انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت

به گزارش مجله باهام، محاسبه درست ظرفیت اسپلیت کانالی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در اندازه کارایی و طول عمر داکت اسپلیت اثر گذار خواهد بود. این دستگاه دارای قابلیت سرمایش و گرمایش بوده و از دو بخش یونیت داخلی و خارجی تشکیل می گردد. به صورت کلی داکت اسپلیت ها در دو نوع اینورتر و معمولی و در ظرفیت های 18000 الی 60000 بی تی یو طراحی و فراوری می گردند. برای تشخیص اینکه کدام یک از ظرفیت های اسپلیت کانالی برای محیط موردنظر مناسب است، باید ظرفیت سنجی داکت اسپلیت به وسیله یک کارشناس صورت بگیرد.

انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت

قبل از آنالیز روش های محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت بهتر است که با بعضی از اصطلاحات آشنا شوید.

  • فضای مفید: یک ساختمان مسکونی شامل اتاق ها، آشپزخانه و پذیرایی می باشد که به آن فضای مفید ساختمان می گویند.
  • فضای غیر مفید: به قسمت های حمام، سرویس بهداشتی و تراس یک ساختمان مسکونی فضای غیر مفید می گویند.
  • تن تبرید: در بعضی مواقع برای بیان ظرفیت داکت اسپلیت از اصطلاح تن تبرید استفاده می نمایند، هر 1200 بی تی یو در یک ساعت با یک تن تبرید برابر می باشد.
  • بی تی یو (btu): به اندازه انرژی مصرف شده برای گرم کردن 1 پوند آب می گویند که در نتیجه آن یک درجه فارنهایت دمای آب افزایش می خواهد یافت. توجه داشته باشید که اگر اصلاح btu/hr برای داکت اسپلیت ها استفاده شود به معنی ظرفیت سرمایشی دستگاه در یک ساعت می باشد.

روش های محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت

بر اساس کارایی و نوع پروژه به وسیله سه روش دقیق، روش سر انگشتی بر اساس متراژ مفید و روش سرانگشتی بر اساس متراژ غیر مفید می توان ظرفیت اسپلیت کانالی را حساب کرد. نحوه محاسبه هر یک از این روش ها را در ادامه آنالیز خواهیم کرد:

روش دقیق

نحوه محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت به روش دقیق به این صورت است که اتلاف انرژی از طبقه آخر تا وسط آن به همراه زاویه تابش نور خورشید را محاسبه نموده و عوامل دیگر چون تعداد در و پنجره ها و جنس دیوار ها را نیز در نظر می گیرند. اگر می خواهید برای پروژه های مسکونی، تجاری و اداری با مساحت بزرگ ظرفیت سنجی انجام دهید این روش برترین گزینه برای شما خواهد بود. البته معمولا در این مدل از پروژه ها بیشتر از سیستم های اسپلیت مرکزی و یا چیلر استفاده می نمایند و محاسبات موردنیاز به یاری نرم افزار ها و یا به صورت دستی به وسیله کارشناس امکان پذیر خواهد بود.

روش سر انگشتی بر اساس متراژ مفید

در این روش از محاسبه سر انگشتی ظرفیت داکت اسپلیت بر اساس متراژ مفید به این گونه است که تمام پارامترها نظیر اندازه گیری فضا، نوع کاربری و معین کردن ضریب شهر در نظر گرفته می شود سپس با مدنظر داشتن فضای مفید پروژه ظرفیت داکت اسپلیت معین می شود. با معین کردن نوع کاربری و سپس با یاری فرمول های مربوطه می توان این کار را به راحتی انجام داد.

در این محاسبات باید شرایط ب و هواییآآب و هوایی منطقه را نیز در نظر بگیرید زیرا درجه حرارت هوا، رطوبت و حتی اندازه ارتفاع از سطح دریا در ظرفیت سنجی داکت اسپلیت تاثیر می گذارد. ضریب شهر ها بر حسب نوع اقلیمی که دارند به توضیح زیر است:

  • شهرهای مازندران، گلستان و گیلان دارای ضریب 380 btu/hr
  • شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد دارای ضریب 400 btu/hr
  • شهرهای بوشهر، بندرعباس و کیش دارای ضریب 550 btu/hr
  • شهرهای اهواز و یزد نیز دارای ضریب 600 btu/hr می باشند.

روش سرانگشتی بر اساس متراژ غیر مفید

در این روش سرانگشتی ظرفیت و بار برودتی اسپلیت کانالی بر اساس متراژ غیر مفید به حساب می آید و بر اساس آن ظرفیت مساحت معین می شود. به عنوان مثال برای مساحت هایی تا متراژ 60 متر مربع به داکت اسپلیت 24000 بی تی یو، برای مساحت هایی با متراژ 60 الی 90 مترمربع داکت اسپلیت 30000 بی تی یو و برای مساحت هایی با متراژ 90 الی 120 متر مربع ظرفیت 36000 بی تی یو کاربرد دارد.

توجه داشته باشید بار برودتی بر حسب btu/hr بوده و برای هر مکانی بر حسب کاربری که دارد و با فرمول مختص به خود محاسبه می شود.

  • فرمول واحدهای مسکونی: مساحت مفید محیط بر حسب متر مربع x ضریب شهر
  • فرمول واحدهای اداری: (مساحت مفید محیط ضریب شهر)+(تعداد رایانه x 600)+(تعداد افراد x 400)
  • فرمول واحدهای تجاری: مساحت مفید محیط بر حسب متر مربع x ضریب شهر x 2

داکت اسپلیت برای 100 متر

هر یک از ظرفیت های اسپلیت کانالی برای فضای خاصی از محیط مورد نظر کاربرد دارد، به همین علت همواره به انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت توصیه شده است. به عنوان مثال اگر برای یک محیط با متراژ 100 متر نیازمند داکت اسپلیت هستید ابتدا باید نوع کاربری آن را معین کنید و سپس طبق فرمول آن ظرفیت لازم را حساب نمایید.

البته در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذار بر ظرفیت سنجی و روش محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت نیز در این امر نقش دارد. اما به صورت کلی معمولا برای فضاهایی تا متراژ 100 متر، داکت اسپلیت 36000 مناسب خواهد بود. اما برای آنالیز شرایط تاثیرگذار و اظمینان بیشتر می توانید از کارشناسان تهویه مطبوع مهاجر برای این کار یاری بگیرید تا با خیال راحت مناسب ترین ظرفیت را برای داکت اسپلیت خود انتخاب نمایید.

در بعضی موارد ممکن است شما یک واحد مسکونی با متراژ بالا و سه اتاق خواب داشته باشید که با محاسبه تقریبی میران بار برودتی به دست آمده به وسیله فرمول برابر 55000 بی تی یو در یک ساعت می شود. یعنی برای فضای خود نیازمند یک داکت اسپلیت 60000 یا دو عدد داکت اسپلیت 30000 بی تی یو خواهید داشت تا گرمایش و سرمایش لازم را تامین کند. انتخاب اینکه یک دستگاه 60000 و یا دو دستگاه 30000 برای منزل شما مناسب است بستگی به معماری واحد دارد و یک کارشناس در تشخیص این موضوع به شما یاری خواهد نمود. زیرا بر اساس محاسبات شاید لازم باشد یک داکت اسپلیت 24000 برای اتاق و یک دستگاه 36000 برای پذیرایی تهیه نمایید و تهیه داکت اسپلیت به این سبک کارایی بهتری برای واحد مسکونی شما داشته باشد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2354

به "انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید