در نشست خبری رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ چه گذشت؟

به گزارش مجله باهام، نشست خبری گاستون پاراژ رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ و عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام امروز برگزار گردید.

در نشست خبری رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، نشست خبری گاستون پاراژ رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ، عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام امروز(یکشنبه- 9 خردادماه) در هتل اسپیناس پالاس برگزار گردید.

در این نشست ابتدا گاستون پاراژ گفت: قبل از اینکه رئیس فدراسیون بین اللملی پارلیفیتنگ باشم، از سال 99 تا 2012 خزانه دار فدراسیون بین المللی بودم و بعد از آن تا امروز رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ هستم. حضور من در اینجا به خاطر یاری و توسعه ورزش پاورلیفتینگ در ایران و آسیا است. زمانی که فرشید سلطانی رئیس آسیا شد یک میزان مسائلی در مورد محرومیت بعضی کشورها به خاطر دوپینگ داشتیم. در حال حاضر حدود 39 کشور عضو فدراسیون آسیا هستند.

وی توضیح داد: در سفر به ایران در مورد بحث آموزش مربیگری و آموزش تمرینات و داوری و ضد دوپینگ بحث هایی داشتیم. قرار است با همکاری فدراسیون بدنسازی به اسم متولی ورزش در ایران، فعالیت بانوان رسمی و توسعه داشته باشد. ورزش پاورلیفتینگ به صورت دو حالت با لوازم(کلاسیک) و بدون لوازم است و هدف ما این است بانوان در ایران ابتدا در بخش کلاسیک یا بدون لوازم حضور داشته باشند و بعد در بخش با لوازم فعالیت نمایند.

رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ اعلام کرد: از نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پاورلیفتینگ ایران به خاطر همکاری با بچه های پاورلیفتینگ تشکر می کنم و امیدوارم همکاری خوبی در آینده با ایران داشته باشیم. ما در پی مطرح کردن این ورزش در کمیته ملی المپیک هستیم و خیلی به این هدف نزدیک شدیم. یکی از مسائلی که برای کمیته ملی المپیک مهم است بحث فعالیت بانوان است و خیلی خوشحالیم بخش بانوان در ایران با هماهنگی وزارت ورزش و تحت نظر فدراسیون بدنسازی مشغول فعالیت است. IPF تنهاترین و رسمی ترین فدراسیون مورد تایید انجمن بازی های دنیای و اسپورت اکورد است و آژانس ضد دوپینگ فقط IPF را می شناسد.

پاراژ در مورد عدم حضور پاورلیفتینگ در المپیک گفت: ابتدا باید اشاره کنم چه فرقی است بین ورزشی که به وسیله فدراسیون بین المللی المپیک شناسایی می گردد با فدراسیونی که جزو ورزش های المپیکی است. برای شناسایی باید کلی توافق را برای IOC بفرستیم تا این شناسایی اتفاق بیفتد. سال 2012 در حین برگزاری مسابقات دنیای پاورلیفتینگ کلاسیک، فدراسیون بین المللی المپیک در مسابقات حاضر شد و تمام زوایای مسابقات را از نزدیک مورد آنالیز قرار داد. بعد از تغییرات در کمیته بین المللی المپیک مجدد این فرایند در کمیته بین المللی المپیک انجام شد و ما هم سوالات آنها را پاسخ دادیم.

وی اضافه نمود: یکی از مسائل، مقایسه بین پاورلیفتینگ و وزنه برداری قدرتی است. در زمان ریاست تاماش آیان در فدراسیون دنیای وزنه برداری این مقایسه ابهاماتی را ایجاد می کرد تا کمیته بین المللی المپیک بیشتر پاورلیفتینگ را برای برطرف ابهامات آنالیز نمایند. یکی از مسائلی که برای شناسایی مهم است، موضوع کنترل دوپینگ است که خوشبختانه این مسئله را در IPF نداشتیم. تا صحبت ورزش و فعالیت ورزش های قدرتی می رود، انگشت به سمت دوپینگی بودن ورزشکاران این رشته ها می رود، اما در ورزش های دیگر بیشتر از مواد نیروزا استفاده می گردد. برخورد جدی در فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ با دوپینگ می گردد و ما تنها 5 درصد با این مشکل برخورد کردیم.

رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ اضافه نمود: حضور در کشورهای آسیایی شروعی برای آموزش بیشتر در مورد موارد آموزشی ضد دوپینگ است. ورزش برای سلامتی است و هدف اول باید این باشد، اما گاهی می بینیم بعضی ورزشکاران برای کسب یک مدال دوپینگ می نمایند. در ورزش ما که پولی در میان نیست، نباید برای کسب یک مدال دوپینگ کرد. بحث دوپینگ در وزنه برداری مسائلی را برای ورزش های قدرتی دیگر ایجاد نموده است و باعث می گردد سخت گیری بیشتری برای ورود رشته های نو صورت بگیرد.

پاراژ در انتها صحبت های خود اسم کرد: سفر به ایران خیلی رضایت بخش بود. ما سعی می کنیم مسابقات دنیای را در ایران برگزار کنیم، اما مسائل در مورد برگزاری همزمان مسابقات آقایان و بانوان وجود دارد. کوشش خواهیم کرد در ابتدا مسابقات بین المللی مردان را در ایران برگزار کنیم تا شرایط برگزاری مسابقات همزمان آقایان و بانوان فراهم گردد.

در ادامه این نشست عبدالمهدی نصیرزاده گفت: سال ها بود که ورزش پاورلیفتینگ به وسیله بانوان به صورت زیرزمینی انجام می شد اما با حمایت وزارت ورزش مجوزها صادر شد. ما برای آموزش بانوان از خانم تاتیانا به اسم یکی از قهرمانان و مدرسین دنیای IPF دعوت کردیم که برای دوره های آموزشی به ایران بیایند و امروز اولین جلسه خود را برگزار کردند.

وی اضافه نمود: سال ها بود که پاورلیفتینگ زیر سایه بدنسازی و پروش اندام بود. اختلافات داخلی در سبک های مختلف بود و ما از سلطانی رئیس کنفدراسیون پاورلیفتینگ آسیا که افتخار ایران است، دعوت کردیم در کنار ما و زیر نظر پروش اندام ادامه بدهند و از آن روز شاهد هماهنگی و یکصدایی بودیم و با درایت ایشان اتفاقات خوشایندی خواهد افتاد.

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ادامه داد: براساس تجربیات مسابقات لیگ، پیشنهاد برگزاری اولین دوره باشگاه های دنیا را به فدراسیون دنیای دادیم که مورد قبول واقع شد و قرار است این مسابقات از 5-8 مردادماه در ارومیه برگزار گردد. فردا به همراه رئیس فدراسیون دنیای پاورلیفتینگ به بابلسر خواهیم رفت تا در افتتاح لیگ پاورلیفتینگ حضور داشته باشیم. روز سه شنبه هم قرار است پاراژ با وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک ملاقات داشته باشند. در پی این رایزنی ها در پی ورود ورزش پارلیفتینگ به بازی های آسیایی هستیم.

نصیرزاده اعلام کرد: مهمترین معضل رشته قدرتی و عدم ورود به بازی های آسیایی معضل دوپینگ بوده است. این در حالی است که آمار تست دوپینگ در بعضی مسابقات بین المللی صفر تا 5 درصد بوده است و از ما خواستند در تمام مسابقات داخلی ماموران نادو حضور داشته باشند و ما هم در مسابقات لیگ برتر از همه تست دوپینگ خواهیم گرفت و با کسی تعارف نداریم.

وی اضافه نمود: همانطور که آقای پاراژ اسم کردند، وقتی رشته ورزشی را فیزو قبول می نماید، می تواند باعث گردد شورای المپیک آسیا و کمیته بین المللی المپیک هم آن را قبول کند. اتفاقی که شانس این رشته را برای ورود به بازی های آسیایی و المپیک افزایش دهد.

رئیس فدراسیون بدنسازی در مورد شرایط نمایندگان در ایران در مسابقات باشگاه های دنیا گفت: تیم های اول و دوم لیگ پاورلیفتینگ به مسابقات باشگاه های دنیا اعزام خواهند شد و قرار است هر ساله این مسابقه برگزار گردد و در تقویم IPF ثبت شده است. حتما برگزار می کنیم اما باید ابتدا داوران و مربیان کشورمان را تربیت کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1818

به "در نشست خبری رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نشست خبری رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید