در ایران اینترنت موبایل سرعت و پینگ بهتری دارد یا اینترنت فیبرنوری؟

به گزارش مجله باهام، در ماه های اخیر یک بحث تازه در انجمن های اینترنتی میان کاربران ایرانی بالا گرفته است. اینکه برای بازی یا ثبت نام خودرو اینترنت موبایل بهتر است یا اینترنت فیبرنوری و اینترنت VDSL؟

در ایران اینترنت موبایل سرعت و پینگ بهتری دارد یا اینترنت فیبرنوری؟

در حقیقت، بحث روی دو مولفه سرعت و پینگ است. بعضی از کاربران می گویند سرعت اینترنت موبایل بیشتر و پینگ کمتری نسبت به اینترنت فیبرنوری دارد و بعضی دیگر از کاربران اعتقاد دارند اینترنت کابلی برای بازی آنلاین و کارهایی مانند ثبت نام خودرو بهتر است چون پایدارتر و دارای پهنای باند بیشتری است.

در این میان هم مثال های زیادی از سوی کاربران زده می گردد و هریک براساس تست هایی که گرفتند؛ سعی دارند گروه دیگر را متقاعد نمایند که کدام اینترنت بهتر است. چند کاربر هم در سایت شبکه چی این موضوع را مطرح کردند.

حتی مقایسه هایی میان اینترنت موبایل و اینترنت ADSL هم مطرح شده است و اینکه کدام یک بهتر است. مثلا، یک کاربر می گوید روی اینترنت موبایل سرعت حدود 30 مگابیت و پینگ 50 میلی ثانیه است ولی روی اینترنت ای دی اس ال سرعت 15 مگابیت و پینگ حدود 24 میلی ثانیه است؛ حالا کدام یک برای ثبت نام خودرو یا بازی و اجرای نرم افزارهای آنلاین بهتر است؟

از این نمونه مقایسه ها در اینترنت زیاد می بینیم. اینکه سرعت بالاتر بهتر و مهم تر است یا پینگ پایین تر؟ مثلا، اگر سرعت اینترنت موبایل گوشی من نزدیک به 80 مگابیت است ولی پینگ بالایی دارد بهتر است یا سرعت کامپیوترم با اینترنت VDSL که سرعتی 40 مگابیتی دارد ولی پینگ پایین تری هم دارد؟

واقعیت این است که در ایران به طور قطعی نمی توان گفت کدام اینترنت بهتر است و آیا سرعت بر پینگ ارجحیت دارد یا پینگ بر پهنای باند؟

در خارج از کشور چنین بحث هایی مطرح نیست چون اینترنت موبایل و اینترنت کابلی صندلی خود را دارند و هیچ کاربری به دنبال جایگزین کردن یکی با دیگری نیست ولی در ایران به خاطر رشد سرعت اینترنت موبایل؛ به ویژه روی گوشی های نسل جدید که مودم های سریعی دارند و عقب ماندگی اینترنت ثابت و کابلی و عدم دسترسی به اینترنت فیبرنوری و VDSL بالای 100 مگابیت؛ چنین مقایسه هایی مطرح می گردد.

چند نکته مهم درباره مقایسه اینترنت موبایل و ثابت

من در چند نکته سعی می کنم بعضی زوایای موضوع را باز کنم:

1- همه چیز به کاربری و احتیاج شما بستگی دارد. در بازی آنلاین، ثبت نام خودرو، نرم افزارهای ویرایش ویدیو و اپ هایی که باید بی درنگ و لحظه ای کار نمایند؛ پینگ و تاخیر و زمان پاسخ گویی اهمیت بیشتری دارد ولی مثلا در دانلود فیلم و سریال یا آپلود اطلاعات روی وب سرعت و پهنای باند اهمیت دارد.

2- به طور کلی، اینترنت موبایل و همراه برای استفاده های فوری و ضروری و اضطراری و در محل های غیر ثابت است. در هیچ کشوری از جهان از اینترنت موبایل برای بازی آنلاین در خانه یا محل کار یا گیم نت استفاده نمی نمایند. کامپیوتر و لپ تاپی که در محلی ثابت هستند؛ باید از اینترنت ثابت استفاده نمایند. اینترنت موبایل دایما در نوسان است؛ پایداری بسیار کمی دارد؛ یک روز خوب است و روز دیگر سرعت پایینی دارد و همه چیز به آنتن دهی و امواج رادیویی بستگی دارد.

3- اگر در جای ثابتی مانند خانه یا محل کار به اینترنت ثابت پرسرعتی مانند فیبرنوری یا وی دی اس ال دسترسی دارید یا می توانید چنین سرویسی خریداری کنید؛ بر اینترنت موبایل ارجحیت دارد.

4- اگر به اینترنت ثابت پرسرعت دسترسی ندارید؛ با خرید یک مودم روتر 4G رومیزی که آنتن خارجی دارد و از درگاه شبکه پشتیبانی می نماید؛ می توانید نوسانات اینترنت موبایل را کاهش دهید و به سرعت بیشتر با پینگ کمتری برسید.

5- حتما در استفاده از هر دو نوع اینترنت؛ از کابل شبکه بهره ببرید چون سرعت کابل ها بیشتر از وای فای است. به ویژه اینکه مودم های 4G در ایران عموما معینات وای فای ضعیفی دارند چون قدیمی هستند.

6- توصیه آخر که بارها روی آن تاکید کردم؛ استفاده از هر دو نوع اینترنت موبایل و ثابت است. البته، کمی رویایی و هزینه بر است ولی هنگامی که اینترنت ثابت ضعیف می گردد؛ می توانید اینترنت موبایل را وارد سیستم کنید و هنگامی که اینترنت موبایل به هر دلیلی مانند وزش باد، باران، برف، مسائل خود اپراتور یا عدم آنتن دهی خوب، سرعت پایینی دارد؛ از اینترنت ثابت بهره ببرید.

متوسط سرعت اینترنت موبایل ایران نسبت به سال گذشته 6 پله سقوط نموده است ولی شرایط سرعت اینترنت ثابت بدتر است و در رتبه 134…

عجب اوضاع پیچیده و درهم برهمی شده است این اینترنت در ایران! از یک سو، آمارهای رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نشان می دهد طی…

پرسش خوبی است و شاید برای بسیاری از کاربران هم در مقطعی مطرح شده باشد. آیا واقعا با هر سرعتی می توان از اینترنت فایل دانلود…

چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاعات و آمار کاربران اینترنت در ایران تا خردادماه 98 را منتشر کرد. علاوه بر معین شدن…

این روزها غالب کاربران اینترنت موبایل متوجه کاهش کیفیت سرعت آن شدند و اعتراض هایی داشتند. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در…

کسی اپراتور تالیا را یادش هست؟ شاید تصور کنید این اپراتور قدیمی برچیده شده و هیچ کاربری ندارد. حداقل نمایشگاه الکامپ نشان داد این طور نیست!…

شرکت های تولیدی، کارخانه ها، شهرک های صنعتی و اماکنی که خارج از شهر یا اطراف آن ها هستند؛ از نظر راه کارهای دسترسی به اینترنت شرایطی متفاوت با شرکت های…

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در مصاحبه با سایت دیجیاتو اطلاع داد این اپراتور بین سال های 1399 تا 1400، نسل پنجم شبکه موبایل…

منبع: شبکه چی
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 900

به "در ایران اینترنت موبایل سرعت و پینگ بهتری دارد یا اینترنت فیبرنوری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ایران اینترنت موبایل سرعت و پینگ بهتری دارد یا اینترنت فیبرنوری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید