ملاقات از هفت مکانی که در کتاب های مارکز جان گرفته اند

به گزارش مجله باهام، گابریل گارسیا مارکز، یکی از بزرگ ترین نویسندگان جهان که همراه با ماریا بارگاس یوسا و کارلوس فوئنتس ادبیات آمریکای لاتین را جهانی کردند، روز ششم ماه مارس سال 1927 در دهکده آراکاتاکا در منطقه سانتامارای کلمبیا به جهان آمد و دور از والدین اش، همراه فرشته محافظ - پدربزرگ اش - و قصه گوی بزرگ - مادربزرگ اش - در میان قصه های اشباح و ارواح، پس کوچه ها، ساختمان ها و افرادی بزرگ شد که سال ها بعد وقتی روزنامه نویسی و قصه نویسی را آغاز کرد برای تعریف کردن گزارش ها و داستان هایش از آن ها یاری گرفت. در این مطلب با هفت مکانی که گابوی بزرگ در آن ها زندگی نموده و اثری از آن ها در قصه هایش وجود دارد، آشنا می شویم.

ملاقات از هفت مکانی که در کتاب های مارکز جان گرفته اند

1. آراکاتاکا

گارسیا مارکز در سال 1927 در این شهر کوچک در منطقه پرورش موز کلمبیا به جهان آمد و کنار پدربزرگ و مادربزرگ اش که قصه های ارواح و اشباح را زیر گوش اش می خواندند بزرگ شد. خانه ای که او در آن به جهان آمد، اکنون موزه زیبایی است و ماکت تلگراف خانه ای که پدر گارسیا مارکز در آن کار می کرد را در خود جای داده. آراکاتاکا الهام بخش شهر ماکوندو، مشهورترین مکان در آثار مارکز است.

کتاب صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز انتشارات کتاب سرای نیک

15 %

195,000

165,750 تومان

مشاهده و خرید

2. کارتاخنا

علاقه گابو به این شهر استعماری به میزان ای بود که بعد از مهاجرت اش به مکزیک در سال 1961 خانه ای در آن جا خرید. او گرچه در رمان عشق در زمان وبا نامی از این شهر نبرده اما در حین مطالعه بخشی از رمان که قهرمانان اش در خیابان های سنگ فرش قدم می زنند نام شهر کارتاخنا به فکر متبادر می گردد. این شهر در بین گردشگران برای قدم زدن در خیابان ها و شرکت کردن در تور پیاده روی گارسیا مارکز بسیار محبوب است.

3. بارانکیلا

گابو به عنوان عضوی از گروه بارانکیلا که نویسندگان و روزنامه نویسان در اوایل دهه 50 میلادی در بندر بارانکیلا تاسیس نموده بودند بالاخانه نوشگاهی پرطرفدار زندگی می کرد و به عنوان خبرنگار روزنامه ال هرالدو در آن جا گزارش و مقاله می نوشت. گردشگرانی که به موزه کارائیب بازدید می نمایند ماکتی بزرگ و دقیق از خانه مارکز را می بینند.

کتاب عشق در روزگار وبا اثر گابریل گارسیا مارکز انتشارات کتاب سرای نیک

30 %

195,000

136,500 تومان

مشاهده و خرید

4. مومپوکس

با قدم زدن در خیابان های سایه دار شهر مومپوکس در امتداد سواحل رودخانه ماگدالنا، در حالی که ایگواناها در میان شاخه های درختان بالا و پاپپن می روند و پیرمردان ساعت ها بر روی صندلی های گهواره ای لم داده اند، به راحتی می توان علت ادعای شخصیت اصلی رمان ژنرال در هزارتوی خود را که می گفت: مومپوکس وجود ندارد. را درک کرد. مومپکس مثل مکانی خیالی است. جزیره ای است بدون پل که به انسان حس انزوا و جادو می دهد. مکانی است که تخیل مارکز را در سفرهای طولانی اش فعال نگه می داشت.

5. سیناگا

بعضی می گویند شهر کوچک ساحلی سیناگا، به جای آراکاتاکا، الهام بخش واقعی ماکوندو در صد سال تنهایی بود. به نظر می رسد قرار گرفتن اش میان دریای کارائیب، کوه های سیرانوادا و باتلاق های وسیع سیناگا گرانده آن را به مکانی خاص برای آثار مارکز تبدیل نموده است. تأثیر صنعت موز بر شهر در رمان طوفان برگ ثبت شده است. اهالی این شهر هر تابستان با الهام از رئالیسم جادویی آثار مارکز جشنواره ای تفریحی برگزار می نمایند که در آن صدها نفر درون سرهای غول پیکر تمساح های باتلاق های سیناگا گرانده می رقصند.

کتاب توفان برگ و چند داستان دیگر اثر گابریل گارسیا مارکز نشر چشمه

23 %

42,000

32,500 تومان

مشاهده و خرید

6. رودخانه ماگدالنا

ماگدانا رودخانه ای است مارکز جوان در حین سفر به بوگوتا، مرکز کلمبیا، از آن عبور کرد، شیفته اش شد و از آن در بعضی از آثارش نام برد. فلورنتینو آریزا و فرمینا شخصیت های رمان عشق در زمان وبا عشق شان را بر روی رود ماگدالنا خاتمه می دهند. گابو در ابتدای زندگی نامه اش هم توضیح سفرش به مرکز و عبور از این رود را با جزئیات روایت نموده است. امروزه گرچه تغییرات اقلیمی، آلودگی محیط زیست و دخالت های انسانی زیبایی رودخانه را تا میزان زیادی از میان برده اما شیفتگان مارکز و افرادی که در جشنواره موسیقی کامبیا شرکت می نمایند از آن بازدید می نمایند.

7. بوگوتا

مرکز کلمبیا شاید الهام بخش مارکز نبوده باشد، اما او در محله لا کاندلاریای این شهر زندگی نموده، در کافه پاساژ قهوه نوشیده و گزارش نوشته و در مدرسه حقوق دانشگاه ملی شهر تحصیل نموده است. خیل عظیمی از گردشگران و علاقه مندان مارکز در پس کوچه های سنگ فرش محله لا کاندلاریا قدم می زنند، در کافه پاساژ قهوه می نوشند، قصه های گابو را می خوانند و یاد نویسنده را زنده نگه می دارند.

کتاب زنده ام که روایت کنم اثر گابریل گارسیا مارکز

15 %

200,000

170,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2289

به "ملاقات از هفت مکانی که در کتاب های مارکز جان گرفته اند" امتیاز دهید

1 کاربر به "ملاقات از هفت مکانی که در کتاب های مارکز جان گرفته اند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات از هفت مکانی که در کتاب های مارکز جان گرفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید