ارتباط سندروم التهابی کاوازاکی و ویروس کرونا؛ شواهد چه می گویند؟

به گزارش مجله باهام، گفته های ضد و نقیضی از این رابطه وجود دارد. این سندروم التهابی شدید در بچه ها با کرونا ویروس رابطه دارد یا نگرانی از این مورد بی دلیل است؟ در این رابطه بخوانید.

ارتباط سندروم التهابی کاوازاکی و ویروس کرونا؛ شواهد چه می گویند؟

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، اطلاعات موجود در ایران نشان می دهد سندروم کاوازاکی در ایران اندک و خفیف گزارش شده است.

بنا بر گفته های مسئولان ستاد کرونا، این بیماری همیشه در اواخر زمستان و اوائل بهار رخ می داده است اما همزمانی این سندروم با کرونا موجب نگرانی شده است.

در ایران آمار ابتلا به کاوازاکی افزایش نداشته است

این سندروم به خودی خود خطرناک نیست و به علت های ناشناخته ایجاد می گردد. همچنین ممکن است ویروس هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و سایر ویروس های را در پس زمینه خود داشته باشد.

نمی گردد با قاطعیت گفت که سندروم کاوازاکی با کرونا ارتباطی داشته است اما ایران نیز همچنان نسبت به آن مطمئن نبوده است و با قطعیت سخن نگفته است. در ایران موارد ابتلا به سندروم کاوازاکی بیش از سال های گذشته اعلام نشده است، در حالی که در اروپا از رشد چند برابری آن سخن می گویند.

این سندروم خود را ابتلا به شکل تب نشان می دهد، تبی که بیش از 5 روز ادامه دارد و شبیه مخملک است و تب بری به آن جواب نمی دهد.

این سندروم صورت و اندام ها را درگیر می نماید و به تدریج خوب می گردد. این سندروم در بچه ها زیر 5 سال ممکن است با توجه به التهابی بودن آن، به عروق قلب التهاب بدهد که اگر تشخیص ان به موقع باشد در اغلب مواقع بدون عوارض ماندگار، قابل درمان است.

بچه های که سندروم کاوازاکی را تجربه می نمایند ممکن است درد مفاصل و عضلانی را تجربه نمایند. در کم تر از 25 درصد نیز ممکن است به عروق قلب آن ها التهاب داده گردد.

درمان آن با آسپرین و آی جی جی است که برای آن ها عوارضی ندارد. باید دقت کنیم که بین 3 الی 6 ماه پس از این سندروم واکسیناسیون انجام ندهیم تا دچار مسئله ایمنی بچه ها نشویم.

مسئولان ستاد کرونا در این راستا گفته اند که نباید سندروم کاوازاکی را یک تظاهر عجیب و غریب از کرونا در بچه ها تلقی کنیم.

در صورتی که پیوستگی بین کرونا و سندروم کاوازاکی وجود داشته باشد نیز موجب خطرناک تر شدن این بیماری نمی گردد، زیرا ویروس ها ممکن است در پس زمینه این بیماری باشند و علتی برای خطرناک تر شدن کاوازاکی نیست.

مقامات بهداشتی سایر کشورها در خصوص این ارتباط چه گفته اند؟

اما همچنان نگرانی از ارتباط بین کرونا و سندروم کاوازاکی در خارج از ایران ادامه دارد. مقام های سلامت ایالات متحده امریکا در خصوص بیماری کاوازاکی اعتقاد دارند که با بیماری کووید 19 ارتباط دارد و نسبت به آن هشدار دادند. این بیماری در کشو؟رهای اروپایی نیز گزارش شده است.

در ایالات متحده امریکا در حالی که 100 مورد از این بیماری ثبت شده است، تا امروز 3 نفر از این افراد جان خود را از دست داده اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده در حال آنالیز شواهد ویروس کرونا هستند و به نظرشان هنوز تعیین نیست که این شرایط مختص بچه ها باشد.

نگرانی مقامات به علت مسائل ایمنی بدن در دوره کنونی است. اغلب چهار الی شش هفته بعد از آلودگی به این سندروم، علائم بروز پیدا می نماید و در این مدت پادتن در بدن بیماران فراوری می گردد.

بدن بچه ها زودتر از بروز این بیماری شروع به مبارزه می نمایند، اما اکنون که نقص ایمنی وجود دارد چه؟ همچنین در ایتالیا با توجه به افزایش ده برابری سندروم کاوازاکی در بچه ها نسبت به سال گذشته، شواهد موجود از ارتباط کووید 19 و این سندروم التهابی گزارش شده است.

مورد یک پسر بچه 9 ساله مارسی

مورد یک پسر بچه 9 ساله اهل مارس، این روزها توجه همه را برانگیخته است. گاردین روز شنبه 27 اردیبهشت مطلبی با این عنوان منتشر نموده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

این اتفاق نشان می دهد جهان هنوز پاسخی قطعی پیدا ننموده است که این بیماری آیا در بین بچه ها بالای 5 سال دیده می گردد و آیا این بیماری با کروناویروس ارتباط مستقیم دارد؟

در خصوص پسر 9 ساله مارسی گفته شده است که او در اثر بیماری کاوازاکی، سندروم التهابی مرتبط با کرونا درگذشته است.

پزشکان معالج این پسر فرانسوی گفته اند که او به علت تب مکرر در بیمارستان بستری شد و با توجه به علائم خفیف او را مرخص کردند. این پسر همان روز مجددا با علائم بیماری کاوازاکی به بیمارستان منتقل شد و پس از 6 روز به علت سکته قلبی که باعث آسیب مغزی شد، درگذشت.

آزمایش خون این پسر نشان می دهد که با کرونا ویروس در تماس بوده است اما هیچ علائمی نداشته است. او به علت همین که آنچنان علائمی نداشت به خانه فرستاده شد. پزشک او اعلام نموده است که کودک پس از انتقال مجدد به بیمارستان، علائم کاوازاکی را نشان داد.

اعتقاد بر این است که 144 فرد در فرانسه تا کنون با بیماری کاوازاکی تشخیص داده شده اند و آزمایش کرونای بیش از نیمی از آن ها مثبت بوده است.

افزایش این بیماری مدیر بهداشت عمومی فرانسه را نگران نموده است. بنابراین در پی شواهدی که فرانسه و ایتالیا، و همچنین ایالات متحده امریکا مطرح نموده اند، متخصصان در چنین شرایطی به کشورهایی که بیماری کرونا در آن ها اپیدمی شده است هشدار داده اند که احتمال شیوع بیماری کاوازاکی را پیش بینی نمایند.

راه های تشخیص کرونا از سندروم کاوازاکی

راه های تشخیص کرونا از این سندروم وجود دارد. سندروم کاوازاکی موجب می گردد که درهفته دوم پلاکت های بدن کودک را در حال افزایش قرار گیرد، در حالی که در کرونا چنین چیزی را نمی بینیم. مسائل پوستی در کرونا نادر است در حالی که در کاوازاکی شدید است.

در کاوازاکی تغییرات زبان و لب داریم که در کرونا چنین چیزی وجود ندارد. در کاوازاکی یکی از علائم مهم مبتلایان تب است در حالی که در بچه ها تب کرونا بسیار خفیف است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1122

به "ارتباط سندروم التهابی کاوازاکی و ویروس کرونا؛ شواهد چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط سندروم التهابی کاوازاکی و ویروس کرونا؛ شواهد چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید