راهیابی تصویر آیین شوشی قشم به کمیسیون میراث یونیمای جهانی

به گزارش مجله باهام، کمیسیون میراث یونیمای جهانی برای بروشور سمینار نمایش های آیینی و عروسکی خود، عکس آیین شوشی جزیره قشم را برگزید.

راهیابی تصویر آیین شوشی قشم به کمیسیون میراث یونیمای جهانی

سمینار نمایش های آیینی و عروسکی کمیسیون میراث یونیمای دنیای- اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی UNIMA وابسته به سازمان یونسکو در شهر شارل ویل مزیه فرانسه که به مرکز تئاتر عروسکی دنیا معروف است، در سپتامبر 2017 برپا شد و یکی از عکس های احمد بازماندگان قشمی، عکاس قشم که آیین شوشی را معرفی می نماید، به عنوان بروشور این سمینار انتخاب شد.

حمیدرضا اردلان عضو کمیته اجرایی و رئیس کمیسیون میراث یونیمای دنیای با مکاتبه و پیگیری و ارسال مستندات توانست این کار را انجام دهد.

انتشار این عکس با شرح کوتاه درباره این آئین ناب که امروزه در روستای سلخ جزیره قشم برگزار می گردد، سبب خواهد شد تا زمینه ثبت دنیای آن فراهم گردد.

عکس دیگری از آئین شوشی نیز بر پوستر دومین نشست کمیسیون میراث یونیمای دنیای که با حضور اعضای این کمیسیون، نمایندگانی از یونسکو، کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، سازمان میراث فرهنگی و هنرمندان و پژوهشگران تئاتر عروسکی آئینی و سنتی، 11 و 12 شهریورماه امسال در تهران برگزار گشت، نقش بسته بود.

جزیره قشم با 1500 کیلومتر مربع وسعت با داشتن 65 روستا و مردمانی مهربان و میهمان دوست در جنوب ایران واقع شده و آئین های بومی و محلی به جا مانده از نیاکان آنان در طول سال و به مناسبت های مختلف به وسیله هنرمندان جزیره در قالب جشنواره ها و برنامه های فرهنگی اجرا می گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2105

به "راهیابی تصویر آیین شوشی قشم به کمیسیون میراث یونیمای جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهیابی تصویر آیین شوشی قشم به کمیسیون میراث یونیمای جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید