دلایلی برای پر خوری

به گزارش مجله باهام، ممکن است در طی زمستان چند کیلو وزنتان اضافه شده بـاشد، بدون ایـنـکه علت آن را بدانید. در واقع، ضروری است کمی هم به عادات غذاییتان توجه کنید. خـیـلی از افـراد عـادت بـه پـرخـوری دارنـد، امـا مـتـوجـه آن نیـسـتـند. در واقع، غذا خوردن آنچنان با فعالیت های دیگر آمـیـخته شده است که هیچوقت زمان پرخوری کردنمان را متوجه نمی شویم. اگـر

دلایلی برای پر خوری

دلایلی برای پر خوری

ممکن است در طی زمستان چند کیلو وزنتان اضافه شده بـاشد، بدون ایـنـکه علت آن را بدانید. در واقع، ضروری است کمی هم به عادات غذاییتان توجه کنید. خـیـلی از افـراد عـادت بـه پـرخـوری دارنـد، امـا مـتـوجـه آن نیـسـتـند. در واقع، غذا خوردن آنچنان با فعالیت های دیگر آمـیـخته شده است که هیچوقت زمان پرخوری کردنمان را متوجه نمی شویم. اگـر عـادت داریـد که ناآگاهانه در حال دیدنی تلویزیون به خـوردن چیپس مشغول شوید یا در سینما با وجود اینکه شام خورده اید، مشـغـول خـوردن پاپ کـرن می شوید یا در عـیـن سیـری دعـوت مـادرتـان را بـرای پـرس دوم قـبـول می کـنـید، خـیـلی بیـشتر از احتیاج بدنتان غذا خورده اید، و می توان گفت که پرخوری نموده اید. برای اینکه بفهمید احتیاج بدنتان برای غذا خوردن تا چه حد است، باید عادات غذاییتان را آنالیز کنید و اینکه چه تعداد دفعه در روز و چه مقدار می خورید، و مهمتر اینکه علت پرخوری خود را بفهمید. پرخوری معمولا می تواند نشانه مسئله ای اساسی باشد.

زمانی که فهمیدید که بیش از حد غذا می خورید باید علت آنرا در عادات غذاییتان جستجو کنید تا بتوانید زندگی سالمتری را داشته باشید.

پرخوری چیست؟

قبل از اینکه اطمینان حاصل کنید که پرخوری می کنید یا نه، ضروری است که عادات غذاییتان را آنالیز کنید که آیا نشان دهنده مسائلی مربوط به سلامتیتان است یا نه. پرخوری می تواند نوعی اختلال در نظم غذا خوردن باشد مثل بی اشتهایی یا پراشتهایی که می تواند به مسائل جدی مثل دیابت یا بیماری های قلبی منجر گردد.

این نوع پرخوری کردن ممکن است با حالاتی مثل افسردگی یا احساس گناه همراه باشد و افرادی که به این مشکل مبتلا می شوند سعی می نمایند که به تنهایی و دور از چشم سایرین غذا بخورند تا دیگران از مقدار غذا خوردن آنها آگاه نشوند.

البته یادآور شویم که افراد پرخور با افرادی که برای ساختن ماهیچه مقدار زیادی گوشت و پروتئین مصرف می نمایند بسیار متفاوت هستند. پرخوری همان زیاد و بی رویه خوردن است حتی آن موقع که گشنه هم نباشید. از آنجا که مردها معمولاً اشتهای بیشتری نسبت به زنان دارند، این مشکل در آنها زیاد به چشم نمی آید. هرچند که پرخوری کمتر از اختلالات خوردنی جدی است اما باز هم ممکن است نشانه بدی از مسائل جسمی یا روحی در فرد باشد.

دلایل بسیاری برای پرخوری وجود دارد. برای شما که این مشکل را دارید باید بگوییم که بهتر است دنبال دلایل آن باشید.

1.خستگی و بی حوصلگی

ممکن است علت پرخوری شما این باشد که کار دیگری جز خوردن به نظرتان نمی آید. در خصوص آن فکر کنید. همه دوستانتان با دوستان خود سرگرم هستند و تلویزیون هم برنامه جالبی برای دیدن کردن ندارد. خیلی از افراد فقط برای گذراندن وقت چیزی می خورند. خوردن عملی درونی و حسی است و باعث تحریک حواس می گردد. به همین علت است که گاهاً به اسم یک عمل تفریحی با آن برخورد می گردد. البته ممکن است تفریح خوبی باشد اما نباید به اسم یک تفریح مثل بازی گلف از آن یاد کرد.

2. اضطراب و فشارهای عصبی

اهمیتی ندارد که این فشارهای عصبی و روحی از کجا می آیند (کار، خانواده، مدرسه،...)، همه مردم خواه نا خواه با این مسائل در طی روز دست به گریبان هستند. پس فکر نکنید که شما استثناء هستید و هیچ راهی برای از بین بردن این فشارها ندارید مگر اینکه مشغول خوردن شوید. شما هنگامی که اضطراب یا فشار عصبی دارید چه می کنید؟ مشغول خوردن می شوید؟ این نوع خوردن های عصبی بیشتر در خانم ها دیده می گردد، اما برخی از آقایان هم با این مشکل دیده شده اند.

خوردن به افراد احساسی توام با کنترل و قدرت می دهد، و راحتی که با داشتن شکمی پر در خود فکر می کنید ممکن است بتواند جلوی خیلی از مسائلتان را بگیرد.

3. ترک یک نوع اعتیاد

پایان تصمیم گرفته اید که اعتیادتان را کنار بگذارید، اما با مشکل جدیدی روبرو شده اید. گاهی برخی افراد که در حال ترک اعتیاد هستند برای اینکه دیگر سراغ استفاده از آن مواد نروند، پیوسته دستانشان پر است و مشغول خوردن می شوند. و به نظرشان می آید که خوردن راهی بی ضرر برای این کار است. البته ممکن است که پرخوری در غذا بهتر از اعتیاد شما به مواد باشد، اما راه های بهترو سالمتری هم برای پر نگاه داشتن دستانتان وجود دارد.

4. عادات فرهنگی و اجتماعی

می بینیم که در برخی از فرهنگ ها پرخوری و استفاده از غذاهای حجیم به اسم سنت درآمده است. در این نوع فرهنگ ها کشیدن پرس دوم، سوم و یا حتی چهارم کاملاً معمولی است و به اسم احترام به آشپز تلقی می گردد.

در برخی فرهنگ های دیگر هم خوردن در هنگام دیدنی ورزش کاری عادی است. متاسفانه غذاهایی که معمولاً برای این منظور استفاده می شوند هیچ خاصیت مفیدی برای بدن نداشته و فقط چاق نماینده هستند.

در برخی فرهنگ ها مرد ایدآل باید گنده و قوی باشد و مردهایی که لاغر اندام هستند و مواظب غذاخوردنشان هستند ارزشی ندارند.

5. خوشنود کردن خانم ها

برای بسیاری از مردها، پرخوری با راضی نگاه داشتن مادرشان و اینکه آنها بفهمند که از غذا خوششان آمده است آغاز می گردد. مردها معمولاً پرس دوم را برای خوشنود کردن آشپز غذا می کشند و بس.

تعداد زیادی از آقایون برای اینکه به آشپز ثابت نمایند که از غذایشان خوششان آمده و او را در این کار تشویق نمایند، با حرص و ولع غذا می خورند تا خانم هایشان که غذا را پخته اند فکر ننمایند که زحماتشان بی فایده بوده است. به همین علت است که مردانی که تازه ازدواج نموده اند سریعاً در همان اوایل ازدواج چند کیلویی چاق می شوند.

چطور با پرخوری مقابله کنیم

حال که به زمان و دلایل پرخوریتان آشنا شدید، باید سعی کنید که این عادت را در خود تغییر داده و سالم تر غذا بخورید. با کم تر کردن غذایتان از خطر اضافه وزن و بیماری های قلبی هم دور خواهید ماند. لباسهای قدیمیتان هم باز مقدار تان خواهد شد!

تفریح دیگری جز تلویزیون با چیپس پیدا کنید

برای کنار گذاشتن این عادت، هنگامی که حوصله تان سر رفته است و مشغول دیدنی تلویزیون هستید، سعی کنید که خود را با تفریح دیگری غیر از خوردن مشغول کنید. خوردن برای شما ممکن است مثل یک تفریح باشد، ولی باید بگویم اینقدر تفریح خوبی نیست که در برنامه کارهای روزانه تان از آن نام ببرید. سعی کنید تفریح هایی مثل صخره نوردی، گلف یا گیتار یاد بگیرید، یا حتی اگر بتوانید یک ساعت هم خود را روی حل جدول سرگرم نگاه دارید به هر حال بهتر از عادت قبلیتان خواهد بود.

دنبال یک سنگ شکیبا باشید

اگر برای این پرخوری می کنید که فکرتان را از فشارها و ناراحتی های عصبیتان دور کنید، کار بسیار اشتباهی است. به جای آن می توانید با دوستان یا خانواده تان صحبت کنید و برای آنها از ناراحتی هایتان بگویید. این کار باعث می گردد که بهتر و سریعتر با مشکل کنار بیایید.

دستانتان را مشغول نگاه دارید

اگر در حال ترک سیگار یا هر مواد اعتیادزای خوردنی دیگر هستید، سعی کنید که دستانتان همواره مشغول کاری باشد. میتوانید با آدامس جویدن هم کمی از این پرخوری هایتان کم کنید.

به غذا خوردنتان نظم دهید

عادات غذایی و مواد غذایی مصرفیتان را آنالیز کنید. اگر می بینید که بشقابتان همواره از غذا لبریز است، باید حتماً مقدار غذایتان را پایین بیاورید. سعی کنید برای غذا خوردنتان یک برنامه دقیق روزانه یا هفتگی تنظیم کنید. این کار باعث می گردد که از خوردن تنقلات زیاد هم مابین وعده های غذایی جلوگیری کنید. بهتر است به جای اینکه در روز سه وعده عظیم غذایی داشته باشید، غذای مصرفیتان را بین شش وعده تقسیم کنید.

به باشگاه های ورزشی بروید

تمرینات ورزشی را آغاز کنید. همینطور که سنتان بالاتر می رود بدون اینکه مقدار غذای مصرفیتان کم گردد، فعالیت بدنیتان روز به روز کمتر می گردد. با بالا رفتن سن، سوخت و ساز بدنتان هم کندتر می گردد و باید بیشتر مراقب غذا خوردنتان باشید. می توانید این مسئله را با انجام تمرینات ورزشی حل کنید. این کار باعث می گردد که سوخت و ساز بدنتان سریعتر گردد.

آرام تر غذا بخورید

یادگرفتن نحوه آماده کردن و پختن غذاهای مقوی به شما یاری می نماید که دیدگاهتان در خصوص غذا تغییر کند. اگر سرعت غذا خوردنتان را پایین تر بیاورید و سعی کنید که در حین غذا خوردن روی طعم و مزه غذا متمرکز شوید، بسیار کمتر راغب خواهید شد که بیش از احتیاجتان غذا بخورید. آرام غذا خوردن مزیت دیگری هم دارد و آن این است که مغزتان فرصت خواهد داشت که محاسبه کند و شما بفهمید که چه موقع سیر شده اید و دست از غذا خوردن بردارید.

مصرف شکلاتتان را پایین بیاورید

برای مقابله با پرخوری، شما باید به طور جدی انتخاب های غذاییتان را آنالیز کنید و ببینید که چه انتخاب های ناسالمی داشته اید و آنها را کنار بگذلرید.

بدن شما میداند چه زمانی گرسنه می شوید و احتیاج به غذا دارید و چه زمانی هم از غذا خوردن سیر شده اید، و زمانی که دلایل پرخوریتان را به دقت آنالیز کنید، راحت تر میتوانید بفهمید که چه هنگام گرسنه و چه هنگام سیر شده اید.

به غیر از پایین آوردن خطرات ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت، اصلاح عادات غذاییتان باعث می گردد که بدنتان را تقویت کنید، علایقتان را وسعت دهید و غذا خوردن برایتان لذت بخش تر خواهد شد.

منبع:www.hamedan.ir

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1906

به "دلایلی برای پر خوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایلی برای پر خوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید