در گرمای تابستان و چه سرمای زمستان، همواره داغ است. به عنوان صاحب کسب و کار مرتبط با نوشیدنی یا حتی کسی که تازه می خواهد وارد این بازار گردد، جدا از کیفیت محصول باید توجه ویژه ای به برچسب روی نوشیدنی داشته باشید. باکیفیت ترین برندهای نوشیدنی هم اگر به فکر زیبایی محصولشان نباشند، در فروش شکست می خورند. یکی از راه های ارزان و مقرون به صرفه برای زیباسازی محصولات، استفاده از دستگاه های شرینک لیبل است.

اگر به تازگی می خواهید وارد این صنعت شوید، می توانید یکی از انواع دستگاه های شیرینگ لیبل را انتخاب کنید.

آشنایی با خط بسته بندی بطری های نوشیدنی و مایعات

بطری های نوشیدنی بعد از پر شدن محتوای بطری و جای گذاری درهای بطری، برای انجام مراحل شرینک لیبل آماده می گردد. بطری های نوشیدنی می توانند فقط بخشی از بطری را بپوشانند یا مانند یک بیلبورد تبلیغاتی تمام بطری را بپوشانند.

پیشنهاد: استعلام قیمت و خرید دستگاه تونل بخار / مناسب برای صنایع غذایی، نوشیدنی، تبدیلی، لبنی، آرایشی و بهداشتی و غیره

در کل 5 حالت برای استفاده از استفاده از فیلم شرینک لیبل وجود دارد:

1- تمام بطری

در این حالت، فیلم شرینک لیبل از سر بطری تا انتهای آن را می پوشاند. به این نوع از قرارگیری لیبل، ویسکوز هم می گویند. یک لایه از شرینک لیبل کل بطری را دربرمی گیرد. بعد از گرمادهی، فیلم جذب محصول می گردد و شکل زیبایی به محصول می دهد. برخی محصولات یک پرفراژ نزدیک در محصول می گذارند. به این ترتیب موقع باز کردن در بطری، کل غلاف فیلم دور محصول باز نمی گردد و نوشیدنی از شکل و قیافه نمی افتد.

2- بدنه بطری

در این حالت در بطری پوشیده نمی گردد. بیشتر محصولات گروه شیر و ترکیباتش از چنین پوششی استفاده می نمایند. اگر در بطری پلمپ داشته باشد، استفاده از چنین پوششی مناسب تر است. در غیر این صورت استفاده از این نوع پوشش چندان منطقی به نظر نمی رسد و پیشنهاد نمی گردد.

3- وسط بدنه

یکی از پراستفاده ترین حالت هایی است که در صنعت نوشیدنی وجود دارد. تقریباً تمام برندهای آب معدنی و نوشیدنی هایی که بطری پلاستیکی دارند هوادار این نوع لیبل شرینک هستند.

4- درِ بطری

اگر محصول شما دارای طرح روی بدنه است، دیگر احتیاجی به لیبل بدنه ندارد. اما برای اطمینان از پلمپ بودن در محصول، می توانید یک غلاف کوچک از فیلم را دور در شرینک کنید. با این شکل محصول راستا کارخانه تا خانه خریدار را به سلامت طی خواهد نمود.

5- بسته چندتایی

از شرینک لیبل همچنین می توان برای کنار هم قرار دادن چند محصول در یک بسته بندی استفاده کرد. بسیاری از محصولات که به شکل بسته های چندتایی به فروش می رسند از این نوع شرینک لیبل استفاده می نمایند.

آشنایی با انواع بسته بندی شیرینگ لیبل و نحوه کار با آنها

شیوه کار با دستگاه شرینگ لیبل آسان است و احتیاج به آموزش تخصصی ندارد. یک اپراتور ساده با مقداری آموزش می تواند با این نوع دستگاه ها کار کند. دستگاه بسته بندی شیرینک لیبل در سه مدل شرینک لیبل اتوماتیک، دستگاه تونل بخار و دستگاه تونل سشواری ساخته می گردد. در ادامه به آنالیز ویژگی ها و شیوه کار هر کدام می پردازیم.

معرفی دستگاه های بسته بندی شیرینگ لیبل

شرینک لیبل اتوماتیک

دستگاه شرینک لیبل اتوماتیک قابلیت لیبل زدن روی انواع ظروف بطری در شکل های ساده و ویژه را دارا است. این دستگاه می تواند بطری هایی با جنس PET، شیشه، فلز و غیره را نیز برچسب بزند. دستگاه شرینک لیبل اتوماتیک از سرعت و دقت بالایی برخوردار است، از تکنولوژی روز جهان بهره می برد و می تواند با دستگاه های مشابه خارجی نیز رقابت کند. این دستگاه درای سنسورهای مختلف، Servo Motor Drive و البته PLC است؛ پنل کنترلی که قابلیت برنامه ریزی دارد.

فرایند کار دستگاه شرینک لیبل اتوماتیک

فرایند کار این دستگاه دو مرحله دارد. مرحله اول قرار دریافت لیبل شرینک بر روی بطری است. دستگاه شرینک لیبل اتوماتیک این مرحله را به شکل کاملاً اتوماتیک انجام می دهد.

روش کار به این صورت است: با قرار دریافت محصولات بر روی نوار نقاله دستگاه، کالا به سمت بخش لیبل زنی حرکت می نماید. با رسیدن به این قسمت از دستگاه، لیبل به شکل اتوماتیک روی بخش مورد نظر بطری قرار می گیرد. با وجود سنسورهای برش، هر لیبل با دقت زیادی برش می خورد. سپس لیبل در سر جایش قرار می گیرد.

بعد از آن در مرحله دوم، کالا به تونل گرمادهی می رسد. در این بخش با حرارت دیدن لیبل، فیلم شرینک اندازه بطری می گردد و سر جایش می چسبد.

دستگاه تونل بخار

دستگاه تونل بخار از جهاتی شباهت زیادی به دستگاه شرینک لیبل اتوماتیک دارد. این دستگاه نیز می تواند روی انواع ظروف و بطری با اشکال ساده و ویژه و همینطور انواع جنس های بطری از PET گرفته تا شیشه، فلز و غیره لیبل بزند.

فرایند کار در این دستگاه نیز دو مرحله دارد. با این تفاوت که در مرحله جای گذاری لیبل، احتیاج اپراتور است. اپراتور لیبل های برش خورده را در جای مورد نظر قرار می دهد. سپس کالا را روی نوار نقاله می گذارد. با گذشتن محصول از تونل بخار، فرایند گرمادهی انجام می گردد و برچسب اندازه بطری می گردد.

دستگاه تونل سشواری

دستگاه تونل سشواری هم مانند هر دو دستگاه قبلی، دستگاه شرینک لیبل اتوماتیک و دستگاه تونل بخار، می تواند روی انواع بطری از جنس PET، شیشه، فلز و غیره و با هر نوع طراحی ساده یا ویژه، لیبل زنی کند.

تفاوت دستگاه تونل سشورای با دستگاه تونل بخار، همانطور که از اسمش تعیین است، در نوع تونل های حرارتی است.

در دستگاه تونل سشواری، کالا بعد از جای گذاری برچسب توسط اپراتور، از تونلی با چهار سشوار صنعتی می گذرد. هر کدام از این چهار سشوار، به شکل جداگانه، قابلیت تنظیم درجه حرارت دارند.

سخن خاتمهی

در خاتمه یک بار دیگر باید از اهمیت شکل ظاهری کالا بگوییم. در آنالیز هایی انجام گرفته، تعیین شده ظاهر بسته بندی بیشتر از هر چیزی برای خریدار اهمیت دارد. ظاهر کالا نشان از برند دارد و برند تنها یک هویت نیست، برگ برنده است. ارزشی است که خریدار را به سوی کالا می کشد. در یک تحقیق میدانی در ایران، یک گروه شکلات سازی ایرانی، ظرف برند نوتلا را با شکلات خودشان و ظرف برند خودشان را با کالای نوتلا پر کردند. در نظرسنجی از شرکت نمایندگانی که هر دو محصول را تست نموده بودند، تقریباً همه محصولی را که در ظرف نوتلا بود پسندیدند (که در واقع با شکلات مارک داخلی پر شده بود). این نظرسنجی برای این بود که نشان دهد چقدر کیفیت محصول ایرانی بالا است، اما بیشتر از هر چیزی قدرت برنده و بسته بندی نوتلا را نشان داد. شرک نمایندگان این آزمایش اگر کیفیت محصول داخل ظرف نوتلا را هم سطح یا حتی بالاتر از ظرف برند داخلی بدانند، با وجود خاطرات شرینی که از نوتلا و محصولات جذاب و بسته بندی دلنشینش دارند، باز هم ناخودآگاه به برند شناخته شده شان امتیاز بالاتری می دهند.

در نهایت اگر می خواهید نوتلای صنعت خودتان باشید، کیفیت کالا تنها نکته مهم این راه نیست؛ بسته بندی کالا، هویت و برند شما را می سازد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1422

به "آشنایی با بسته بندی شیرینگ لیبل در صنایع آشامیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بسته بندی شیرینگ لیبل در صنایع آشامیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید