بازگشایی مدارس از 15شهریور؛ کدام دانش آموزان به مدرسه می فرایند؟

به گزارش مجله باهام، وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام آخرین شرایط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، به سوالات خبرنگاران پیرامون مسائل مختلف پاسخ داد.

بازگشایی مدارس از 15شهریور؛ کدام دانش آموزان به مدرسه می فرایند؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در نشست خبری اش با اصحاب رسانه در آستانه آغاز سال تحصیلی ضمن تسلیت ایام محرم گفت: سال جاری فضای بعضی مدارس برای استقرار هیئات مذهبی مناسب بود. فضای مدارس در مناطقی که میسر بود در اختیار هیئات مذهبی نهاده شد و عزاداری به بهترین وجه جریان داشت که ادای دینی از سوی وزارت آموزش و پرورش به همه عزاداران حسینی بود.

وی با بیان اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید قرار داریم گفت: همیشه آغاز سال تحصیلی یک باب عظیم فرهنگی و رویدادی است که زندگی خانواده ها را تحت الشعاع قرار می دهد و همه جامعه آن را حس می نمایند. امیدوارم سال جاری هم با همه سختی ها و محدودیت ها سال تحصیلی خوبی را آغاز کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید نمود: هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم گردد. متعهد هستیم آموزش را به همه دانش آموزان صرف نظر از موقعیت ها و دسترسی که دارند ارائه دهیم و این کار را انجام خواهیم داد. نکته دوم آموزش حضوری است. در تمام جهان اصل بر آموزش های حضوری است، زیرا هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: ارتباط و تربیت اجتماعی دانش آموزان با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست و تنها چیزی که حضور را محدود می نماید قواعد بهداشتی است وگرنه ارتباط چهره به چهره معلمان ارجحیت دارد به ویژه در دوره ابتدایی که تربیت اهمیت ویژه ای می یابد.

مراقبت از سلامت دانش آموزان مهمترین اصل آغاز سال تحصیلی جدید

وی با بیان اینکه سال قبل دو سوم دوره آموزش طی شده بود که مدارس تعطیل شد و معلمان دانش آموزان خود را می شناختند گفت:، اما سال جاری اصل بر این است که ارتباط با معلم برقرار گردد و آشنایی بین معلمان و دانش آموزان ایجاد گردد.

وزیر آموزش و پرورش بر مراقبت از سلامت دانش آموزان تاکید نمود و گفت: حداکثر مراقبت را به عمل خواهیم آورد. مدارس مطلع شده اند و دستورالعمل ها ابلاغ شده است. کوشش می کنیم محیط مناسبی را فراهم کنیم و خانواده ها باید مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: یک اصل مهم فعال بودن مدرسه است. اختیارات ویژه ای به شورای مدارس داده ایم که می توانند در چارچوب ضوابطی که برای آن ها معین نموده ایم آموزش را ادامه دهند. سال جاری معلمان نقش متمایزی دارند. اکنون با شرایط متفاوتی روبه رو شده ایم و خلاقیت و ایده های نو صندلی مهمی دارد.

مدارس برنامه های آموزشی را با خانواده ها مرور می نمایند

حاجی میرزایی به ارتباط بین خانه و مدرسه و نقش خانواده ها نیز اشاره نمود و گفت: سال های قبل خانواده ها با آسودگی خاطر بیشتری فرزندشان را به مدرسه می سپردند، اما سال جاری حساسیت بیشتر است و درخواست می کنیم خانواده ها در تمام ایام در کنار مدارس باشند. به مدارس گفته ایم برنامه های آموزشی را با خانواده ها مرور نمایند و برای آن ها شرح دهند که می خواهند چه نمایند.

آغاز آموزش های تلویزیونی از 15 شهریور

وزیر آموزش و پرورش همچنین به نقش بی بدیل رسانه ها اشاره نمود و اضافه نمود: انتظار هست خود دانش آموزان هم با جدیت بیشتر امر آموزش را دنبال نمایند. رسانه ملی نیز به عنوان شریک آموزش در کنار ماست و صندلی مهمی دارد. در نقاطی که دسترسی اینترنت وجود ندارد تلویزیون می تواند آموزش های لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. از 15 شهریور برنامه های آموزشی تلویزیونی آغاز می گردد. ایران باید سراسر مدرسه بگردد.

رونمایی از شاد جدید، سه روز دیگر

حاجی میرزایی اضافه نمود: مدرسه تلویزیونی می تواند همه خانه ها را به مدرسه تبدیل کند. محتوای کلیه دروس در تمام مقاطع تحصیلی را فراوری نموده ایم که هم روی شبکه شاد بارگذاری می گردد و هم در اختیار خانواده ها و معلمان و دانش آموزان قرار می گیرد.

وی به توسعه ظرفیت های شبکه شاد اشاره نمود و گفت: روز پنجشنبه شبکه شاد با ظرفیت های جدید رونمایی خواهد شد.

گروه بندی دانش آموزان برای حضور در مدارس برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تجارب آموزشی کشور های جهان اضافه نمود: ما روش های تلفیقی را مدنظر قرار دادیم. کلاس ها حضوری برگزار می شوند البته اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونه ای باشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نگردد باید گروه بندی کنیم. برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان گروه بندی می شوند و ورود و خروج و حضورشان در قالب گروه های مختلف خواهد بود. کل محتوای آموزشی مورد بازبینی نهاده شده و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده گردد معین شده و آن ها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می گردد.

حاجی میرزایی اضافه نمود: امیدواریم با اقدامات اجرا شده هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نباشد و این تضمین آموزش و پرورش برای همه مردم است.

35 درصد مدارس حضوری تدریس می نمایند

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آن ها در کشور به صورت غیرحضوری خواهد بود؟ اظهار کرد: 35 درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از 50 دانش آموز است و می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله را رعایت نمایند، کلاس ها طبق روال عادی برقرار است.

وی اضافه نمود:، اما در خصوص بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش ها است. درباره 65 درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش آموزان به گونه ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم، اما در قالب گروه بندی های متفاوت که بعضی روز های فرد و بعضی روز های زوج به مدرسه بیایند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد گفت: برنامه ریزی های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با شرایط تصمیم گیری می نمایند و فعالیت آموزشی را آغاز می نمایند.

آغاز متفاوت سال تحصیلی برای کلاس اولی ها

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور کلاس اولی ها در مدرسه گفت: کلاس اولی ها اهمیت ویژه ای برای ما دارند و تاکید ما بر این است که حتی اگر شده به صورت محدود و دونفر دونفر حتما باید به همراه خانواده به مدرسه بفرایند و با معلم خود آشنا شوند. جریان آموزشی اتکای بیشتری بر حضور در کلاس ها دارد.

تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم

حاجی میرزایی با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای ستادملی کرونا در کمیته آموزشی و کمیته اجتماعی و امنیتی حضور فعالی در تصمیم گیری ها داریم گفت: هرتصمیمی که در ستادملی کرونا اتخاذ می گردد ما در آن حضور داشتیم و دیدگاه های خود را مطرح نموده ایم و آموزش و پرورش بر آنچه تصمیم گرفته شده توافق داشته است.

شرایط آموزش ها در حاشیه شهر ها

حاجی میرزایی درباره فرایند آموزش در حاشیه شهر ها نیز اظهار کرد: هرجا تعداد دانش آموزان بیش از حدی باشد که فاصله گذاری ممکن نباشد باید گروه بندی شوند. برای آن ها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده تری دارد ارائه می گردد حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با فراوری بسته های یادگیری و ارتباط با معلم آموزش را دنبال خواهیم کرد.

معین تکلیف هزینه اینترنت شبکه شاد قبل از آغاز سال تحصیلی

حاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما نهاده شده و پیشنهاد هایی به ستاد کرونا دادیم. کمیته ای برای آنالیز موضوع معین شد که پیشنهاد کمیته معین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی تصمیم گیری نشده و قبل از آغاز سال تحصیلی معین تکلیف خواهد شد.

کوشش ها برای ارائه سیمکارت دانش آموزی برای تامین امنیت

وی درباره امنیت دانش آموزان در مراجعه به اینترنت گفت: یکی از دغدغه های مهم ما همین موضوع بوده است. با اپراتور ها صحبت شده و کوشش بر این است که سیمکارت دانش آموزی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد که دسترسی به اینترنت ایمن دارد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید نمود که سال جاری سال تحصیلی ما بدون مشارکت فعال و موثر خانواده ها پیش نمی رود و نظارت و همکاری آن ها بسیار مهم است. برای آموزش خانواده ها نیز برنامه ریزی هایی در انجمن اولیاء و مربیان انجام داده ایم و کانالی در شبکه شاد به همین منظور ایجاد شده است.

به جز مدارس مناطق قرمز؛ 15 شهریور تمامی مدارس باز و دانش آموزان به مدرسه می فرایند.

اطلاع رسانی ها از سوی مدارس صورت می گیرد

وزیر اموزش و پرورش در پاسخ به اینکه خانواده ها هنوز تکلیف خود را نمی دانند، شنبه مدارس باز است یا خیر؟ بیان کرد: روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بنابر این است که همه مدارس به صورت حضوری دایر باشند مگر منطقه ای که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام گردد که قرمز است و مدارس اجازه بازگشایی ندارند. حتی اگر منطقه ای زرد باشد کلاس ها برگزار می گردد، ولی با تعداد محدودتر دانش آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده ها اطلاع رسانی می گردد.

وی درباره تهیه تبلت ارزان گفت: ظرفیت فراوری داخلی پایین است و امکان واردات و تامین منابع اقتصادی لازم در این زمان کوتاه سخت است. پیگیری هایی در حال اجرا است، اما فرض را بر این گذاشته ایم برای آن ها که تبلت ندارند آموزش را به طرق دیگری ارائه کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای آغاز سال تحصیلی با کمبود معلم روبه رو نیستید؟ اظهار کرد: یک تعداد نیروی رسمی و یک تعداد نیروی حق التدریس داریم که استخدام نیستند. اگر نیرو های حق التدریس را درنظر بگیریم احتیاجمان برای سال آینده مرتفع شده است. الزام داریم از کسانی که از قبل سال 91 به صورت حق التدریس با ماهمکاری نمایند استفاده کنیم که از آن ها هم استفاده می کنیم.

ساعات کاری معلمان معین شده است

حاجی میرزایی اضافه نمود: توافق نامه های نیروی انسانی با همه استان ها امضاء شده است و اگر در آغاز سال تحصیلی مسئله ای پیش بیاید به سرعت اقدامات لازم انجام خواهدشد. ساعت کار معلمان معین است و در چارچوب زمانبندی معین شده عملیات آموزش را پیگیری می نمایند.

کوشش ها برای کاهش هزینه اینترنت شبکه شاد

وی در ادامه با بیان اینکه کوشش می کنیم تا جایی که می گردد هزینه اینترنت را برای استفاده از شبکه شاد کاهش دهیم و حتی رایگان کنیم، درباره استفاده از پلتفرم های دیگر گفت: چارچوبی معین شده که مجموعه های دیگر به خصوص مدارس غیردولتی چه طور می توانند از قالب های مکمل استفاده نمایند. بستر رسمی آموزش شبکه شاد است، اما اگر برای آموزش های تکمیلی بخواهند از پلتفرم هایی استفاده نمایند مقرراتش تدوین شده که ابلاغ خواهد شد و بخش خصوصی می تواند همکاری نمایند.

دانش آموزان در موعد مقرر کتاب های درسی را دریافت خواهند کرد

وزیر آموزش و پرورش درباره شرایط توزیع کتاب های درسی هم اظهار کرد: توزیع کتاب های درسی نگران نماینده نیست، شرایط استان ها هرروز پیگیری می گردد و مطمئن هستیم آغاز سال تحصیلی را با کتاب های درسی دنبال می کنیم. بعضی دیر در مدرسه ثبت نام نموده اند یا محل سکونتشان تغییر نموده، اما آن ها که ثبت نام نموده اند حتما در موعد مقرر کتاب درسی خود را دریافت خواهند کرد.

حاجی میرزایی درباره شرایط آموزش دانش آموزان با احتیاج های ویژه نیز گفت: تدابیر لازم از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی اندیشیده شده است. در نسخه جدید شبکه شاد امکانات و کانال هایی درنظر گرفته شده و کوشش می گردد آموزش آن ها آسیب نبیند.

تامین سرانه بهداشتی مدارس برای سال تحصیلی جاری

وی درباره اعتبارات لازم برای ضدعفونی مدارس اظهار کرد: 100 میلیارد تومان سرانه بهداشتی مدارس درنظر گرفته شده است. سال جاری مجدد 30 میلیارد تومان در مدارس کشور توزیع شد. اگر کمبودی باشد حتما تامین خواهد شد. رایزنی هایی با سازمان برنامه اجرا شده و برای آغاز سال تحصیلی مسئله ای نداریم.

حاجی میرزایی اضافه نمود: ترمیم سرویس های بهداشتی مدارس نیز از سوی سازمان نوسازی مدارس اجرا شده و یا در حال اجرا است.

مدارس مجبور به نمره دهی نشدند

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره شرایط ارزشیابی های پایانی و نمره دهی به دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته گفت: اینکه مدارس را ناچار نموده اند بچه ها را در امتحانات قبول نمایند گزاره درستی نیست و اطلاعات شما دقیق نیست.

وی اضافه نمود: ما هیچ ملاحظه ای برای اینکه معلمی سوالات را تسهیل کند یا در تصحیحش اغماض کند، نداشته ایم. اگر در هرجایی چنین اتفاقی افتاده تخلف است و آنالیز خواهد داشت. اتفاقا اصرار داشتیم همه محتوای آموزشی تدریس و از آن آزمون گرفته گردد. برای پایه نهم و دوازدهم نیز اصرار ما برگزاری حضوری امتحانات بود. درخواست می کنم بدون اتکا به شواهد قوی و مستند چنین مواردی را مطرح نکنید.

فرایند ثبت نام ها عادی است

وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: فرایند ثبت نام ها نیز عادی و به روال سال های گذشته است.

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا آنالیز هایی در زمینه افت یادیگری دانش آموزان با توجه به آموزش های مجازی اجرا شده است؟ گفت: ما در سال گذشته به یکباره با شرایطی غافلگیر نماینده روبرو شدیم. ممکن است آموزش ها با کاستی هایی همراه بوده باشد اما مدام برای بهبود آن کوشش و اصلاحات لازم را اعمال کردیم.

افزایش کیفیت نیم تا یک نمره ای، نمرات امتحانی پایه دوازدهمی ها

وی ادامه داد: ارزیابی های ما اینگونه نیست که آموزش و یادگیری تنزل نموده باشد. به عنوان مثال در امتحانات پایه دوازدهم تعداد شرکت نمایندگان افزایش داشته و هم کیفیت نمرات آنها نیم تا یک نمره بهبود پیدا نموده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید به روش های آزمون دقیق تر مجهز شدیم و در شبکه شاد امکان برگزاری آزمون های باکیفیت وارائه تکالیف از سوی معلم به دانش آموزان میسر شده گفت: کوشش شده از تجربیات گذشته برای بهبود آموزش استفاده کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1335

به "بازگشایی مدارس از 15شهریور؛ کدام دانش آموزان به مدرسه می فرایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی مدارس از 15شهریور؛ کدام دانش آموزان به مدرسه می فرایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید