ارزش گنجینه حیرت انگیز توت عنخ آمون چقدر است؟

به گزارش مجله باهام، کارشناسان icsid معتقدند که تابوت تمام طلای توت عنخ آمون بیش از یک میلیون و 700 هزار دلار معادل 69 میلیارد و 700 میلیون تومان ارزش دارد. ماسک مرگ نیز با توجه به اهمیت باستانی آن حدود دو میلیون دلار که معادل 82 میلیارد تومان است، ارزش گذاری شده است.

ارزش گنجینه حیرت انگیز توت عنخ آمون چقدر است؟

خبرنگاران | توت عنخ آمون یک فرعون مصری بود که از سال 1332 تا 1323 قبل از میلاد حکومت کرد. او بیشتر به خاطر کشف مقبره دست نخورده خود در سال 1922 به وسیله هوارد کارتر و لرد کارناروون مشهور است. کشفی که به محبوبیت مصر باستان در دنیای مدرن یاری کرد.

به گزارش خبرنگاران ، توت عنخ آمون یک فرعون قدرتمند نبود و حکومت او تا حدودی عادی و بدون جنگ سپری شد. با این حال، اشیای عجیب و غریب یافت شده در مقبره او، از جمله روبند درخشانی که مومیایی او را پوشانده بود، یکی از شناخته شده ترین چهره های مصر قدیم را ساخته است. دلیل مرگ زودهنگام او همچنان پنهان است و محل فرضیه و بحث های بسیاری در بین مورخان بوده است.

او فرزند فرعون آخناتون و ملکه نفرتیتی بود و در نه یا ده سالگی پس از وفات اسمنخکاره فرعون شد.

حکومت توت عنخ آمون پس از تغییرات شدیدی که به وسیله پدرش آخناتون اعمال شده بود، شیوه های اجتماعی سختگیرانه و متعارف مصری را حذف کرد. او از مرکز تازه آخناتون رفت و مرکز خود را آمارنا در تبس قرار داد. توت عنخ آمون علاوه بر این، دین مرسوم شرک آلود را دوباره بازگرداند و آن را جایگزین دین توحیدی آتنیسم پدرش کرد.

کشف مقبره توت عنخ آمون

مقبره توت عنخ آمون در سال 1922 به وسیله هاوارد کارتر، باستان شناس انگلیسی و لرد کارناروون، اشراف زاده انگلیسی و مصر شناس آماتور، در دره پادشاهان کشف شد. مقبره تقریباً دست نخورده بود. جالب است بدانید که کشف مقبره توت عنخ آمون و جنجال رسانه ای متعاقب آن، باعث افزایش علاقه مردم دنیا به مصر باستان و فرهنگ آن شد.

دلیل مرگ توت عنخ آمون در جوانی هنوز معین نیست. بعضی از مورخان بر این باورند که او ممکن است بر اثر جراحتی که احتمالاً در حین شکار متحمل شده است جان باخته باشد، در حالی که بعضی دیگر احتمال می دهند که او ترور شده باشد. مطالعه ای در سال 2010 روی مومیایی توت عنخ آمون نشان داد که او ممکن است به دلیل عوارض ناشی از شکستگی پایش که عفونی شده مرده باشد. با این حال، نتایج این مطالعه به وسیله کارشناسان دیگر مورد مناقشه قرار گرفته است.

مقبره توت عنخ آمون حاوی اقلام فراوانی از جمله نقاب طلایی مرگ، جواهرات، مجسمه ها و اسلحه بود. ماسک طلایی مرگ یکی از مشهورترین اشیای مصر باستان است و اکنون در موزه مصر در قاهره نگهداری می گردد.

در مقبره توت عنخ آمون چه بود؟

اتاق دفن توت عنخ آمون حاوی اشیاء مختلفی از جمله موارد زیر بود:

  • مومیایی فرعون : جسد مومیایی شده توت عنخ آمون در مجموعه ای از تابوت های تودرتو قرار داده شد که درونی ترین تابوت از طلای جامد ساخته شده بود.
  • ماسک طلایی مرگ : سر فرعون با نقاب طلایی مرگ پوشیده شده بود که با سنگ های قیمتی تزئین شده بود و با طلسم هایی از کتاب مردگان نوشته شده بود.
  • جواهرات: مقبره توت عنخ آمون حاوی جواهرات فراوانی از جمله انگشترها، دستبندها، گردنبندها و آویزهای ساخته شده از طلا و سنگهای قیمتی بود.
  • مجسمه ها: مقبره حاوی چندین مجسمه فرعون و خدایان دیگر بود که از طلا، برنز و مواد دیگر ساخته شده بودند.
  • سلاح ها: مقبره توت عنخ آمون حاوی سلاح های زیادی از جمله کمان، تیر و خنجر و بعلاوه زره و سایر تجهیزات نظامی بود.
  • مبلمان: مقبره حاوی تعدادی اثاثیه از جمله صندلی، تخت و میز از چوب، طلا و موارد دیگر بود.
  • غذا و سایر لوازم : مقبره حاوی اقلامی بود که برای تأمین نیازهای فرعون در زندگی پس از مرگ (عقیده عجیب مصریان باستان) از جمله غذا، نوشیدنی و سایر لوازم در نظر گرفته شده بود.
  • اشیاء مذهبی : این مقبره حاوی چندین طلسم و اشیاء دیگر با اهمیت مذهبی یا جادویی بود، از جمله سوسک اسکراب که اعتقاد بر این بود که در زندگی پس از مرگ از فرعون محافظت می نماید.

ارزش مقبره توتان عنخ آمون

برآورد هزینه اشیاء موجود در مقبره توت عنخ آمون سخت است، زیرا آن ها بیش از 3000 سال پیش ساخته شده اند و ارزش شان در آن موقع بسیار متفاوت بوده است. با این حال، معین است که مقبره دارای انبوهی از اشیاء با ارزش و مجلل از جمله جواهرات طلا، سنگ های قیمتی، مجسمه ها و سایر اشیاء قبر بوده است. تنها ماسک طلایی مرگ که مومیایی فرعون را پوشانده بود، امروز میلیون ها دلار ارزش دارد. ارزش کل اشیاء موجود در مقبره با استاندارد های مدرن کاملاً قابل توجه است.

اما کارشناسان icsid معتقدند که می توان محدود ارزش مقبره را محاسبه کرد. آن ها مدعی اند که ساخت تابوت تمام طلای توت عنخ آمون با 110 کیلوگرم طلا انجام شده که بیش از یک میلیون و 700 هزار دلار معادل 69 میلیارد و 700 میلیون تومان ارزش دارد. ماسک مرگ نیز با توجه به اهمیت باستانی آن حدود دو میلیون دلار که معادل 82 میلیارد تومان است، ارزش گذاری شده است.

بعلاوه ارزش ارابه ها، تاج و تخت و جواهرات نیز دو میلیون دلار تخمین زده شده است.

البته به نظر می رسد که در این محاسبه کارشناسان icsid بیشتر ارزش طلای به کار رفته در گنجینه را ملاک قرار داده اند و هزینه های انجام شده در آن دوره را محاسبه نموده اند.

این در حالی است که متخصصان این حوزه معتقدند که ارزش گنجینه مقبره توت عنخ آمون به خاطر منحصر به فرد بودن آن به چند صد میلیون دلار می رسد.

منبع: فرادید
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2299

به "ارزش گنجینه حیرت انگیز توت عنخ آمون چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش گنجینه حیرت انگیز توت عنخ آمون چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید