تغییرات محاسبه غلظت 5 آلاینده شاخص

به گزارش مجله باهام، از ابتدای سال جاری محاسبه شاخص کیفیت هوا بر اساس استانداردهای سال 2018 تغییراتی نموده و سختگیرانه تر شده است. این تغییرات برای پنج آلاینده شاخص اعمال شده و بیشترین تغییرات نیز مربوط به آلاینده دی اکسید گوگرد است.

تغییرات محاسبه غلظت 5 آلاینده شاخص

به گزارش خبرنگاران، سازمان حفاظت محیط زیست اواسط سال گذشته روش جدید محاسبه شاخص کیفیت هوا را بر اساس استانداردهای سال 2018 سازمان محیط زیست آمریکا ابلاغ کرد. از این رو از ابتدای سال جاری محاسبه شاخص کیفیت هوا بر اساس دستورالعمل ها و نقاط شکست جدید انجام شده است.

بر اساس استانداردهای جدید برای محاسبه غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون برای نقاط شکست محدوده پاک و قابل قبول تغییراتی اعمال شده است و این موضوع می تواند باعث کاهش روزهای پاک از لحاظ این آلاینده گردد همچنین حد شکست شرایط ناسالم برای گروه های حساس به ناسالم سختگیرانه تر شده و از عدد 65.5 میکروگرم بر متر مکعب به 55.5 میکروگرم بر متر مکعب رسیده است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، باتوجه به این تغییرات غلظت های بالایی از این آلاینده می تواند کیفیت هوا را به جای شرایط ناسالم برای گروه های حساس در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار دهد.

بر اساس این گزارش بیشترین تغییرات ایجاد شده در روش جدید محاسبه شاخص کیفیت هوا مربوط به آلاینده دی اکسید گوگرد است. از ابتدای سال جاری نه تنها اندازه گیری غلظت این آلاینده سختگیرانه تر شده است بلکه شاخص ساعتی به جای میانگین 24 ساعته محاسبه می گردد. با توجه به اینکه در بیشتر روزهای سال ازنظر آلاینده دی اکسید گوگرد در شرایط پاک قرار داریم، ممکن است که این روش جدید باعث افزایش روزهای قابل قبول به جای پاک گردد. از سوی دیگر اعمال استاندارد یک ساعته به جای 24 ساعته امکان اطلاع رسانی مناسب در زمان افزایش ناگهانی آن را فراهم می نماید.

روش اندازه گیری غلظت آلاینده ازن نیز که آلاینده شاخص هوای تهران در روزهای گرم و تابستانی است تغییراتی نموده است. محاسبه شاخص برای این آلاینده به دو روش یک ساعته و ماکزیمم 8 ساعته انجام می گردد. در روش جدید، حدود شکست روش محاسبه غلظت ازن 8 ساعته کمی سختگیرانه تر شده است و از این رو با افزایش نسبی روزهای نامطلوب ازنظر این آلاینده در ماه های گرم روبرو خواهیم بود.

درباره تغییرات مربوط به روش محاسبه آلاینده دی اکسید نیتروژن باید گفت که تا پیش از این اگر شاخص محاسبه شده برای این آینده کمتر از عدد 200 بود، به عنوان آلاینده شاخص هوا معرفی نمی شد اما در روش جدید آلاینده دی اکسید نیتروژن نیز مانند سایر آلاینده ها در نظر گرفته شده است و در صورتی که مقدار شاخص آن فراتر از بقیه آلاینده ها باشد به عنوان آینده شاخص روز در نظر گرفته می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1289

به "تغییرات محاسبه غلظت 5 آلاینده شاخص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات محاسبه غلظت 5 آلاینده شاخص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید