افزایش سهم معلمان در آزمون سرانجام سال

به گزارش مجله باهام، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کنکور در دهه سوم تیر برگزار خواهد شد، گفت: سهم ارزیابی معلمان را در آزمون ها افزایش دادیم.

افزایش سهم معلمان در آزمون سرانجام سال

به گزارش گروه اجتماعی مجله باهام، محسن حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در کنار آموزش های تلویزیونی آموزش مجازی دانش آموزان را پیگیری کردیم و برای نظارت بر فعالیت معلمان در بحث آموزش مجازی سامانه شاد ایجاد شد، اظهار کرد: در ایامی که مدارس باز بود تا 75 درصد محتوای آموزشی و البته در پایه دوازدهم مقداری بیشتر، تدریس شده بود و هم اکنون در شبکه شاد ارزیابی از مجموعه آموخته های دانش آموزان تا به امروز انجام خواهیم داد و باقی دوره آموزشی را طبق محتوای هر پایه به خاتمه می رسانیم .

وی اضافه نمود: هم اکنون 9.5 میلیون نفر به شبکه شاد پیوستند که 112 هزار مدیر و 15 هزار معلم در این سامانه اعزام شده اند، 7 میلیون کاربر فعال دارد که کارهای آموزشی را انجام می دهند و یک میلیون و 700 هزار کلاس درس تشکیل شده است, در طول سه روز اخیر که آمار تراکنش ها را گرفتیم 96 میلیون فایل مبادله شده و 234 میلیون پیغام در محیط کاملاً امن و ایزوله بین معلم و دانش آموز مبادله شده است، در فضای شاد این امکان وجود ندارد که دانش آموزان با یکدیگر مبادله پیغام داشته باشند.

اولویت با برگزاری امتحانات به شیوه حضوری است

وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی دانش آموزان و امتحانات آنها عنوان نمود: ما به عنوان متولی امر آموزش جامعه مسئول هستیم، آموزش را در دسترس همه دانش آموزان قرار داده و از انتقال مفاهیم مطمئن شویم در این روش مدیرمدرسه، منطقه و استان می توانند کنترل داشته باشند که چه محتوایی آموزش داده شده و فرایند آموزش دانش آموزان چگونه پیش می رود از حیث برگزارس آزمون ها هم تابع سیاست های وزارت بهداشت هستیم، پس از خاتمه دوره آموزشی اگر بتوان با رعایت پروتکل آزمون ها را حضوری برگزار کرد این کار را انجام می دهیم.

سهم ارزیابی معلمان در امتحانات افزایش یافت

حاجی میرزایی ادامه داد: سهم معلمان را در آزمون افزایش داده ایم چون پنج ماه ابتدای سال را با دانش آموزان کار نموده اند و ارزیابی از آنها دارند و به آزمون هم نمره اختصاص داده خواهد شد.

وی در ادامه درباره فرایند کار در شبکه شاد گفت: در این شبکه، معلم محتوای آموزشی را بارگذاری و در اختیار دانش آموزان قرار می دهد و آنها می توانند سوالات خود را بپرسند، ترجیح ما این است که در ساعات معینی این کار انجام گردد اما می خواهیم ساعات را تغییر دهیم تا همه دانش آموزان بتوانند حضور داشته باشند مثلاً کلاس های دوره ابتدایی صبح ها یا متوسطه عصرها باشد، همه باید به عضویت شبکه شاد در بیایند مباحث آموزشی آغاز و ارزیابی کنیم تا متناسب با آن کار را پیش ببریم.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: ممکن است در آینده هم با شرایط غیر منتظره روبه رو شویم حتی با احتمال کم دوباره با بازگشت کرونا در سال تحصیلی جدید روبرو شویم و باید از هم اکنون آماده باشیم و کار را مدیریت کنیم.

وی درباره مزایای شاد برای معلمان و اینکه آیا امکان ذخیره فایل ها برای دانش آموزان وجود دارد، متذکر شد: قطعاً امکان ذخیره کردن وجود دارد و ما هم برای نظارت و ارزیابی بر کارها دسترسی داریم, معلم مسئول اتمام سال تحصیلی است و باید محتوا را به دانش آموزان منتقل کند، کار او تعطیل نشده است و باید امکانات در اختیارش باشد، معلمان با علاقه مندی به میدان آموزش مجازی آمدند و وظیفه ما حمایت و قرار دادن امکانات بود تا آسان تر کار را انجام دهند بنابراین کار آنها را تسهیل کردیم تا سال تحصیلی را با موفقیت به اتمام برسانند.

معلمان می توانند تدریس خود را به اشتراک بگذارند

حاج میرزایی ادامه داد: در آینده معلمان می توانند تدریس های خود را با دانش آموزان و معلمان دیگر در بستر شبکه شاد به اشتراک بگذارند و توانمندی های خود را به دیگران ارائه دهند این کار به شناسایی افراد خلاق یاری می نماید و منبع درآمدی برای معلمان با توجه به اینکه تدریس آنها چقدر مورد بازدید و استفاده قرار می گیرد، خواهد شد.

بازگشایی مدارس به صورت منطقه ای امکان پذیر نیست

وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در استان هایی که شرایط آنها سفید است، گفت: برای این کار اشکالات زیادی وجود دارد، 30 درصد معلمان ما تردد می نمایند یعنی ممکن است از منطقه قرمز به منطقه سفید بفرایند و نگرانی ها را تشدید می نماید و در هر منطقه ای مدارس را باز کنیم احتیاج است پروتکل های وزارت بهداشت رعایت گردد از جمله فاصله اجتماعی اما در بسیاری از کلاس های درس نمی توان یک متر فاصله را ایجاد کرد همچنین در آنالیز های محققین و حدود 12 درصد تعطیلی مدارس در فاصله گیری اجتماعی موثر است و 22 درصد سهم ترددها کاهش می یابد در تمام جهان مدارس اولین جایی است که تعطیل می گردد و آخرین جایی است که باز می شوند.

وی گفت: برای بازگشایی مدارس تابع سیاست های وزارت بهداشت هستیم که آنها اعلام کردند تا اطلاع ثانوی باید مدارس بسته باشد تا شرایط لازم فراهم گردد.

کنکور دهه سوم تیر برگزار می گردد

حاجی میرزایی درباره برگزاری کنکور عنوان نمود: دانش آموزان پایه دوازدهم اهمیت ویژه ای دارند و معمولاً حدود 90 درصد محتوای آموزشی تا آخر اسفند تمام می شد و آغاز سال تحصیلی جدید همراه با مرور درس ها بود، برای پایه دوازدهم تصمیم گرفتیم تا اردیبهشت ماه درس ها به اتمام برسد، اردیبهشت برای جمع بندی مطالب باشد و امتحانات نهایی تا هفته سوم خرداد ماه ادامه دارد، هفته سوم خرداد می تواند خاتمه امتحانات نهایی باشد و بعد از آن سه هفته احتیاج است تا داوطلبان آمادگی شرکت در کنکور را داشته باشند بر این اساس دهه سوم تیر زمان برای برگزاری کنکور است و اگر اتفاقات غیرقابل پیش بینی بیفتد شرایط تغییر خواهد نمود.

وی درباره برگزاری امتحانات نهایی عنوان نمود: چون دانش آموزان فقط امتحان می دهند و برمی گردند، می توان سالن های بزرگتر گرفت و فاصله اجتماعی را رعایت کرد و پروتکل های وزارت بهداشت را رعایت خواهیم کرد، تاکید داریم که امتحانات به صورت حضوری باشد اما اگر شرایط به گونه ای باشد که پروتکل وزارت بهداشت اجاره برگزاری آزمون حضوری را ندهد به شیوه غیر حضوری نیز می توانیم امتحانات نهایی را برگزار کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روزانه یک میلیون و 100 هزار نفر به شاد می پیوندند و ممکن است بعضی جاها مسائلی داشته باشد، اضافه نمود: شماره تلفن هایی پیش بینی شده است که خانواده ها می توانند با آن تماس گرفته و مسائل را آنالیز نمایند همچنین نصب شاد بر روی ios فراهم شده و نسخه وب آن فعال است.

سرعت بارگذاری مطالب در شاد از سامانه های خارجی بیشتر

وی بیان نمود: نکته مهم این است که جامعه ما 100 سال است آموخته که به کلاس درس برود و به شیوه رو در رو آموزش ببیند هم اکنون کرونا ما را به سمت آموزش مجازی کشانده که نسبت به آن استرس داریم و این طبیعی است امیدواریم به تدریج با صبر و حوصله و مدارای مردم مسائل حل گردد، روزانه 30 یا 40 سوال پرتکرار مردم آنالیز و پاسخ می داده می گردد و تیم فنی از بهترین افراد مسلط به ما اطمینان دادند مسائل فنی را برطرف می نمایند و اطمینان دادند بارگذاری مطالب در شاد از بارگذاری در سامانه های خارجی سریع تر است و کوشش می کنیم شرایط مطلوب تر ایجاد گردد، هیچ اپلیکیشن داخلی در ایران نیست که این تعداد کاربر داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که خانواده ها درباره حفظ اطلاعاتشان و این که در اختیار بخش خصوصی قرار نگیرد نگران هستند، عنوان نمود: امنیت اطلاعات آنها برای ما بسیار اهمیت دارد و یکی از دلایل ایجاد پیغام رسان اختصاصی امنیت اطلاعات و سالم بودن محیط است و مجموعه اطلاعات در دست آموزش و پرورش است و به جایی داده نمی گردد.

اینترنت رایگان در شبکه شاد فراهم می گردد؟

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا هزینه های اینترنت در شبکه شاد رایگان خواهد بود؟ عنوان نمود: در ستاد کرونا طرح موضوع کردیم به جهت اینکه آموزش مجازی جایگزین آموزش رسمی شده است و اینترنت در شبکه رایگان باشد، مصوبه ای در این زمینه وجود دارد و کوشش می کنیم شرایط برای کاربران آسان و اینترنت رایگان مصوب گردد، هم اکنون تأمین منابع آن مهم است که در کوشش برای تحقق آن هستیم.

روش های جایگزین در مناطقی که نمی توانند شاد را نصب نمایند

وی اضافه نمود:ما راضی نیستیم اختلال در زندگی فردی پیش بیاید و زیر این بار سنگین رفتیم تا به خانواده ها آرامش دهیم و اختلال در یادگیری دانش آموزان ایجاد نگردد خود را مسئول آموزش آنها می دانیم و افرادی که نمی توانند شاد را نصب نمایند به روش دیگر برای آموزش آنها فکر می کنیم اولویت نخست ما شاد است اما اگر جایی نتوانند از جمله در مناطق محروم کلاس ها را به صورت حضوری برگزار می کنیم و از تلویزیون محلی و بسته های آموزشی استفاده خواهیم کرد، به مدیران گفته ایم معلمان باید آگاه شوند و به این سامانه بپیوندند تا جریان آموزش را دنبال نمایند اگر جایی اینترنت نباشد پس از کسب اطلاعات لازم به تفکیک هر مدرسه برای آنها تصمیم گیری می گردد و آموزش ها را جبران می کنیم.

بنیاد مستضعفان برای تامین ابزار لازم برای دانش آموزان احتیاجمند یاری می نماید؟

حاج میرزایی در پاسخ به این پرسش که در حاشیه شهرها ممکن است افرادی که به لحاظ اقتصادی ضعیف تر هستند توانایی تامین هزینه های اینترنت یا ابزار هوشمند را نداشته باشند، آیا قرار نیست به یاری بنیاد مستضعفان و سایر نهادها از جمله کمیته امداد ابزار لازم را در اختیار آنها قرار دهید؟ عنوان نمود: هر اقدامی مستلزم اطلاعات دقیق است هم اکنون اطلاعات دقیقی نداریم که چه افرادی دچار مشکل می شوند و وقتی آمار به دست آمد قطعاً تصمیم خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش، خانواده هایی که چند فرزند دانش آموز دارند چگونه می توانند با یک گوشی آموزش ها را پیگیری نمایند؟ اضافه نمود: متناسب با اطلاعاتی که از مناطق می گیریم در دو نوبت صبح و بعد از ظهر کلاس ها توزیع می گردد مثلاً دوره ابتدایی صبح و متوسطه در بعد از ظهر تا بتوانند آموزش تمام فرزندان را پیگیری نمایند، تدریس هایی که در شبکه شاد آغاز شده کارهایی است که معلمان آغاز کردند آغاز رسمی آموزش در شاد به همراه دستورالعمل معاونان آموزشی با انضباط و کنترل بیشتر و بهتر دنبال خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه گفت: انکار نمی کنیم که مسائل وجود دارد و کوشش می کنیم تا برطرف گردد به خانواده ها می گویم برای استمرار آموزش فرزندان آن ها راه دیگری پیدا نکردیم و باید در راستا آموزش مجازی تمرین کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 30 خرداد 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1071

به "افزایش سهم معلمان در آزمون سرانجام سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سهم معلمان در آزمون سرانجام سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید