اروپا، دلزده از یکجانبه گرایی های هم پیمان

به گزارش مجله باهام، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سیزده آبان 1399 برگزار خواهد شد.

اروپا، دلزده از یکجانبه گرایی های هم پیمان

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این رویداد که تحت تأثیر بروز همه گیری کرونا در دنیا است درمقایسه با سال های گذشته و انتخابات پیشین در این کشور با حواشی بسیاری روبرو بوده است. برخلاف انتخابات پیشین آمریکا که اروپا رویارویی دموکرات ها و جمهوری خواستار را با انگیزه و علاقه بسیاری پیگیری می کرد، در این انتخابات به رغم فرصت کوتاه باقی مانده، کارشناسان اروپایی به جای ارائه تحلیل، صرفا منتظر اعلام نتیجه قطعی هستند. یکی از دلایل مهم این دلسردی، این ذهنیت در اروپاست که جایگزین ترامپ فرق چندانی با او نخواهد داشت.

مروری بر آثار اندیشکده های اروپایی در کشورهای ایتالیا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و لهستان نشان می دهد پنج موردی که اروپایی ها در تحلیل های خود در مورد انتخابات آینده در آمریکا به آن ها واکنش نشان داده اند بر موضوعاتی چون ناکارآمدی ترامپ درمدیریت بحران کرونا؛ نتیجه بی اهمیت انتخابات برای کشورهای اروپایی؛ بی ثباتی درسیاست های داخلی آمریکا؛ ضرورت تغییر درسیاست های خارجی این کشور؛ و رویکرد آمریکا درقبال جمهوری اسلامی ایران بوده است.

مدیریت بحران کرونا:

از نگاه اروپایی، بروز بحران کرونا در آمریکا که منجر به مرگ افرادی بسیاری در این کشور شد، آثار حیثیتی مهمی برای ترامپ داشته است. تابه حال، ترامپ این اندازه منزوی نبود و نادیده گرفته نمی شد. این بحران، موجب خواهد شد رئیس جمهور جدید با مسائل مالی بسیاری روبرو باشد و درنتیجه، نفوذ ژئوپلیتیکی آمریکا بیش ازپیش کاهش یابد. ضعف مالی، موجب کاهش حمایت داخلی از ایفای نقش بین المللی آمریکا خواهد شد و هژمونی آمریکا بیش از گذشته زیرسؤال خواهد رفت. به تبع، بودجه دفاعی آمریکا نیز به شدت منقبض خواهد شد. ازطرف دیگر،باتوجه به مطالبات مردمی درمورد امنیتِ سلامت و بهبود درآمد به طور قطع ضرورت دارد تا برنامه های دولت آینده، بیشتر بر تاب آوری مالی و ایجاد زیرساخت متمرکز باشد.

نتیجه بی اهمیت انتخابات برای اروپا:

اروپایی ها باتوجه به رویکرد یکجانبه گرایانه ترامپ در چند سال گذشته و ارزیابی آن به عنوان راهبرد بلندمدت آمریکا، بر این باورند که در آینده، این رویکرد چه با حضور ترامپ و چه با پیروزی بایدن ادامه خواهد یافت. ازنظر اروپا، اهمیتی ندارد چه کسی در آمریکا انتخاب گردد، مسیری که ترامپ برای قطع روابط با هم پیمانان اروپایی اش پیموده، بازگشت ناپذیر است. بایدن نیز صرفا در درصورتی که واقع بینانه رویکرد متفاوتی درمورد موضوعاتی مانند ایران، تجارت با اروپا و روابط با چین و روسیه داشته باشد، می تواند برای اروپا اهمیت یابد.

سیاست های داخلی آمریکایی:

سوء مدیریت ترامپ در جریان شیوع کرونا، موجب شده است تنها 33 درصد از جمعیت این کشور مدیریت او در بحران سلامت عمومی را تأیید نموده و سایرین منتقد او باشند. به نظر اروپا، این احتمال تقویت شده است که ترامپ در دور دوم پیروز نگردد. در هر حال، جامعه آمریکایی آشکارا متفرق و تجزیه شده است و حتی بعضی شرایط فعلی در این کشور را غالب شدن فرهنگ جنگ نامیده اند. نامزدهای انتخاباتی نیز آتش این جنگ را با اظهارات خود شعله ور می نمایند. اعتراضات بی سابقه فعلی علیه تبعیض نژادی در آمریکا یکی از موضوعات اصلی بحث های سیاسی و انتخابات در این کشور است. شکاف بین رأی دهندگان آمریکایی به شدت درحال افزایش است. هریک از دو طرف، حامیان نامزد رقیب را به عنوان فردی با رویکرد مغایر با آن ها درنظر نمی گیرند، بلکه متعصبانه طرف مقابل را غیر آمریکایی و خائن به ارزش های ملت معرفی می نمایند. ضمن آن که روینمودهای بی سابقه دیگری نیز در آمریکا دیده می گردد؛ ازجمله این که بعضی از جهورخواستار به شدت برای شکست ترامپ کوشش می نمایند. به نظر اروپا، حتی اگر ترامپ پیروز گردد، بازنده واقعی، جامعه آمریکاست که دچار شکاف عمیقی شده است. فرهنگ جنگ داخلی در این کشور سایه انداخته است و مردم در انتظار بهبود شرایط بهداشت و سلامت، و درآمد هستند.

سیاست های خارجی آمریکا:

ازنظر سیاست خارجی، ترامپ در شرایط بغرنجی است که نتیجه یک جانبه گرایی او به ویژه درتقابل با اروپا است. هم پیمانان سنتی آمریکا، نه فقط به ترامپ به عنوان رهبر کشور نگاه نمی نمایند، بلکه حتی به او اعتماد هم ندارند. پس از بحران کرونا، انتظار اروپا از آمریکا، به دست دریافت رهبری دنیای بود که متأسفانه این هم پیمان اصلیِ اروپا، با رویکردی یک جانبه، مانع تحقق رایزنی های دیپلماتیک برای کاهش اثرات بحران کرونا شد و پیوسته درحال دامن زدن به شکاف هایی است که چین از آن ها بهره برداری می نماید. کارنامه ریاست جمهوری ترامپ سرشار از شکست های مختلفی درمورد کره شمالی، غرب آسیا، روابط با چین و روسیه است. از نظر رهبران اروپا، ترامپ با خروج یک جانبه از توافق هسته ای با ایران و خروج از توافقات نظارت تسلیحاتی با روسیه، صدمه جبران ناپذیری به امنیت اتحادیه اروپا وارد نموده است. به نظر می رسد درصورت انتخاب دوباره ترامپ، بیشتر رهبران اروپایی تمایلی به ملاقات و برقراری روابط دوجانبه با او نخواهند داشت.

رویکرد درقبال ایران:

آشفتگی و سردرگمی ایالات متحده در سیاست هایش در غرب آسیا موجب شده است این موضوع به یکی از بحث های داغ انتخابات آمریکا تبدیل گردد. درنتیجه، دموکرات های آمریکایی مجبور شده اند جایگزین شفافی برای سیاست اول آمریکای ترامپ ارائه دهند که باتوجه به آن، اروپایی ها امیدوارند تا رفتار آمریکا در غرب آسیا تعدیل گردد. از نظر اروپا، سیاست خارجی ترامپ درمقابل جمهوری اسلامی ایران و اتخاذ سیاست فشار حدبیشتری به طور کامل شکست خورده است.

مدیرعامل موسسه مطالعاتی ابرار معاصر

منتشر شده در روزنامه شرق . 11 شهریور 1399

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1303

به "اروپا، دلزده از یکجانبه گرایی های هم پیمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا، دلزده از یکجانبه گرایی های هم پیمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید